Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4103 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2020, 13:31:01 »
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2020, 16:24:58 »
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Greetings,salutations,groetjes,

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2020, 08:46:53 »
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2020, 10:10:43 »
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Greetings,salutations,groetjes,

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2020, 11:56:45 »
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
tijdperk 3 NS in opbouw

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2020, 21:06:13 »
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
Met vriendelijke groet
Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5465
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2020, 21:33:14 »
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2020, 22:27:44 »
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.