(vroeger reed ik met loc(+wagons), rails, trafo), zonder dat ik een tweede hypotheek moet nemen om mijn modelbaan te bekostigen?
waarom niet een simpel digitaal setje van roco oid.
Ik zie op ebay dat er de roco multimaus is en ook een fleischmann multimaus... Zijn deze identiek qua functies/mogelijkheden?
Als ik simply digital wil beginnen, wat heb ik dan nodig?
Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig. Een complete multimaus-set is voldoende en een gedigitaliseerde lok. Een complete multimausset (Multimaus, versterker en trafo) heb je al voor 60 tot 80 euro. Voor een (goede) lokdecoder moet je iets rekenen van 20 tot 30 euro per stuk. Dan moet je die nog zelf inbouwen in je lok. Soms is dat zeer gemakkelijk bij nieuwere loks, soms kost het wat soldeerwerk.
De decoder om in mijn analoge locje te bouwen, multimaus, trafo (hoeveel volt moet die kunnen leveren?) en een tussenkastje, kabel naar de maus....Zijn er ook setjes waar deze componenten (dus zonder loc, enz. en rails) in zitten?
Toch treurig om te zien, hoe een draadje met vragen over een analoog systeem binnen de kortste keren ontaard in de bekende strijd over digitaal rijden. Vraagsteller heeft een vraag over PWM, en krijgt allemaal adviezen over de multimaus. Vraagsteller heeft aangegeven met analoog gelukkig te zijn, weinig budget te hebben, en wil wat weten over het systeem dat hij heeft gekozen.
Jammer, dat dit weer het zoveelste draadje is, dat op soortgelijke manier ontspoort.
Wat mij betreft kan vraagsteller gewoon zijn eigen keuze maken, en gelukkig zijn met zijn keuze.