Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:42:22
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
  

Auteur Topic: Waarom metalen wielen beter dan plastic?  (gelezen 7377 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2021, 14:21:46 »
Bovendien blijft theoretisch de interferentie tussen wiel en rail een singulier punt.

Even verduidelijken dat "rolweerstand" afhankelijk is van het bewegend systeem en de onderdelen ervan.

De vervorming door enerzijds indrukking in rail en anderzijds afvlakking van het loopvlak van het wiel zijn louter afhankelijk van de verhouding van de hardheden van de onderdelen en de krachtswerking op het systeem.
Doordat de hefboomsarm (afstand as - loopvlak) van een groot wiel groter is dan deze van een klein wiel, is de invloed van de horizontale component in de beweging veel belangrijker om het systeem te laten voortbewegen. Hierdoor wordt de rolweerstand van het systeem kleiner.

edit: kleine aanvulling:
Vandaar ook dat invloed van de aspotten in kunststof veel belangrijker zal zijn dan het materiaal van de wielen. Daar wordt de wrijving opgebouwd. Als je dat wil testen, laat dan eens een plastieken wiel en een stalen wiel (met gelijke massa) maar eens lopen, daar zal je weinig tot geen verschil merken.
Plastiek wielen op een plastiek as in een plastiek aspot rijdt letterlijk van geen meter.
Stalen wielen op een stalen as in een messing aspot rijdt als een tierelier.
Een stalen as in platiek aspotten loopt soms moeilijk en dan gaan we smeren of de aspot voorzien van een messing bus.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2021, 14:27:55 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2021, 15:06:10 »
Frans,

In de test gaat het om verschil in rolweerstand tussen plastic wieltjes op een metalen as in metalen aspotten en metalen wieltjes op een metalen as in metalen aspotten.
Het verschil is dus enkel de rolweerstand als gevolg van de verschillende rolweerstandscoëfficiënten.
Zie mijn bijdrage over vervangen van de wieltjes.
Tschuss Genossen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2021, 16:03:49 »
Dus die jerrycans zijn een andere soort PE / PP dan dewelke er gebruikt wordt voor het maken van onze dierbare wagonnetjes.
Maar betekent dat dan ook dat olie schadelijk is voor het materiaal van onze wagentjes? Ik denk het niet. De draaistelframes van veel modellocomotieven zijn ook van PP of PE gemaakt en daar draaien de assen in muizenholletjes die gesmeerd worden met gewone smeerolie.

Ik heb zelf eens een wagenframe gemaakt van polystyreen (PS) waar de assen ook in muizenholletjes draaiden. Ook gesmeerd met gewone smeerolie. Die wagen heeft met een flink blok ijzer er op urenlang op onze clubbaan rond gebold. Gewoon omdat ik wilde weten in hoeverre dat haalbaar is. Geen spoor van slijtage te zien en ook geen aantasting van het materiaal door de olie. Het is daarom dat ik altijd een beetje sceptisch ben als iemand beweert dat het kunststof wordt aangetast door smeerolie. Ik heb het zelf nog nooit ervaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2021, 17:02:58 »
Oké, heren, ik had nooit gedacht dat dit draadje zo´n vlucht zou nemen. Ben ik daar even blij mee!!  (y)

Een paar comments op al de reacties vanaf nr 16:

Maar ik zelf denk dat de wrijving van de assen in de asbus (plastic as) meer effect heeft,

Zoals eerder gezegd, de FLM wagentjes hebben plastic wielen op metalen assen, in metalen aspotten.
En ja, ik heb nagekeken dat de punten van de oude assen goed schoon waren, geen roest of vuil. Alleen die ene aspot die dus geoxydeerd was. Die heb ik gesmeerd, maar dat was dus in beide gevallen (oud en nieuw) van toepassing.

Nu nog nadenken over het feit dat we met een schuin loopvlak te maken hebben.
??? Bij de test liggen de rails vlak. De wielenrichter aan het begin ligt schuin, om de wagen een impuls te geven. Daarna rolt hij horizontaal uit.

Het druppeltje olie kan je opbreken bij plastic tasjes/aspotten. Doorgaans kan dat in de toekomst trammelant geven. Kunstof houdt niet zo van olie  :(
Zelfs met metalen aspotten gebruik ik liever geen olie. Olie komt op een of andere manier altijd op de rails terecht. Maar het flesje stond toevallig binnen handbereik toen ik testte  ;D

Je kunt kunstof ook smeren met een beetje grafiet.
Prima, tip genoteerd!

af en toe wat prikkelen moet kunnen toch?
Anders had je de proef niet gedaan?
Daar kon je best wel eens gelijk in hebben !!!  :angel:

Een groter wiel heeft een grotere vliegwielwerking en zal daardoor verder doorrollen. De rolweerstand is netzogoed hoger. De meting wordt dus vertekend.
Dat effect van de diameter (van Hans z´n tabel) snap ik ook nog niet helemaal. Maar in mijn test hadden beide soorten wielen dezelfde diameter, dus voor mijn meting maakte het niet uit.

Kijk ook nog even hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28845.0
Gracias!  (y)

Joost, je hebt mij aan het werk gezet.
Leuke klus voor de avond.

Oei oei, wat een werk... gaten uitboren  :o
Ik koop ze bij Ali voor 2 dollar per wagentje.
Maar ja, je had het bij de hand en wilde het natuurlijk meteen uitproberen...  8)

Die wagentjes zijn niet meer te stoppen..
(y)

Een wagon met stalen wielen heeft iets meer gewicht dan eentje met kunststofwielen.
He he, nou ben ik je toch te slim af geweest. Bij het testen gingen de niet-gebruikte wielen telkens als lading mee in het wagentje. Het totale gewicht was dus altijd gelijk.

@ Iedereen: ik heb echt m´n best gedaan, bij het testen, om alles zo constant mogelijk te houden.

Plastiek wielen op een plastiek as in een plastiek aspot rijdt letterlijk van geen meter.
Stalen wielen op een stalen as in een messing aspot rijdt als een tierelier.
Een stalen as in platiek aspotten loopt soms moeilijk en dan gaan we smeren of de aspot voorzien van een messing bus.
Als ik even off-mn-eigen-topic mag gaan: Met metalen punt-assen in plastic aspotten krijg je ook vastlopen door slijtage. Ooit had ik dat geval met oude Jouef wagentjes waar de as practisch niet meer draaien wilde. Ik heb er toen metalen FLM aspotten onder gezet. Zie foto hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77190.msg3221814844#msg3221814844

Geen spoor van slijtage te zien en ook geen aantasting van het materiaal door de olie. Het is daarom dat ik altijd een beetje sceptisch ben als iemand beweert dat het kunststof wordt aangetast door smeerolie. Ik heb het zelf nog nooit ervaren.
Om eerlijk te zijn: mijn bovengenoemde Jouef wagentjes waren niet zozeer "versleten", maar de metalen aspunten hadden de plastic aspotjes naar boven uitgescheurd, wegens overbelasting als kinderen er hun volle gewicht op laten rusten. En olie? smeren? daar deden we niet aan... Dus: in normaal bedrijf moet die metaal/plastic combinatie toch goed werken, zoals Klaas aangeeft.
En ja, écht goed rijden deden ze pas toen ze metalen wielen, op metalen assen, in metalen aspotten haden, plus een extra gewicht in de bak.

Bedankt voor alle bijdragen! Dat is het leuke van dit forum, met z´n allen leer je veel meer dan in je eentje  (y)

Groeten uit Colombia,

Joost
 




Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #34 Gepost op: 05 January 2021, 18:08:26 »
In ieder geval gaat isoleren van Märklin assen met een wattenstaafje het in de toekomst niet meer worden. Dat mag binnenkort alleen nog maar van papier of hout worden gemaakt. Wees er maar zuinig op  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waarom metalen wielen beter dan plastic?
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2021, 19:42:36 »
@ Joost je hebt het beste gedaan wat redelijker wijze gedaan kon worden.

Maar,........... nee niets. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...