Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 21:06:56
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
  

Auteur Topic: Lima TGV open maken  (gelezen 8889 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 15:38:26 »
Hoi Freek,

Daar zitten alleen de draden, geen elektronica o.i.d.

Daar zit nu juist de gedachtenkronkel!
Op de plekken waar geen elektronica zit, lopen WEL printsporen. En die koperen banen dienen nu juist voor het afvoeren van de warmte van de daarmee verbonden elektronicacomponenten.

De decoder staat een beetje schuin omhoog, juist vanwege de luchtcirculatie.

En nu ga jij die verbeterde luchtstroming, die je krijgt door het schuin plaatsen van de decoder, gedeeltelijk blokkeren met een stuk foamschuim. Door dat foamschuim kan de lucht nu niet vrijelijk toetreden aan de kant waar nu juist wel een goede luchtstroming moet zijn. Moet je zelf weten hoor, het is jouw decoder.  :D

Maar wil je de best mogelijke oplossing, dan zou ik het toch met twee reepjes foamschuim in de lengterichting doen, en zorgen dat het laagste gedeelte van de decoder ongeveer 4 mm vrije ruimte heeft.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 17:27:58 »
Ok, dat is helder en duidelijk. Ik zal de boel gaan veranderen  ;D
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 17:40:45 »
Hoi Freek,

Zal binnenkort een artikel over de decoderkoeling in de ''encyclopie'' zetten (met schematische weergave van de luchtstromingen). Is wel zo gemakkelijk voor andere gebruikers, die niet (of onvoldoende) in de materie thuis zijn.  ;)
Decoderkoeling is nog (te) vaak een stiefkindje.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 21:22:29 »
Is nu helemaal open in de lengterichting. Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 22:13:13 »
Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Hoi Freek,

Wanneer je inderdaad maar een heel beperkte ruimte in je loc/treinstel hebt, moet je gaan denken aan het gezegde "Roeien met de riemen die je hebt." Ofwel, proberen om de decoder zo goed mogelijk in te bouwen in die beperkte ruimte.
In jouw GTV zie ik achter het voorste draaistel een behoorlijke vrije ruimte. Je zou dus eventueel kunnen overwegen om daar (na eventueel verlengen van de bedrading) de decoder te plaatsen.
Maar, even een vraagje, lijkt het je niet handiger om dat middelste stripje aan weerszijden in te korten tot 1/3 van de lengte? Dan kun je de decoder weer iets schuin monteren (twee stripjes achter en drie aan de voorzijde) en zit ''het decodert'' optimaal ingebouwd. Eventuele (een soort wigvormige) ruimte tussen het eerste en derde stripje (per ''stapel'') kun je dan (heel voorzichtig) opvullen met boekbinderslijm.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.