Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

upload deleten door Pauldg
Vandaag om 19:28:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:26:53
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ben
Vandaag om 19:09:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis.
Vandaag om 19:01:13
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
  

Auteur Topic: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding  (gelezen 6559 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Schakel schema
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2014, 15:26:40 »
Ik weet niet of het relais daar op berekend is, dus of de spoel tegen langdurig continu gebruik kan.
Geen zorgen, elk monostabiel relais is bestand tegen continu stroom, desnoods jaren zonder onderbreking.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Schakel schema
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2014, 15:30:51 »
Ze werden bij PTT ook gebruikt voor continue gebruik. Dat het stroomverbruik van voor een wisselaandrijving wat hoog is, mja, jammer dan  ;D Tegenwoordig zie je niet zo veel PTT relais meer maar in de tijd dat PTT de boel ombouwde zijn er genoeg modelspoorders geweest die deze relais zijn gaan gebruiken voor wissels. Relatief goedkoop ondervloerse en stabiele aandrijvingen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6396
  • ***
Re: Schakel schema
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2014, 15:32:03 »
Die oude telefoonrelais gebruiken maar een paar miliamps, ze zijn nogal hoogohmig ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Schakel schema
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2014, 16:00:41 »
Het aardige van die oude telefoonrelais is dat de hele doopceel op de spoel is afgedrukt.
Ik heb hier ook nog een bak van die dingen liggen. Dat zijn tweelingrelais,  dus twee relais op één frame.
Van beide is de hoofdwikkeling 500 ohm, bedoeld voor 24V, dat levert dus een spoelstroom op van 48 mA.
De tweede wikkeling is bij het ene relais 60 ohm, bij het andere 140 ohm. Die tweede wikkeling trekt dus aanmerkelijk meer stroom, maar het relais trekt daar ook veel pittiger op aan.

Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2014, 18:20:27 »
Ja, voor de wissels was er gewoon een aparte trafo, bij voorkeur uit dezelfde dump waar ook de relais vandaan kwamen.  ;D
Een aparte trafo is bij gewone spoelenaandrijvingen ook vrij normaal. Met het piekverbruik van de doorsnee wisselspoel kan je heel wat telefoonrelais van stroom voorzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2014, 19:03:09 »
Over relais gesproken. Het hele seinstelsel van de NS gebeurt gedeeltelijk nog met relais die continu onder spanning staan. Alleen als de wielen van een trein kortsluiting tussen de railstaven veroorzaakt, valt zo'n relais af. En dan kun je bijv. spoorbomen bedienen of seinpalen op rood/groen zetten.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2014, 19:10:47 »
Als iemand nog een aantal van deze telefoonrelais zoekt voor een klein prijsje per stuk (€2,50) neem even contact op. Je sponsort er de Friese modelbaan club mee!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Schakel schema
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2014, 22:29:38 »
Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden

Die wissels werden anders geschakeld dan hier in het draadje: De bediening ging met druktoetsen (momentcontacten) en daarom had het wisselrelais een houdschakeling; het wisselrelais viel af door het naastgelegen relais te bekrachtigen dat de houdschakeling onderbrak. Daarom had elk wissel een tweelingrelais.

Ook de montage was anders dan hier. De relais zaten een kwartslag gedraaid (d.w.z. met de contacten naar beneden). Het stangetje voor de wisselbediening zat rechtstreeks op het anker gesoldeerd, daar kwamen geen extra hefboompjes en scharnieren aan te pas.

Verder zat er onder de baan een elastiekje dat aan het wisselbedieningstangetje trok (tegen de aantrekrichting van het relais in). Dat elastiekje moest bij afvallend relais helpen om het wissel terug in de rustpositie te krijgen.
Reinier

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #23 Gepost op: 08 December 2014, 23:54:55 »
Ik vraag me ineens af ....
Iemand hier wel eens zo'n relais centrale van de PTT in actie gezien en gehoord ?  ;D
Dat was voor 1000 aansluitingen een riante garage (auto of 2 a 3) vol met deze relais.
Dit was in de tijd van de draaischijf toestellen waarbij de draaischijf pulsen gaf.
En elke aan elke puls hing een relais waarmee het gekozen nr. "opgebouwd" werd.
M.a.w. deze relais moeten in enorme aantallen geproduceerd geweest zijn  ;)

Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden

Dat was van oorprong ook precies de reden van die meerdere spoelen op 1 relais (natuurlijk)  8)
Groet, Ronald.