Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 11:10:01
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
3 januari NVBS oliebollenrit door Hans Reints
Vandaag om 10:55:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 10:30:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:12
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
  

Auteur Topic: Booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren  (gelezen 2062 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Gepost op: 03 October 2018, 12:10:30 »
Hallo allemaal,

Ik heb op dit forum een aantal oudere draadjes bekeken om een antwoord te krijgen op de vraag of voor een Uhlenbrock power4 booster beide railstaven geïsoleerd dienen te worden of dat 1 volstaat - ik ben nog aan het bouwen dus het is een theoretische discussie, kan eea nog niet uitproberen maar bouw het liever correct dan later weer zaken te moeten loshalen... Helaas zijn soms de plaatjes van oudere discussies op dit forum niet meer voorhanden. Ik maak gebruik van het Uhlenbrock "ecosysteem" bij een 2rail baan. Als ik de gebruiksaanwijzing bekijk dan lijkt het er op dat

  • ik de massa van de 2 trafo's moet verbinden, de bruine draad
  • de rails dubbelzijdig geïsoleerd moet worden



In deze draadjes wordt volgens mij er voor gekozen om slechts 1 staaf te isoleren
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57599.msg3221440265#msg3221440265
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22110.msg380948#msg380948

En als ik naar andere Uhlenbrock publicaties kijk, de 2018-2019 catalogus, lijkt ook slechts 1 staaf geisoleerd.




Dus de vraag: een power4 en IBII  moeten ze van elkaar gescheiden worden op de treintafel via 1 of 2 geïsoleerde rails?

met vriendelijke groet,

Jean-Paul
« Laatst bewerkt op: 03 October 2018, 16:15:56 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2018, 12:33:07 »
De "bruine" klemmen - in de IB de klemmen 4 en 5, in de Power 4 de klemmen 3 en 4 - zitten volgens mij intern direct aan elkaar. De "bruine" klemmen van de trafo's worden gekoppeld. Dan is het een beetje zinloos om de "bruine" railstaaf te isoleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2018, 15:00:11 »
Dank je Klaas,

Heb er de multimeter eens opgezet en inderdaad lijken de bruine slots in de IB2 en P4 doorverbonden te zijn. Vanuit die gedachte is het ook niet persenodig om de trafo's te  verbinden die al via het spoor verbonden zijn, maar kwaad kan het natuurlijk niet dus dat draadje doen we maar.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper