Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Bovenleidingafspanperikelen.  (gelezen 1985 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • May your coffee kick in before reality does.
Bovenleidingafspanperikelen.
« Gepost op: 06 March 2017, 19:44:18 »
Op de modules van Casembrootstraat komt ook een bovenleidingafspaninrichting.
Nou is de bovenleiding op de IJmuiderlijn al tamelijk bijzonder, maar bij de afspaninstallatie wordt het nog vreemder, naar mijn idee.
Op onderstaande foto een afspanportaal. De rijdraad wordt hier niet geheel naar de zijkant geleid, maar ergens aan het portaal bevestigd, zo lijkt het. Toch is er ook een afspaninstallatie.
De volgende vragen dienen zich aan:
Hoe werkt de afspaninstallatie op de foto?
Wordt een rijdraad altijd aan beide kanten afgespannen, of gebeurt dat ook wel aan 1 kant? En zoja, waarom?


Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2017, 19:49:39 »
Hier worden beiden kanten afgespannen, de rechtse zit verstopt achter de lantaarnpaal. Een rijdraad wordt in 2 richtingen afgespannen. (In de rijrichting en tegen de rijrichring). Deze afspan inrichting zit haaks, komt niet echt vaak voor volgens mij maar in zwitserland heb ik ook zon inrichting gezien.

Groet Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2017, 19:52:29 »
Toch zie ik ook wel eenzijdige afspanning. Vraag me dan de reden af.
Wat bijgaande afspanning betreft, zoals op de foto dus, hoe werkt dat dan?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2017, 19:58:08 »
zie PB

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2017, 20:16:11 »




Dit is in Zwitserland, ik denk dat dit ongeveer hetzelfde werkt, de draad wordt gewoon zijwaarts afgespannen. Wat bedoel je met eenzijdige afspanning? Het zal wel door ruimte gebrek of iets komen dat ze voor deze inrichting gekozen hebben. Ik hoop dat de foto's wat verduidelijken.

groet remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #5 Gepost op: 06 March 2017, 20:37:56 »
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.
B.v. aan weerszijden van station Middelburg zijn kruiswissels ingevoegd. De bovenleiding van de doorgaande sporen is daarbij intact gelaten en de draden boven de kruiswissels zijn extra aangebracht.  Die zijn vrij kort en eenzijdig afgespannen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2017, 22:42:20 »
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Remco, dank voor je foto. Maakt een hoop duidelijk!

Groet
Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #7 Gepost op: 06 March 2017, 23:21:11 »
Bij de vooroorlogse bovenleidingen werden hefafspanningen door de NS toegepast, zoals te zien op de foto van IJmuiden. Later ging de NS wielafspanningen toepassen waarbij de draad over een gekarteld wiel loopt en met beton gewichten op trek wordt gehouden. Bij de hefafspanningen geen wiel maar, de naam zegt het al, een hefboom waarover de draad eveneens met gewichten wordt afgespand.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #8 Gepost op: 06 March 2017, 23:46:17 »
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Twee van de vaste afspanpunten bevinden zich zelfs op de perrons. Je kan er dus recht onder gaan staan zonder op verboden terrein te komen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 23:49:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2017, 07:10:12 »
@ Klaas.  ;D Het meeste spoor is sowieso goed schouwbaar vanaf de openbare weg.
Wim, dank :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2017, 10:23:43 »
Een bovenleidingdraad wordt indien deze korter is dan 800m enkelzijdig (aan een uiteinde) afgespannen. Bij langere draden wordt er in het midden een vast punt gecreëerd (draadconstructie). Bovenleiding draden zijn circa 1800m dus dan is het als het ware een twee maal enkelzijdige afspanning.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2017, 12:52:38 »
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.

Veelal bij bruggen zonder bovenleiding.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken