Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?  (gelezen 1269 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Gepost op: 10 June 2013, 02:31:12 »
Dag heren, (dames?),

Ik ben mezelf aan het inlezen over de zelfbouw van wissels en ik begrijp alles in principe, op een punt na. Bij conventionele wissels is het puntstuk in de wissels eenvoudig vervangen door een plastic stukje. Maar bij de zelfbouw wordt heel mooi een puntstuk gevijld om deze daarna netjes aan elkaar te solderen... Maar, dan soldeer je toch de + en -railzen aan elkaar? Hoe wordt dat dan opgelost? Want daar lees ik niks over?! Niets over de railsen gescheiden of geisoleerd houden... Misschien is het een domme vraag, maar ik zie 'm effe niet!

Wes
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2013, 02:58:22 »
Bij zelfbouwwissels worden de 2 rails die vanuit het hartstuk lopen electrisch apart aangesloten. Via de wisselaandrijving komt er vervolgens in elke wisselstand de juiste + of - op geschakeld. M.a.w. de 2 railstukken worden samen met het hartstuk mee omgepoold bij het schakelen van de wissel.
Vervolgens zijn dan de 2 rails vanuit het hartstuk ook geïsoleerd met de andere rails die in het velengde ervan lopen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2013, 03:13:36 »
Ha J. Moors,

Bedankt voor je antwoord. Jammer dat er dan toch nog zoveel gedoe om zit. Ik dacht dat je binnen een dag een toffe wissel kon maken, zonder gedoe met ompoling en dergelijke...

Laat ik toch maar eens een bovenleiding overwegen. Maakt het geheel wat simpeler!

Groet.
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2013, 03:20:56 »
Tja. Het maken van ee wissel is toch wel even wat anders. Er zijn wel bouwsets voor wissels beschikbaar van bijvoor het merk Tillig.
Mischien dat dat wat voor je is?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2013, 06:08:37 »
Met Tillig wissels (ook de bouwpaketten) zal je ook moeten ompolen , Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn ?

guest7823

  • Gast
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2013, 09:54:21 »
Wes,

Sec gezien hoef je bij zelfbouwwissels de puntstukken niet te polariseren. Wat je WEL in ieder geval moet doen is de puntstukken isoleren.

Je eerste wissel zal je wat tijd kosten (al vermoed ik niet dat het een volle dag is). Misschien moet je die daarna trots bewaren, maar niet in je baan gebruiken. Je tweede wissel zal aanzienlijk sneller gaan en bij je tiende wissel zal je je de rust van je leven afvragen wat er zo moeilijk aan is.

Een (zelfbouw)wissel met enkel een geïsoleerd puntstuk zal minstens net zo goed rijden als een wissel met een plastic puntstuk. Als je het in de baan plaatst, soldeer er in ieder geval van te voren alvast een draadje aan vast. Dan kan je dat polariseren altijd nog later doen  ;)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41194.0.html

https://www.facebook.com/Modelhandwissel