Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 11:15:13
  

Auteur Topic: Wieldiameter goederen wagons NS  (gelezen 5811 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Wieldiameter goederen wagons NS
« Gepost op: 13 September 2012, 13:52:53 »
Ik heb een vraag over de wieldiameter van de goederenwagons van de Nederlandse spoorwegen
Op de diverse tekeningen die ik zelf heb kom ik steeds de diametermaat tegen van 920 mm zo wel bij het goederematerieel en getrokken rijtuigen.
Is dit de standaard maat die de NS gebruikt?
Wie kan me hier meer over vertellen

Groetjes edwin

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2012, 15:25:37 »
Diameter wagonwielen bij de N.S. is

1000 mm. (over de wielbanden)

Tom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2012, 15:29:01 »
Dit is eigenlijk een 'welke kleur heeft gras?' vraag. Door de jaren heen, van de 20er jaren tot eind jaren 90, toen de ns ophield met goederen, zijn er meerdere wieltypen en diameters gebruikt. Dus de eerste vraag is: welk tijdperk bedoel je?

Dirkjan

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2012, 16:33:51 »
Wielbanden hebben geen precieze vaste maat. Je hebt de nieuwbouwmaat en de afkeurmaat. Daartussen is alles mogelijk als gevolg van slijtage en afdraaien.
Groetjes,
Emiel

P. Bender

  • Gast
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2012, 17:27:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2012, 22:04:05 »
Over het algemeen 900 tot 920 bij oude twee-assige rijtuigen (Duits, heb ik het dan over, zal voor NS weinig afwijken). Het Nederlandse twee-assige na-oorlogse goederenmaterieel staat zowat allemaal op 980 (of 1000, daar wil ik vanaf zijn).
Draaistelwagens is dacht ik meestal 900.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2012, 12:58:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

Paul,

Niet helemaal.
Afhankelijk van het wieltype en de beremming kunnen wielen dievrse diameters hebben.
Denk maar eens aan de kleine wielen van de Duitse kuilwagens in het verleden.
Een volwiel wordt begrenst door de minimale dikte van het loopvlak, wordt dat te dun dan gaat ontsporingsgevaar bestaan.
een wiel mat wielband heeft een binnenwiel wat een vaste maat heeft. De minimale banddikte wordt bepaald door beremming en snelheid.
Toen Mat'54 van 120 maar 135 km/h ging werd de afkeurmaat van de wielbanden met 5 mm verhoogd om losse wielbanden door verhitting te voorkomen.