Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:33:06
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:25:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
Minder wissels door Keska
Vandaag om 15:56:45
TEE / Rheingold door Quinzeedied
Vandaag om 15:54:52
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
  

Auteur Topic: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?  (gelezen 7375 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #30 Gepost op: 07 May 2018, 08:57:32 »
Ja en nee ;)

Zolang we mooi ohms bezig zijn heb je gelijk. Maar een condensator houdt zich daar niet aan en een zekering/automaat/stop zal vermogen ook een worst wezen. Die kijkt alleen naar de stroom. Dus, om het niet al te ingewikkeld te maken is het inderdaad beter om het te beschouwen zoals Klaas dat doet. Dat blijft namelijk wel kloppen :) Afgezien van de piekstromen dan maar dat zal een automaat/stop in een huisinstallatie tot op zekere hoogte ook een worst wezen ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #31 Gepost op: 07 May 2018, 09:01:31 »
Ff inhaken op Timo:
Een normale smeltpatroon GG (de stop) heeft een uitschakelpiek van 6x In (stroom nominaal) . Dat wil zeggen 6x zijn beveiligde amperage bij een piek voor hij vliegt. Een automaat heeft meen ik 2x I Nominaal.

Ff weer ontopic

Een oplaadpiek is niet per defenitie meteen een zekeringstrekker. Als de piek te lang duurt in combinatie met de hoogte dan vliegen de stoppen je om de oren.

De oplaadpiek kan je inderdaad zoals hierboven aangegeven heel mooi verlagen door de laadweerstand te verhogen. Standaard is 100 ohm. Maar je kan hier best expirimenteren met 1k2 bijvoorbeeld.

Maar ik kan erover heen gelezen hebben maar is er als eens geexpirimenteerd met het verdelen in ster?

Elke module apart voeden vanaf een ster punt. Als je elke aftakking een glaszekering geeft kan je snel zien welke modules de boosdoener is als je gaat expirimenteren.

Groetjes


Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 09:07:13 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #32 Gepost op: 07 May 2018, 09:26:52 »
Ook bij een automaat licht dat wel hoger. Pas bij minimaal 3x Inom gaat een B karakteristiek automaat (normaal huis) direct (binnen 1 s) uit. Maar dit kan zelfs pas bij 5x zijn. 1,5x Inom kan een automaat zelf een minuut tot bijna een uur aan.

Een smeltveiligheid / stop heeft geen magnetische afschakeling dus heeft geen hard afkap moment.

Zie dit.


Timo
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 10:16:54 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #33 Gepost op: 07 May 2018, 10:11:11 »
Tnxs voor de correctie, was al heel wat jaren geleden dat ik me daarin had verdiept

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #34 Gepost op: 07 May 2018, 16:18:09 »
Het draadje begint behoorlijk uit te diepen. Is dat mijn schuld?  ???

Ik hoop toch echt dat TEE-RAM zijn oorspronkelijk probleem getackled krijgt.

In een ster-configuratie of niet, maar als hij de derde groep aan zet, gaat er iets mis, zoveel is me duidelijk.

Had hij meer groepen (met minder verbruikers) moeten maken?
Moet hij ergens een timer tussen zetten om niet alle groepen tegelijk in te kunnen schakelen?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #35 Gepost op: 07 May 2018, 20:20:28 »
Hij moet de CDU's aanpassen met een laadweerstand of afstappen van dubbele regelaars. Die printjes met regelaars zijn niet ideaal efficiënt en het verlies van de 3 regelaars die van 22 Volt weer 18 Volt maken, komt gewoon voor rekening van het printje dat van de ingangsspanning 22 Volt maakt. Het is een nogal onnodige stap, zeker met dat soort relatief efficiënte printjes.

Overigens kan hij gewoon 3 groepen aansluiten hoor: hij schrijft zelf dat bij alle 3 groepen aangesloten en direct inschakelen het probleem er wel is, maar bij twee groepen inschakelen en de derde bijschakelen er niets aan de hand is.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #36 Gepost op: 07 May 2018, 21:01:15 »
Allereerst iedereen bedankt voor zijn nuttige of minder nuttige inbreng. Ik ben de laatste tijd bezig geweest een en ander aan te passen. Zo heb ik alle regelaars er tussen uit gegooid en de CDU's rechtstreeks op de daarvoor bestemde trafo aangesloten (eigenlijk wilde ik het mooier maken dan nodig is maar daarbij heb ik tegelijkertijd een aantal onzekere factoren ingebouwd). De eerste resultaten zijn hoopgevend. De discussie met betrekking tot de spanning, stroom en vermogen is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Mijn manier van werken is: ik krijg een idee, zoek wat op, probeer wat, kijk of het werkt, verniel wel eens wat past zo nodig aan en uiteindelijk komt er wel iets bruikbaars uit of niet! Ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk niet de meest effectieve manier van werken is maar voor mij is dit ook een deel van de hobby. Ik heb er in ieder geval lol in (hoewel het soms frustrerend is). Schieten maar ;D ;D ;D
Wim

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2018, 09:11:07 »
Je werkt in ieder geval volgens een methode (Trail and error). En dat is al beter dan JBF (Jan Boeren Fluitjes).
En zoals je schrijft, het is hobby, dus ik wil er lol in hebben  (y) (y)
Ik werk ook nog steeds volgens Trail and error, alhoewel er nog een hoop leeswerk aan vooraf gaat.

Dus ik ga niet schieten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #38 Gepost op: 03 August 2018, 22:54:56 »
Naar aanleiding van dit draadje ben ik mij eens gaan verdiepen in de werking van CDU's. Op een klein stukje van mijn baan (wat ook solitair kan werken) zitten de wissels en verlichting op dezelfde voeding. Een wissel heeft geen eindafschakeling, als die schakelt valt ongeveer de hele buurt zonder licht. Da's natuurlijk geen zicht ::)

http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html Hier kwam ik een goed bruikbaar schema tegen, hiervoor heb ik een strokenprint ontworpen en een proefexemplaar gebouwd, en zowaar, de spanningsdips waren weg, maar het laden van de CDU was wel zichtbaar als dip. Een tweede proefexemplaar heb ik voorzien van een laadweerstand en bijbehorende diode, ook als proef maar één 1000 uF condensator gebruikt. Deze werkt perfect, maar met de 1000uF condensator schakelt het wissel één kant op niet goed.
Grotere condensatoren (2200 uF) zijn onderweg deze kant uit, als deze er zijn en daar is een CDU mee in gebruik zal ik wel eens een filmpje maken met en zonder, dan is het verschil heel duidelijk zichtbaar. Ook het schema zet ik dan wel even hier neer.

Om even op de startpost in te gaan, met laadweerstand beperk je dus inderdaad de inschakelstroom fors, lijkt mij dus een oplossing.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #39 Gepost op: 04 August 2018, 15:19:39 »
Hoi Jelle,

Als je nu nog een tweede 1000uF hebt liggen zou je deze parallel kunnen zetten aan de eerste. Dan heb je ook gewoon 2000uF (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox