Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje om de Kerstboom heen door Wim1969
Vandaag om 11:39:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 11:24:03
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:20
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door Joz
Vandaag om 11:10:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:09:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 10:53:27
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:50:41
Modelwensen 2026 door roco
Vandaag om 10:45:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:39:56
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 10:35:31
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 10:16:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:00:50
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Anton Maris
Vandaag om 09:49:16
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door JohnT
Vandaag om 09:47:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:47:18
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 09:44:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:40
bestaand station of eigen bouw? door grossraumwagen
Vandaag om 09:24:22
'Permaloog' met electronenbuizen door henk
Vandaag om 09:16:19
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 08:14:30
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door Eric B
Vandaag om 08:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 07:16:44
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Lobomotion69
Vandaag om 01:40:33
MoBaBro.de door W. Thomas
23 December 2025, 21:45:21
losse onderdelen door Carl
23 December 2025, 21:21:22
Aachenau West door puntenglijder
23 December 2025, 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
23 December 2025, 19:39:36
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
23 December 2025, 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
23 December 2025, 18:23:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
23 December 2025, 17:09:41
  

Auteur Topic: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit  (gelezen 1550 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Gepost op: 11 January 2020, 13:52:35 »
In forumdiscussies over het rijgedrag van nieuwe roco producten, werden de Köf’s van Lenz eigenschappen toegedicht die ik niet direct kon plaatsen. Deze week had ik tijd om even wat uit te proberen, wat ik jullie niet wil onthouden.

https://youtu.be/zIbn9GswiJg

Mijn conclusie: De Lenz Köf rijdt bij het onderbreken van de stroom door, zolang deze (waarschijnlijk inductief) nog een DCC-signaal op vangt. Als dat signaal niet meer op te pikken is, stopt de lok.
Mooie feature, want met vieze rails en wielen blijft het lang goed gaan, terwijl bij een ontsporing het lokje ook meteen stopt.

Zijn er meer merken die de buffercapaciteit zo inzetten?

Groet,
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2020, 17:10:03 »
One87 met hun SJ V5
Mvh Steef

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2020, 17:58:53 »
En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet. Ik heb de Lenz V20 rondrijden en het is echt bizar waartoe dat lokje in staat is wat betreft stroomopname. Die kruipt echt over de meest beroerde wisselstraten en lijkt het DCC signaal nooit te verliezen.  (y)
Mvrgr, Gijs

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2020, 18:35:18 »
One87 met hun SJ V5

Interssant. Volgens de website zit daar een esu in. Ik weet dat esu met een buffer kan rijden, maar mijn ervaring is dat esu op een stroomloos stuk onbestuurbaar doorrrijdt, terwijl de lenz lok bestuurbaar blijft.

En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet.
Een pendelas is zeker fijn, hoewel dat voor dit effect weinig uitmaakt. Op de tape kun je ook met een pendelas geen stroom afnemen 😉

Inmiddels kreeg ik ook een tip over hoe het werkt. Het blijkt een patent van lenz te zijn:
https://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=pdf&docid=DE000010301051A1&xxxfull=1
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2020, 19:54:59 »
Die Bernd Lenz is niet gek...............
« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 20:01:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9897
    • belse roestkraam
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2020, 20:06:59 »
nice. dat spul is alleen ingebouwd te koop toch?