Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:45:39
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:35:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 17:30:44
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:11:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.  (gelezen 7256 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2011, 10:43:51 »
Blijf met de keerlussen dan nog maar een tijdje bezig, want dan maak je het echt behoorlijk ingewikkeld. Ik zou dat alleen doen met een "handmatige" bediening, dus als rangeerbewegingen. Of volledig automatiseren, maar nogmaals, dan ben je nog wel even aan het nadenken.

Gezien de lange blokken kun je wel degelijk een "rijdend" geheel krijgen, zelfs met 5 treinen in een richting (of nog meer stilstaand op de stations). Als je tenminste geen TGV's of treinen op soortgelijke snelheid hebt. In een blok doen ze er lang genoeg over voordat ze een volgende rem/stopsectie binnenrijden. Ondertussen kan er dus bijv. een achteroplopende trein het station binnenlopen (dat duurt relatief kort) en daardoor alweer een volgende trein het vrijgekomen (lange) blok binnenrijden. Etc. etc.

M.a.w. het hangt nogal samen met de snelheden van de treinen en de onderlinge verschillen in de snelheden of je een "rijdend" geheel krijgt of een "schokkend" geheel.  Wanneer een of ander programma hier niet mee overweg kan, neem dan een ander programma.  Je zou dit (eenvoudige) concept waarschijnlijk zelfs ook zonder programmasturing kunnen inrichten, maar dat vereist een hoop andere zaken.

Maarten.

sarossi

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2011, 13:38:29 »
Hoi Maarten,
bedankt, ik denk dat wij op dezelfde lijn liggen.
Wat betreft die hoeveelheid treinen, daar ben ik ook van overtuigd.
En die tgv -snelheid, ach daar is ook nog iets leuks mee te doen als je max 3 of zelfs 4 treinen inzet.
Je laat een of twee treinen de linkerlus achter elkaar induiken, en rechts laat je een eerste trein de lus induiken.
De tgv zo programmeren dat wanneer de eerste trein(voor hem vertrokken de lus in) net weer stilstaat op spoor in station, de tgv op het tweede perronspoor er overheen dondert.(veel blokken dus nodig in de lus)
De andere twee treinen uit de andere lus zijn reeds binnengekomen op de andere twee sporen.
Voordat de tgv voor de tweede keer in het station binnenkomt, moet natuurlijk wel minimaal 1 trein weer vertrokken zijn, anders heeft de tgv. geen stopplek.

En dit soort rijplanning lijkt mij erg leuk.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2011, 14:05:43 »
Het is jouw feestje, maar met een ovaal van maar 6 blokken achter elkaar leg je jezelf toch heel wat beperkingen op qua rijplezier.
Ik zou dan op zijn minst de beide lussen opdelen in meer blokken voor een effectiever gebruik van je rails.

Ga even uit van de volgende aanname. Je treinen zijn 1,5 meter lang (gezien je perronlengte. Je beide lussen zijn 15-2- meter lang, nemen we even de kortste lengte = 15 meter. Opgedeeld in twee blokken van 7,5 meter.

Een trein vertrekt vanuit het station (blok 4) en rijdt een lus in (blok 9). Stel dat de lok daar aan het einde moet wachten voor een rood sein. Dan blijft er achter die trein 6 meter (7,5 meter bloklengte - 1,5 meter treinlengte) ongebruikte rails liggen. Daar kan geen trein inrijden omdat het blok bezet is. Ergo vanuit het station kan ook geen trein vertrekken. Aangezien je rondje maar 6 blokken lang is kunnen er maar weinig treinen achter elkaar rijden omdat ze constant op elkaar staan te wachten.
Verdeel je de beide lussen in meer blokken dan kan je meer blokken achter elkaar doorrijden voor er gestopt moet worden.

En maak je in het station ook nog meer overloopmogelijkheden (zie voorbeeld van Gerard) dan heb je in het station ook meer mogelijkheden gecreerd.
En ja je hebt dan 2 keerlussen maar dat is tegenwoordig geen enkel probleem. Daar zijn geneog oplossingen voor om dat goed op te lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric