Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
  

Auteur Topic: Netspanning en netfrequentie  (gelezen 12382 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2010, 12:29:36 »
Citaat van: Menno
...@ fransx: Karst heeft wel degelijk gelijk...

....je hebt het hier tegen Karst: ...

Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2010, 13:17:09 »
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?
Als je dat helemaal zeker wil weten zou je het eens aan Wurlitzer kunnen vragen.  ;)
Maar als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat die weerstand dient om de aanloopstroom te beperken.
Die is bij 50Hz groter dan bij 60Hz, en dat dan ook bij de veronderstelling dat het om een éénfasige inductiemotor gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2010, 13:20:12 »
Hallo

Inderdaad moet om voor, b.v. een jukebox, het toerental naar 45t/m te veranderen of de tandwielset vervangen worden of een andere aandrijfpuley. Soms wordt een frequentie omvormer gebruikt.
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?

Jaap
Omdat deze motor in frequentie teruggaat zal de reactantie (zuivere spoelweerstand) en daarmee de impedantie afnemen. In combinatie met de eerder beschreven mogelijke verzadiging kan dit tot te hoge stromen leiden. De in serie geschakelde weerstand vookomt dit.
Tjibbe

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2010, 15:05:17 »
Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)
Mijn excuses... ik heb het aangepast.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2010, 19:47:17 »
Hallo

@Klaas.  Helaas kan ik het niet meer vragen aan de Amerikaanse fabriek. Deze bestaat al geruime tijd niet meer.
De Duitse maakt(e) de laatste jaren alleen nog kopieën.

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2010, 20:17:35 »
Nou, tot ver boven 20 kHz is wel erg ver. Meestal kwamen ze maar net aan de 20kHz, daarboven ging het snel bergafwaarts.
Die trafo's waren op een speciale manier gewikkeld. Maar de details daarvan weet ik niet meer, het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik voor het laatst een buizenversterker heb gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2010, 21:47:56 »

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Ja en dan zit op die dingen ook nog eens een spoel (luidspreker) als belasting aangesloten, maakt het allemaal niet eenvoudig.
De transformator was dan ook een dure compromis, met name Philips heeft buizen ontwikkeld die zonder uitgangstrafo werkten, de moderne electronica heeft toch ook zo zjn voordelen.

Tjibbe