Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10146 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
en bovendien minder flexibel denk ik.

gr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Je spaart nu het aanleggen van bovenleiding van 90% van het traject uit, en dat kost normaal juist een knap kapitaal...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Zou dat over de afschrijfperiode niet reuze meevallen?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Maar die accu's in die treinen zijn ook niet goedkoop. En zo'n accu trein zal dus waarschijnlijk meer kosten dan eentje die draad nodig heeft.

Ik zie er zelf het nut niet van om en bovenleiding op de stations en daartussen accu's.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze bussen op accu's op de hallte snel bijladen met een lasergestuurde arm aan een paal boven de weg. Komt een beetje neer op dit idee alleen dan trekt die bus gewoon op op dr stroom in de accu's.

Groeten martijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Besparing aan bovenleiding valt ook tegen denk ik. Op de vrije baan liggen maar twee sporen, terwijl op een emplacemnet er toch een paar meer naast elkaar liggen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...
Of bij elk station een (super)snellaad punt dat in 3 minuten vol knalt  (y) (fantasie!)
Goedkoper doen is niet altijd beter, en laat staan comfort en al die aanpassingen, waarom hebben ze dan bijv in het verleden niet alles voorzien van bovenleiding, dan waren de dieseltreinstellen nooit nodig geweest, want de meeste trajecten hebben inmiddels bovenleiding wat eerst niet zo was.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Op druk bereden trajecten is bovenleiding het goedkoopst. Als het wat minder druk wordt komt op een gegeven moment dieseltractie in beeld. Echter diesel wordt ook iedere keer duurder, dus zullen daar alternatieven voor gezocht moeten worden. De oude batterij techniek is een alternatief. Je zou ook op het station een ketel water aan de kook kunnen brengen e flink wat stoom verzamelen en dan naar het volgende station rijden. Dit kan je dan weer herhalen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Ik denk dat accu's in treinen ten opzichte van een bovenleiding toch wel goedkoper is in normale omstandigheden. Accutreinstellen rijden al sinds de tijd van de Pruisische spoorwegen. Het ligt ook aan de situatie ter plekke waar je voor kiest.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...

Vergt geen onderhoud en kan volledig worden gerecycled in nieuwe accu's. Ik vraag me af of 'goed onderhoud' van bovenleiding goedkoper is.
Een belangrijk verschil lijkt me dat de accutechniek zich nog razendsnel ontwikkelt, terwijl bovenleiding wel zo'n beetje is uitontwikkeld. Als de accucapaciteit zich blijft ontwikkelen zoals dat de laatste 30 jaar is gebeurd, dan wordt accuvoeding van treinen en auto's interessanter.

Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair. Dat had toen te maken met de onbetrouwbaarheid van de toenmalige verbrandingsmotoren. De Amsterdamse GGD had bijvoorbeeld ambulances met accu's. Wel zo prettig dat een ambulance zonder meer start.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Heeft nu echt niemand door dat dit een "briljant idee" is van een jonge ingenieur die zijn werkgever op een gekunstelde manier een extraatje wil laten verdienen aan niet-geëlektrificeerde spoorlijnen?

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Natuurlijk wel. Edison had een heel bedrijf dat op dat uitgangspunt was gebaseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair.
En véél later nog, de bekende melkboeren en SRV-mannen met hun Spijkstaal wagens. Waren ooit een normaal verschijnsel in het straatbeeld.
No dress rehearsel, this is our life.