Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 00:22:25
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
30 October 2025, 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56

Auteur Topic: Pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?  (gelezen 9531 keer)

oudebiels

• Offline Offline
Hallo analoogspoorders,

[tweerail gelijkstroom, schaal HO, Fleischmann loc (evt. ook Roco)]

Ik denk vanwege de kosten enkel analoog te kunnen gaan rijden, en in een zeer bescheiden omvang: 1 of 2 locs...
Omdat ik de fijnregeling die de pulsbreedteregeling biedt erg attractief vind, wil ik daarmee gaan werken en (kosten!) zo'n regeling zelf in elkaar solderen.
Veel genoemd wordt de Weistra regelaar:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html
een uitbreiding(?)/verbetering(?) daarvan:
http://fred.beneluxspoor.net/analoog.html#pbr555
iets soortgelijks:
http://www.locaalspoor.nl/rij_regelaar.html
en mogelijk zijn er nog wel meer op het Net te vinden.
Mijn probleem is dat ik die schakelingen niet doorgrond en ze ook niet kan vergelijken, niet het inzicht heb, welke de meest geschikte zal zijn (of de beste). In elkaar zetten a.d.h.v. een print(schema) en een stukslijst gaat wel lukken.
Omdat er hier analoogrijders zijn die dit type regelaar gebruiken kan ik hier misschien een aanrader ervaren!?

Daarnaast: is er een oplossing voor de bij lage snelheid zwak brandende gloeilampjes op de loc, of kan dit alleen via digitaliseren (decoder) worden aangepakt?

Heeft iemand raad w.b.t. deze vragen?

Dank!
oudebiels
« Laatst bewerkt op: 20 June 2015, 20:43:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel: hoofdletters toegevoegd »

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re: pulsbreedteregeling voor analoog: welk bouwschema is actueel/aanrader?
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2015, 07:49:07 »
Dag oudebiels,

Zelf heb ik een paar jaar gereden met de tweede versie (van Fred). Inderdaad zelf in elkaar gesoldeerd. Deze werkt met de NE555, een klein chipje dat de puls genereert. De twee andere versies gaan uit van twee transistors. Het principe is hetzelfde, een flip-flop schakeling, die na een (met pot-meter instelbare) tijd omschakelt. Als je dat vele malen per seconden doet, krijg je de gewenst blokgolf.  Over die twee andere kan ik geen advies geven, maar ik vermoed dat ze net zo goed werken.

Mijn ervaringen met deze pwm (van Fred) waren prima, ik kon de trein goed langzaam laten rijden.

Je kunt natuurlijk zelf solderen, is best leuk om te doen. Maar misschien een tip om een goedkope versie. In China bij de Aliexpress.com kun je ze kopen voor 2,32 euro per stuk. Geef bij de zoekbalk op "Pulse Width PWM DC Motor Speed Regulator". Aflevering in twee tot vier weken, dus even geduld. Je moet nog wel een gelijkspannings-voeding ervoor zetten, maar die zou je eventueel ook zelf in elkaar kunnen zetten; In het schema van Fred is dat van rechts af gerekend de diodebrug, de LM7812 en de drie condenstatoren (van rechts naar links tot de C4 in het plaatje).

Nog een waarschuwing. Toen ik meerdere treinen op e-e-n pwm wilde laten rijden, bleek dat de treinen elkaar be-invloeden. Een loc V200 (analoog) van Roco (dit jaar nieuw gekocht) rijdt prima langzaam. Als ik vervolgens een Brekina railbus (ook analoog, drie jaar oud) onder dezelfde voeding op de rails zet, dan rijdt de railpus mooi langzaam, maar de V200 gaat er op volle snelheid vandoor. Til ik de railbus op, dan rijdt de V200 langzaam. Ik heb hier geen verklaring voor kunnen vinden, maar blijkbaar gebeurt deze interactie, dat is dus best lastig.

Groeten,
Wim K

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2015, 08:24:59 »
IK heb indertijd de RailHobby versie gebouwd (= 1e type hierboven).
Die gebruik ik nog steeds.
De meeste modellen reageren er goed op, tot kruipsnelheid aan toe.

Zelfs de (oude) Roco Sik.
Bij dat soort locjes komt het vooral op een goed stroomafname aan. Als die niet OK is, helpt geen enkele rijregelaar.

Maar verder geen problemen met de meeste modellen (Roco, Flm, Lima).

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2015, 08:57:54 »
Ik denk vanwege de kosten enkel analoog te kunnen gaan rijden, en in een zeer bescheiden omvang: 1 of 2 locs...
Hoewel ik zelf een verstokte analoogrijder ben, raad ik je aan toch eens naar een simpel digitaal systeem te kijken. Met een multimaus setje en twee decoders kun je voor 100 à 150 euro klaar zijn. Het zelf bouwen van een PWM regelaar kan goedkoper zijn, maar kost ook meer moeite.
En als je met twee locs tegelijk wil rijden, dan heb je twee van die regelaars nodig, en de nodige sectiescheidingen en bijbehorende schakelaars.

Verder ben ik zelf heel tevreden over de Weistra regelaar, die ik heb geïntegreerd in mijn Permaloog systeem, waarmee het verlichtingsprobleem wordt opgelost.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2015, 08:59:27 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2015, 09:20:54 »
Deze besturing kan heel mooi werken.
Digitaal, analoog het is een persoonlijke keuze.
Elektronika is nog steeds verkrijgbaar al moet het wel steeds meer online besteld worden daar er veel lokale winkels zijn verdwenen.

De voorwaarden die u noemt kan ik het wel mee eens zijn.
Een tip, deze bouwer: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html, daarvan weet ik dat hij pulse regelaars gebruikt en analoog bouwt.

Misschien kun je hem extra info vragen.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2015, 00:07:33 door KoenF.. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2015, 15:37:46 »
Als eerste wil ik opmerken dat optie 3 geen PWM regeling is maar een recht toe recht aan geregelde gelijkspanning.

Mijn probleem is dat ik die schakelingen niet doorgrond

Is het dan niet zo dat analoog rijden lastig(er) wordt ? Voor veel problemen moet je bij analoog juist zelf een passende
oplossing vinden. Ik zou, net als Klaas zegt, toch ook eens naar digitaal kijken omdat je daar meer met goed
gedocumenteerde eenheidsbouwblokken zult werken.
Groet, Ronald.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2015, 07:48:02 »

Is het dan niet zo dat analoog rijden lastig(er) wordt ? Voor veel problemen moet je bij analoog juist zelf een passende
oplossing vinden.
Met de uiting dat ik de schakelingen niet doorgrond, bedoel ik dat ik aan de hand van de schema's niet kan beoordelen welke eigenschappen de schakelingen (zullen) hebben en welke de betere/te prefereren is.

Ik neem even aan dat het analoog rijden met twee locs gaat betekenen dat er een bloksysteem gebouwd moet worden en dan voor elk blok een eigen pulsbreedte regeling moet worden gebruikt.
Twee locs direct achter elkaar (tandem) gaat dan niet (voor zover ik begrijp enkel mogelijk bij digitaal)?

Rijden met 1 loc met behulp van pulsbreedteregeling en analoog moet toch probleemloos mogelijk zijn (behalve door een keerlus zonder te stoppen)? Het gaat bij dit alles om een baan met handbediening.

oudebiels

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2015, 08:09:23 »
Ook analoog is nog van alles van de plank te koop, zelfs pulsbreedteregelaars Voor wie die niet zelf wil bouwen. Digitaal zijn dingen wel vaak gemakkelijker. Als ik lees wat je wil, dan ben ik het met Klaas eens dat je misschien nog eens naar digitaal moet kijken. Wil je dat niet, dan wordt constante verlichting bijvoorbeeld lastig. Twee identieke locs op één regelaar kan prima. Voor de besturing eens naar cab-control kijken. Dan krijgt niet ieder blok een regelaar, maar  krijgt een trein een eigen regelaar toegewezen. Met een stelsel van schakelaars op je tableau zorg je ervoor dat het rijpad op de juiste regelaar wordt aangesloten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2015, 08:14:10 »
Ik neem even aan dat het analoog rijden met twee locs gaat betekenen dat er een bloksysteem gebouwd moet worden en dan voor elk blok een eigen pulsbreedte regeling moet worden gebruikt.
Inderdaad, en daar beginnen de "problemen". Je krijgt dan al meer regelaars, en als een loc over de blokgrens rijdt, dan moet je de regelaars van die twee blokken op de een of andere manier met elkaar synchroniseren. Als ze nl. niet synchroon lopen, dan geeft de ene regelaar een puls tijdens de pauze van de andere. Het resultaat is dat de loc een snelheidsspurt krijgt.

Op mijn eigen baan heb ik dat probleem opgelost door op de hoofdbaan maar met 1 trein tegelijk te rijden. Op het rangeerterrein kan nog een andere trein rijden.
Een overgavespoor kan worden omgeschakeld tussen beide regelaars, maar alleen tijdens stilstand van de betreffende trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2015, 08:18:21 »
(behalve door een keerlus zonder te stoppen)

Ook dat is met kennis van zaken prima op te lossen met een juiste blok indeling en bijbehorende detecties.
Het is wel een mooi voorbeeld waarbij analoog een uitdaging is en digitaal een makkie m.b.v. een keerlus module.
Groet, Ronald.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2015, 08:28:42 »
hallo,

Ik denk dat je even een paar stappen terug moet doen en goed bedenken wat je wilt.

Stel een overzicht op van wat je denkt aan te moeten schaffen voor analoog rijden en digitaal rijden voor je plannen. Dan kan je daar ook een budget achter hangen. Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig. Een complete multimaus-set is voldoende en een gedigitaliseerde lok. Een complete multimausset (Multimaus, versterker en trafo) heb je al voor 60 tot 80 euro. Voor een (goede) lokdecoder moet je iets rekenen van 20 tot 30 euro per stuk. Dan moet je die nog zelf inbouwen in je lok. Soms is dat zeer gemakkelijk bij nieuwere loks, soms kost het wat soldeerwerk.

Daarnaast: is er een oplossing voor de bij lage snelheid zwak brandende gloeilampjes op de loc, of kan dit alleen via digitaliseren (decoder) worden aangepakt?

Ja, die is er zoals op de website van Klaas Zondervan aangegeven: Website Permaloog. Digitaal gaat het wel wat gemakkelijker :) Met een digitale lok kan je meestal wel meer functies voor je verlichting zoals het aan en uitzetten, knipperlicht, langzaam aan en doven van de verlichting, enzovoort.

Wil je de treinen geheel onafhankelijk van elkaar kunnen besturen zal je baan inderdaad moeten opdelen. Deze stukken dienen apart te regelen zijn met bijvoorbeeld een eigen rijregelaar. Bij digitaal hoef je dat niet te doen, daar kan je altijd meerdere treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden zonder de baan op te delen in aparte stukken.

Twee locs direct achter elkaar (tandem) gaat dan niet (voor zover ik begrijp enkel mogelijk bij digitaal)?

Je kan gewoon analoog met twee loks achter elkaar in multitractie rijden, mits de loks dezelfde rijcurve hebben en niet te veel van elkaar afwijken qua snelheid. Digitaal kan dat ook maar dat vergt ook wat fijn afstelwerk.

Rijden met 1 loc met behulp van pulsbreedteregeling en analoog moet toch probleemloos mogelijk zijn (behalve door een keerlus zonder te stoppen)?

Dat kan inderdaad probleemloos zijn.

Het gaat bij dit alles om een baan met handbediening.

Ik heb ook een digitale baan met een handrijregelaar. Digitaal rijden betekent niet automatisch met de computer rijden.

Je moet alles maar eens op een rijtje zetten en nadenken over wat je wilt, wat de kosten zijn, welke tijd en moeite je erin wilt steken. Alles kan en is mogelijk, soms kost het via de ene oplossing wat meer moeite dan via een andere oplossing. Of iets duur dat kan je alleen zelf bepalen, dat kan ik niet voor je doen. Gezien je wensen en de toekomst zou ik sterk overwegen om serieus te kijken naar een digitaal treinbedrijf.

Succes!

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 08:30:45 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2015, 08:38:26 »
Citaat
Dan kan je daar ook een budget achter hangen. Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig

Even budgetteren: Neem als voorbeeld : Twee locs en drie blokken.

Analoog: drie blokken met drie maal pwm : 3 x 2,32 = 6,96 euro
Digitaal: Multimaus-set 70,-; 2 locdecoders 2x25,- p.s. = 120,- euro

Budgetteer ik nou verkeerd?

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2015, 08:52:07 »
Je gaat wel minimaal heel kort door de bocht ....
Wat nu als er toch later ruimte en budget is voor een 3e trein. Wat komt er dan allemaal bij kijken ?
Bij digitaal vaak niet meer dan een extra decoder terwijl analoog een stevige aanpassing van de baan vergt als je nu
echt alleen van 2 treinen uit gaat.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2015, 08:52:30 »
Wim, kun je dat pwm-budget wat verder uitwerken? Over welke regelaar heb je het dan, en hoe verzorg je de synchronisatie tussen de blokken? Ik heb de indruk dat je daar wel erg optimistisch begroot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2015, 09:05:37 »
Citaat
Wim, kun je dat pwm-budget wat verder uitwerken

Zie http://www.aliexpress.com/w/wholesale-Pulse-Width-PWM-DC-Motor-Speed-Regulator.html?initiative_id=SB_20150618225701&site=glo&groupsort=1&SortType=price_asc&shipCountry=us&SearchText=Pulse+Width+PWM+DC+Motor+Speed+Regulator

Over synchronisatie van blokken kan ik je niets vertellen, maar op mijn baan heb ik daarmee tot nu toe geen enkel probleem. Je kunt inderdaad maar rijden met e-e-n trein per blok.

Uitbreiding met een extra loc kan alleen maar als je niet met meer dan e-e-n in een blok rijdt. Van tevoren met je blok-indeling rekening houden. Ik geeft toe, wijziging van blokken is heel moeilijk, wat bij digitaal rijden inderdaad weinig problemen geeft. Overigens kost uitbreiding met een loc bij digitaal rijden toch weer 25,- euro extra.

Ik zeg ook niet dat pwm veel beter is dan digitaal, maar als het aantal locs bescheiden blijft (zoals oudebiels in zijn eerste post aangeeft), dan moet je wel reëel zijn in je budgettering.

P.S. sorry, ik had mijn budget voor pwm te ruim genomen. Het kost niet 2,32 per pwm-module, maar 2.20 euro (incl.verzendkosten)