Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:32:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:29:27
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 17:12:37
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:38:37
waterwagens door FritsT
Vandaag om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Peco wissel, kortsluiting?  (gelezen 3427 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2011, 12:26:00 »
Oranje, zwart en geel is het puntstuk

Klaas,

Bij mij zijn de contacten anders bezet. Ik heb het nog even nagekeken: Spoorstaven: oranje en zwart, puntstuk geel.
Die laatste zit op de middelste poot. (de bewegende) De spoorstaven op de twee buitenpootjes. In mijn tekening heb ik de kleuren verwisseld. Volgens mij komt het wel op hezelfde neer.

Ik ga het zometeen even proberen, laat hier weten of lukt. Maar dat moet wel, want door beide schakelaars te gebruiken wordt de schakeltijd langer, waardoor de wisseltongen veel meer tijd hebben om om te gaan. Deze digibeet legt het zo goed uit, toch?

Zo dus:

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2011, 14:45:52 »
Hallo Klaas en anderen!

Ik heb twee wissels omgebouwd en het werkt perfect. Geen sluiting meer. Uiteraard worden alle wissels omgebouwd, ook die die geen probleem opleveren. Zo langzaam aan begin ik te twijfelen of Braggels Baenke niet naar digitaal omgebouwd gaat worden, met analoog als back-up...

Zie hier de foto's van de oorspronkelijke situatie en daarna de nieuwe:



Duidelijk te zien dat de microswitch links niet gebruikt is. De rechter neemt het ompolen in zijn geheel voor z'n rekening. Dat gebeurd door het heen en weer gaan van de zwarte "hefboom" die van links naar rechts beweegt. Hier staat deze helemaal naar rechts.



Nu de nieuwe situatie: Puntstuk (gele draad) is doorgelust naar de linker microswitch. Één spoorstaaf is van de rechter- naar de linker microswitch overgehaald. (zwarte draad) Hierdoor is de schakeltijd langer geworden omdat de "hefboom" meer tijd nodig heeft om de linker switch om te duwen. Voorheen was het zo dat de schakeling al plaats vond zo gauw de "hefboom" de rechter switch losliet. Door de veerwerking van het u vormige lipje schoot de switch naar het andere contact.  Doordat de wisseltongen door allerlei messingdraadconstucties omgeduwd worden gaat dat nooit mooi sinchroon. Dit verklaart ook waarom de ene wissel het wel kortsluiting maakt en de andere niet.

De oplossing van Klaas is dus net zo simpel als doeltreffend! Klaas bedankt!

Grt,

Ger.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 16:10:56 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2011, 14:36:46 »
Nog een kleine aanvulling op mijn foto's:

Het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet helemaal bedrijfszeker is. Bij mij ben ik één aandrijving tegen gekomen die evengoed te snel schakelde. Er was dus geen spanningsloze periode, zogezegd. Omdat de contacten verder niet af te stellen zijn heb ik de spoorstaafdraden OMGEWISSELD (van de ene naar de andere microswitch-oranje + zwarte draad) en van het buiten gelegen contact naar het binnengelegen contact verplaatst. (anders klopt de polariteit van het puntstuk niet met de stand van de wissel) Dat was de oplossing.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2011, 14:51:11 »
Dan heb je het dus toch gemaakt zoals op mijn tekening stond. ;)
Tijdens het omlopen moeten beide contacten open staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2011, 15:13:54 »
Klaas,

Eerlijk is eerlijk, toen ik de zaak nog een keer bekeek kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik begreep jouw "andersom" verhaal verkeerd: ik dacht dat je de draden bedoelde, niet de contacten. En in mijn domme geluk heb ik de eerste wissel precies zo aangesloten zoals jij getekend had. Maar dat kwam meer door de bereikbaarheid van de contacten dan wat anders.. ::)

Maar goed, het werkt. Mijn 3700 gaat inmiddels luid fluitend door het Braggels landschap! ;D
Met groet,

Ger.