Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 6089 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 March 2010, 10:30:37 »
Anne,

we hebben nu verteld hoe het in koploper zou moeten kunnen.

Wil jij niet met ons delen hoe Raptor hier mee omgaat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn !

groet,
Guus
OpenDCC fan

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #16 Gepost op: 08 March 2010, 23:18:58 »
Beste Guus, natuurlijk wel,

Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Raptor heeft dan geen zeggenschap meer over die rijwegen, en zal de opdracht van de treindienstleider uitvoeren, mits de gevraagde rijweg veilig is.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Ook kun je zelf de machinist worden van een trein, de trein is dan niet meer onder controle van de "Raptormachinist", maar wel onder de controle van de "Raptortreindienstleider".

Dit vereist dat je, net als een echte machinist, de seinstanden moet kunnen zien en natuurlijk ook de afstand tot de seinen, er worden in het scherm wel mededelingen gedaan over seinstanden maar dat is wat te rudimentair om op te rijden.

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan.

De interface met computer is waarschijnlijk te zien bij de Silberberg-Strecke van de MSG/Den Bosch dit weekend op Rail in Houten.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 08:10:58 »
Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Dus Anne als ik het goed begrijp is er geen verschil hoe Raptor door een extern tableau aangestuurd wordt en hoe computersoftware aangestuurd wordt? Allebeide op basis van een S88-terugmelder en drukknopjes op een tableau of lees ik het verkeerd?

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan

Wat is dan nog het verschil tussen besturen met computersoftware met een digitale centrale (IB / Ecos / multimaus) en de Raptor?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2010, 10:42:05 »
Beste Ronald,

Voor zover ik het kan beoordelen (ik ken de details van Koploper nagenoeg niet), werken beiden op het zelfde principe.

Computersofware met Centrale en Raptor met Computersoftware:

In de manier van opschrijven staat het eigenlijk al: bij Raptor is en blijft de Raptor altijd de "baas" en is de computersofware een "hulpdienst".

Als er in computerland weer eens iets grondigs wijzigt moet voor de computersoftware eerst wijzigingen ontwikkelt en geimplementeerd worden voordat er weer automatisch gereden kan worden.

Bij Raptor is dan alleen de "hulpdienst" uitgevallen, het automatische bedrijf gaat gewoon door, Raptor is dus geheel onafhankelijk van de grote computerjongens.

Ik denk dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven, zo niet dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W