Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Br 52 in model (h0)  (gelezen 27801 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #45 Gepost op: 07 August 2015, 14:41:54 »
even tussendoor: nogal wiedes dat de liliput gedetailleerder is, die reko-versie hing vol leidingen en zooi terwijl de gewone originele 52'er een compleet uitgeklede loc was, daar hoort ook niks op te zitten.

helemaal correct je hebt een fabrieks 52 in foto grijs,met zo'n gekke stijframentender
uit oostenrijk,een normale 52 welke bij de DR als generalrepariert verder reed,ofwel
alleen maar in stand gezet.de laatste is de reko versie met nieuwe ketel.
die stijframen tenders kamen uit floridsdorf-oostenrijk,apart en onduits.
er schijnen ook grotere wannentender geweest te zijn,bij slechts enkele loks toegepast
basis voor het idee van de wannentender was de zelfdragende vierassige ketelwagon
uit uerdingen,zoveel mogelijk materiaal uitsparen en lichter bouwen.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #46 Gepost op: 07 August 2015, 16:40:53 »
Eigenlijk is zo een 52er is een heerlijk knutsel object. Bijna elke combinatie van details is mogelijk...

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #47 Gepost op: 07 August 2015, 17:33:13 »
Nog meer ervaringen met de boogstraal?
Vanmiddag decoder gehaald, zelf uitgevonden waar die in moest en... rijden en ontsporen maar  :-\
Eerst gaat de voorlopas, daarna enkele hoofdwielen. Ik had de loc meteen op de R4-boogstraal van Roco gezet, maar die is toch niet voldoende?
Complete cirkels voor R3 en R4 had ik namelijk al in huis en kwamen op zich goed uit voor mijn ideeën.
Misschien toch een grotere boogstraal, maar welke?

Hij lijkt verder mooi te lopen, verlichting functioneert, geen beschadigingen, mooie details, geen zinkpest (afkloppen), rookgenerator komt later wel.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #48 Gepost op: 07 August 2015, 19:19:44 »
Vreemd dat de boel geleidelijk ontspoort. Mijn Br39 drukt zijn voorloop as eruit en staat daarna stil wanneer de bocht te krap is.

Ik heb wel ergens de tip gelezen dat de boel wat beter gaat rijden als de draaistellen van de tender iets minder strak vast zitten (maar dat lost het probleem met de voorloop as niet op)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #49 Gepost op: 07 August 2015, 19:23:05 »
R3 van Roco is in alle gevallen (Line en Geoline) groter dan 400mm. Daar zou de loc zonder meer probleemloos doorheen moeten kunnen.
Behalve misschien als de de zuigerstangbeschermhulzen gemonteerd zijn. Als die de loopas raken dan kan de zaak ontsporen.
Zijn die echter niet gemonteerd en ontspoort de loc alsnog, dan is er wat anders aan de hand. Zit het goed met de koppeling loc-tender? Als daar te weinig beweging in zit of iets haakt, dan kan zijn dat de loc daardoor aan de voorzijde uit het spoor loopt.

Groet, Bas

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #50 Gepost op: 08 August 2015, 08:32:39 »
Opgelost  (y)
Na een druk dagje, verjaardag en nachtje geslapen te hebben vanmorgen in wat meer rust opnieuw bekeken.
De proefrondjes liggen nog op de vloer van de zolder tbv het uitproberen van de benodigde ruimte, dus het is wat onhandig kijken.
Gisteren bekeek ik het vooral van de buitenzijde, vanmorgen van de binnenzijde en zag dat het "lipje" dat de voorloopas op zijn plaats moet drukken er niet goed op zat. Nu draait de loc mooie rondjes met een sleepje rijtuigen.

@Bas: wat heb je precies aangepast op de printplaat voor de rookgenerator?
Mijn decoder heeft nog een los draadje om iets mee te kunnen doen?
Het onderdelenblad had ik wel al via een andere link gevonden, maar de handleiding zelf nog niet.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:38:08 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #51 Gepost op: 08 August 2015, 13:30:29 »
Dat is niet zo eenvoudig uit te leggen en het is bovendien al meer dan 10 jaar geleden.

Nog even voor de duidelijkheid: in mijn geval gaat het om een BR42 van Lilliput, een model van eind jaren '90.
Deze is voorzien van een stekker NEM 652. De verlichting voor/achter (en vanzelfsprekend de motor) zijn potentiaalvrij geschakeld, dat wil zeggen: niet verbonden met de railspanning. Onder het machinistenhuis zit een 4-polige stekker als koppeling met de tender: 2 polen voor de railspanning en 2 polen voor de frontverlichting.
De verlichting van de vuurkist en van de rookgenerator stonden rechtstreeks op de railspanning en hadden geen verbinding met de tender en waren dus ook niet schakelbaar.

Om het aantal polen tussen loc en tender te beperken heb ik de frontverlichting op de massa (=rechter rail) gezet. Dan heb je maar 5 polen nodig: 2 voor de railspanning (waarvan een tevens voor de massa van de functies) en 3 voor de te schakelen functies namelijk: frontverlichting F0, rookgenerator F1 en vuurkist F2. 4 polen zaten al op de stekker en de 5e is dus een vaste draad tussen loc en tender.

Je kunt het jezelf wat gemakkelijker maken door alles rechtstreeks op de decoder aan te sluiten zonder gebruikmaking van de NEM-stekker en de printplaat. Dan moet je er wel voor zorgen dat de sluitverlichting ook op de massa wordt aangesloten (conform de andere functies).
Ik heb echter de printplaat aangepast. Dat is wat ingewikkelder maar heeft als voordeel dat een decoder gemakkelijker te vervangen is wanneer dat onverhoopt nodig is.

Desgewenst stuur ik je PB met een scan van mijn schetsen. (Die zijn overigens slecht leesbaar voor anderen)

Groet, Bas

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #52 Gepost op: 19 October 2015, 22:58:43 »
H´m leuk dat hier geschreven wordt over de BR52.80 Ik zou graag een exemplaar willen van deze lokserie. Echter niet de Liliput 52 8077-1 want als ik dat hier lees over de minimum boogstraal past deze niet op R1 360mm waarvaan ik toch enige stuks op de baan heb. De lok is wel heel mooi gedetailleerd, een plaatje en ongedigitaliseerd nog ver onder de 200 euries te koop. Bij Märklin, nauwkeuriger voor de MHIdealers, zag ik een speciale editie in het kader van 25 Wiedervereinigung WDR en DDR. Leuk zo´n stel 39205 en 39206 of Trix 22905 en 22906. Ik hoop alleen niet dat Märklin van de BR 01.5 een extra Insidermodel maakt. Wat mij wel interesseerd is dat Märklin nu eindelijk een Reko stoomlok heeft gemaakt.
Als Märklin nu doorgaat en een reko BR 52.80 gaat maken ben ik van de partij. Er rijden nog 15 van de ooit 200 reko loks rond bij museumspoorlijnen. Het is de serie waarvan tegenwoordig de meeste bedrijfsvaardige lokomotieven van rondrijden. Hier in Nederland bij de Star en VSM. Het zou heel mooi zijn om een STAR 52 8060 in H0 te bezitten.
Er bestaat er Märklin BR 52 , Cat.nr. 3715. Echter dat is een 52 3329 en dat is een overgangsoorloglocomotief (ÜK). Een uitgeklede en vereenvoudigde dus kale uitvoering van een BR50er. Die serie van ruim 6000 stuks in allerlei ondertypen wordt met een model van een 52.80er weer een stuk completer. D´r zijn al zoveel uitvoeringen van de 50er met en zonder cabinetender uit dat ik nu pleit voor de REKO-ketel. Tenslotte is dit de laatste uitvoering van deze succesvolle serie BR50,51,52.
Dus...
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #53 Gepost op: 19 October 2015, 23:40:30 »
Is die dan recenter dan die Crosti 50.40 van de DB?

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #54 Gepost op: 21 October 2015, 00:28:24 »
Hallo Ivanzon, e.a. Ja de BR 52.80 is recenter.
Het idee van Franco Crosti stamt van voor de oorlog. Is in de oorlogsjaren al in o.a. Italiaanse FS loks ingebouwd. De DB ging in 1954 tot ombouw van 31 BR50 naar BR50.40 over.
De reko 52.80 waren locomotieven BR52 XXX die na de spitsing van Duitsland in WDR en DDR naar de DR gingen. Ze reden daar enige jaren, zwakke onderdelen werden vervangen en pas vanaf 1960 omgebouwd door de DR tot reko. Vanaf toen pas als BR52.80 in het nummersysteem ingevoegd.
De BR50.40 was er al in 1954 en dus is deze ouder dan de BR52.80 uit 1960.
Moi,
Dirk
« Laatst bewerkt op: 21 October 2015, 08:39:06 door Trein-ice3 »
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.