Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 23:13:06
upload deleten
door
Pauldg
Vandaag
om 23:12:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Eric B
Vandaag
om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
BrightonBelle
Vandaag
om 22:34:35
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
Vandaag
om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:43:24
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
Vandaag
om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep
door
Henk de Vlaam
Vandaag
om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 18:24:54
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 17:32:13
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 17:04:30
contacten roco line wissel
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Silvolde
Vandaag
om 15:58:47
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
Vandaag
om 15:42:43
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212)
door
KNed
Vandaag
om 13:05:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 6015 keer)
verst107
Offline
Berichten: 348
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 May 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5671
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 May 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 May 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 May 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 4859
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 May 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein