Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 14:11:47
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Tjalling
Vandaag
om 14:07:50
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:51:42
De bouw van station Laarbeek H0
door
Dennis94
Vandaag
om 13:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:21:35
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:20:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Jelmer
Vandaag
om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 13:13:20
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 13:01:48
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 12:58:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:48:11
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm
door
sncf231e
Vandaag
om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Luc2000
Vandaag
om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:24:42
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:17:54
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress
door
Arjan6511
Vandaag
om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen
door
edwin1974
Vandaag
om 10:28:02
Märklin 2025
door
Corné81
Vandaag
om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 08:59:35
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
MOVisser
Vandaag
om 08:27:38
Duits transport, waar in NL?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0
door
Frits C
Vandaag
om 07:13:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging? (gelezen 14095 keer)
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Gepost op:
12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.
https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)
Gr, Bert
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,
Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7760
Forummoderator
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.
Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Mcn1986
Offline
Berichten: 1623
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft
ook
te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.
Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.
Gr. Silvester
Gelogd
Gr. Silvester
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?