Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 21:46:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
Märklin 2025 door henk
Vandaag om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 21:09:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38

Auteur Topic: Pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?  (gelezen 9529 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?
« Reactie #30 Gepost op: 20 June 2015, 12:13:56 »
Wel, er zijn naar mijn mening twee opties:
De Weistra regelaar, eventueel 2 stuks als je met twee locs tegelijk wil rijden, en dan volgens het bovengenoemde cab-control systeem.
Of, digitaal gaan rijden met een simpele set zoals de multimaus.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
Re: pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?
« Reactie #31 Gepost op: 20 June 2015, 14:15:25 »
(vroeger reed ik met loc(+wagons), rails, trafo), zonder dat ik een tweede hypotheek moet nemen om mijn modelbaan te bekostigen?  ???

Als een digitale startset met 2 locs en een multimaus financieel niet haalbaar is moet je niet aan deze hobby beginnen.
Analoog is ook niet gratis en er gaat ook zeker geld zitten in de afwerking van de baan. Een beetje station zit al op 5 tientjes.
Om zo'n klein baantje, want daar hadden we het over, leuk te maken zul je nog schrikken wat je kwijt gaat zijn en dan
is een digitale startset een relatief kleine investering.

En verder, wederom wat Klaas zegt.
Groet, Ronald.

Frans v H

• Offline Offline
Re: Pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?
« Reactie #32 Gepost op: 20 June 2015, 21:23:00 »
waarom niet een simpel digitaal setje van roco oid. als je toch analoog wil blijven heb ik goede ervaringen gehad met een hoogfrequent syteem waardoor de verlichting in en op treinen prima bleef branden ook bij stilstand. indertijd maakt MEC dat en misschien ook anderen.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 21 June 2015, 13:58:45 »
waarom niet een simpel digitaal setje van roco oid.
Is dat een setje: loc, wagons, railsovaaltje, multimouse, trafo?
Heb je evt. een link naar iets wat je bedoelt?

Ik zie op ebay dat er de roco multimaus is en ook een fleischmann multimaus...
Zijn deze identiek qua functies/mogelijkheden?

Als ik simply digital wil beginnen, wat heb ik dan nodig?
De decoder om in mijn analoge locje te bouwen, multimaus, trafo (hoeveel volt moet die kunnen leveren?) en een tussenkastje, kabel naar de maus....
Zijn er ook setjes waar deze componenten (dus zonder loc, enz. en rails) in zitten?

Dank.

oudebiels
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 14:00:21 door oudebiels »

Pauldg

• Online Online
« Reactie #34 Gepost op: 21 June 2015, 14:12:20 »
Een multimouse setje is volgens mij ideaal (volgens mij zijn de Roco en Fleischmann apparaten op de kleur na identiek). Eventueel kan het nog voordeliger: Ik kocht een oude Pentium laptop op Marktplaats voor een heus tientje en een Marklin Delta control regelaar voor hetzelfde bedrag. Op de laptop heb ik het programma MRdirect geïnstalleerd wat van die laptop een DCC centrale maakt. De Delta control unit kan je, na een kleine technische ingreep, inzetten als booster. Het enige wat er nu nog ontbreekt is een oude analoge trafo voor de basisspanning, maar die heb je vast wel liggen.

Natuurlijk is dit een oplossing die weliswaar voordelig is, maar niet plug&play. Je moet wat basiskennis van electronica hebben en het leuk vinden om wat met de spullen te rommelen. Qua prijs is het wel zo'n beetje de bodem denk ik.

Oh ja: de laptop (of PC) moet beschikken over een gameport, verder zijn er weinig eisen.

mvg, Paul

edit: zie ook het draadje over mijn nihilbox: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52958.30.html
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 14:16:35 door Paul de Goede »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #35 Gepost op: 21 June 2015, 14:18:02 »
Ik zie op ebay dat er de roco multimaus is en ook een fleischmann multimaus...
Zijn deze identiek qua functies/mogelijkheden?

Het enige verschil is de kleur. Fleischmann is grijs, de Roco is rood. Voor de rest zijn ze hetzelfde.

Als ik simply digital wil beginnen, wat heb ik dan nodig?

Zoals eerder aangegeven in een eerder bericht in dit draadje:

Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig. Een complete multimaus-set is voldoende en een gedigitaliseerde lok. Een complete multimausset (Multimaus, versterker en trafo) heb je al voor 60 tot 80 euro. Voor een (goede) lokdecoder moet je iets rekenen van 20 tot 30 euro per stuk. Dan moet je die nog zelf inbouwen in je lok. Soms is dat zeer gemakkelijk bij nieuwere loks, soms kost het wat soldeerwerk.

De decoder om in mijn analoge locje te bouwen, multimaus, trafo (hoeveel volt moet die kunnen leveren?) en een tussenkastje, kabel naar de maus....
Zijn er ook setjes waar deze componenten (dus zonder loc, enz. en rails) in zitten?

Een complete set (complete set: Multimaus, versterker, trafo en benodigde kabels) zijn altijd wel te vinden op (de grotere) beurzen. Sommige winkeliers willen nog wel een startset voor je uit elkaar halen. Alle multimaus-sets zonder rails en/of loks komen altijd uit een beginset omdat Roco / Fleischmann geen losse multimaus op de markt brengt. Decoders hebben winkels ook wel op voorraad. Meestal ook nog van verschillende fabrikanten.

Met een complete set kan je afhankelijk van de trafo tussen 3 en 5 treinen tegelijk laten rijden. Dan kunnen er wel meer dan dat aantal op de baan stil staan. Voor een kleine baan met 2 treinen maakt het niet zo heelveel uit welke versie trafo je bij je multimausset hebt.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 14:22:03 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 June 2015, 14:29:48 »
Type eens Multimaus in op Marktplaats. Snap je gelijk wat er wordt bedoeld. Dan vind je complete startsets, maar ook de complete Maussetjes (Maus, versterker, trafo, kabeltjes) die uit die startsets zijn gehaald en los worden verkocht.
Let op, er worden wel losse Mausen aangeboden, dus alleen de handregelaar. Misschien iets voor later, omdat je twee van die Mausen op een versterker kan aansluiten en dan twee locs tegelijk kan laten rijden. Meer is overbodig, omdat je toch niet meer rijdende locs in de gaten kan houden.
Verder is er nog een blauwe Maus in omloop. Die is veel duurder, maar heeft ook veel meer mogelijkheden. Gezien de wensen van Oude Biels niet strikt noodzakelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #37 Gepost op: 21 June 2015, 19:47:59 »
Toch treurig om te zien, hoe een draadje met vragen over een analoog systeem binnen de kortste keren ontaard in de bekende strijd over digitaal rijden. Vraagsteller heeft een vraag over PWM, en krijgt allemaal adviezen over de multimaus. Vraagsteller heeft aangegeven met analoog gelukkig te zijn, weinig budget te hebben, en wil wat weten over het systeem dat hij heeft gekozen. Jammer, dat dit weer het zoveelste draadje is, dat op soortgelijke manier ontspoort.

Wat mij betreft kan vraagsteller gewoon zijn eigen keuze maken, en gelukkig zijn met zijn keuze.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 21 June 2015, 20:00:37 »
Wim, er is helemaal geen sprake van een strijd. We hebben geanalyseerd wat zijn wensen zijn, en op grond daarvan advies gegeven. Een van de adviezen is om digitaal te gaan, omdat dat in zijn wensenpakket een simpele oplossing is. Een ander advies is om de Weistra regelaar te bouwen. En het is nu inderdaad aan de vraagsteller om uit die adviezen een keuze te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

• Online Online
« Reactie #39 Gepost op: 21 June 2015, 20:53:08 »
En daar komt bij dat er in eerste instantie vrij rechtstreeks antwoord is gegeven op de vraag. Toen dat eenmaal helder was is pas wat meer vrij gefilosofeerd en daarbij is de essentie (eenvoudig, voordelig en technisch goed) steeds overeind gebleven.

Ik ben het met Wim eens dat draadjes als deze gemakkelijk afglijden naar iets waar de topicstarter helemaal niets meer aan heeft (laat staan om gevraagd heeft), maar deze hoort daar volgens mij niet bij.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #40 Gepost op: 21 June 2015, 21:48:44 »
Het is wat Paul aangeeft.  Er is helemaal geen strijd in dit draadje over digitaal rijden of niet.

Toch treurig om te zien, hoe een draadje met vragen over een analoog systeem binnen de kortste keren ontaard in de bekende strijd over digitaal rijden.

Vraagsteller heeft een vraag over PWM, en krijgt allemaal adviezen over de multimaus. Vraagsteller heeft aangegeven met analoog gelukkig te zijn, weinig budget te hebben, en wil wat weten over het systeem dat hij heeft gekozen.

Meneer "Oude Biels" vraagt over een aantal zaken of dat mogelijk is met PWM analoog rijden. Ja, dat is mogelijk met een aantal mitsen en maren. Als je het allemaal bij elkaar optelt is het dan nog (technisch) simpel en goedkoop? Dat is dan de vraag die meneer "oude Biels" zich moet stellen.  Is het dan niet verstandiger is om een aantal stappen terug te doen? Een inventarisatie maken met wat je echt wil? Kom je tot dezelfde conclusie en oplossing is het ook goed. Kom je tot een andere conclusie dan heb je nu nog alle ruimte om dat te onderzoeken.

Jammer, dat dit weer het zoveelste draadje is, dat op soortgelijke manier ontspoort.

Valt wel mee hoor. Meneer oude biels krijgt netjes antwoord en adviezen op basis van zijn vragen.

Wat mij betreft kan vraagsteller gewoon zijn eigen keuze maken, en gelukkig zijn met zijn keuze.

Inderdaad, ik dwing hem nergens toe. Geef hem op basis van zijn eigen vragen een advies mee. Wat hij daarmee doet is zijn eigen keuze.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #41 Gepost op: 21 June 2015, 21:52:12 »
En zo werkt een forum ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 27 June 2015, 14:50:50 »

De multimaus wordt her en der aangeboden voor ca. 85,- euros, (incl. kabels, kastje en voeding).
Is dit een normale prijs?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 27 June 2015, 15:03:05 »
De Multimaus setjes worden verkocht met een grote voeding (echte trafo) en een kleine voeding (stekkervoeding). De 85 euro prijs is voor de grote voeding gangbaar, de kleine is vaak een tientje goedkoper.

Sander

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #44 Gepost op: 28 June 2015, 08:40:21 »
uhh misschien is Heisswolf een oplossing? Daarmee kan je meerdere loks sturen op een analoge manier zie
http://www.modellbahn.heisswolf.net/Produkte/Fahrregler_SFR2000/Fahrregler_SFR2000_12V/fahrregler_sfr2000_h-o.html

groet,
Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen