Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Thom
Vandaag
om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies)
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:21:56
upload deleten
door
MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois
door
hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land.
door
Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep
door
Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen
door
008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje
door
Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel
door
Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail (gelezen 2355 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Gepost op:
31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:
Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #1 Gepost op:
31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Biesje
Offline
Berichten: 2296
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #2 Gepost op:
31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,
Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)
Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.
Succes
Mvg,
Robert
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 8014
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #3 Gepost op:
31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.
Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling.
«
Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt.
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #4 Gepost op:
31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 8014
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #5 Gepost op:
31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
phdirk
Offline
Berichten: 1970
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #6 Gepost op:
31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,
Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #7 Gepost op:
31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:
Gelogd
Reinier
Eric B
Offline
Berichten: 8014
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #8 Gepost op:
31 July 2016, 15:34:26 »
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8826
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.
Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail