Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:18:41
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
Fred_G
Vandaag
om 14:03:45
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Mar-Cas
Vandaag
om 13:49:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 13:45:55
Maasvlakte Zuid
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:32
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
Biesje
Vandaag
om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
aad52
Vandaag
om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
Pauldg
Vandaag
om 10:58:29
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:56:00
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 10:27:37
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
Vandaag
om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Roelof R
Vandaag
om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora
door
Hans Reints
Vandaag
om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
aad52
Vandaag
om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Eric B
Vandaag
om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Eric B
Vandaag
om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:46:24
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 01:09:14
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Robert39
17 October 2025, 22:50:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre (gelezen 9274 keer)
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8243
Lid MSG Haarlemmermeer
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
«
Gepost op:
25 June 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte: The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land: Noord Engeland
Schaal: Diverse schalen
Tijdperk: Wisselend
Website:
www.slsnewcastle.org.uk
De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema;
Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)
Daar moesten we natuurlijk bij zijn!
Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.
Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.
Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld van Nicholas Wood.
Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.
In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.
In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.
(bron: door mij vertaald van Wikipedia)
Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!
Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook
die ruimte
is heel bijzonder.
Wat was er te zien;
Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.
Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.
Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.
Als eerste Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.
Middle Peak, spoor ‘EM’ Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.
Alan Gray’s spoor ‘0’ St. George’s Pit.
Spoor ‘00’ Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.
John Cook’s spoor ‘00’ Kepier Colliery.
Duncan Wilcock’s ‘P4’ schaal Croft Depot.
Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een 16mm smalspoor trein van Colin Laidler.
Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.
Kortom, het bezoek was de moeite waard!
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2017, 10:59:05 door Bob R.
»
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Bert Senden
Offline
Berichten: 456
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
«
Reactie #2 Gepost op:
26 June 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7172
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
«
Reactie #3 Gepost op:
26 June 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.
cheers
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
jjg koopmans
Offline
Berichten: 481
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
«
Reactie #4 Gepost op:
27 June 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre