Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:49:33
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 10:28:37
Dat overkomt mij niet. door Prutsert
Vandaag om 10:26:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 10:12:19
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 09:41:01
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
  

Auteur Topic: Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart  (gelezen 1779 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Gepost op: 20 December 2009, 12:57:13 »
Prio 1 Schacht Bent (A1 Tunnel) HSL TUNNEL HZD Brandmelding OMS 66593 66849 66534
Korpsalarm Benthuizen

Bovenstaande tekst stond vanochtend op de c2000 rond 10.09uur. Ging het hiet om een oefening of was het valsalarm of echt een brand?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 13:28:59 »
zal niet veel  geweest zijn

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 13:32:21 »
Er zijn wel vaker automatische brandmeldingen in de HSL-tunnel, net als in andere spoortunnels.

Vanuit mijn werk (multidisciplinaire planvorming voor spoor, wegen en tunnels bij de Veiligheidsregio Kennemerland) weet ik dat dergelijke meldingen vaak veroorzaakt worden door vuil. Of gewoon stof, net zoals bij "openbare meldsystemen (OMS)" in gebouwen.

Soms veroorzaken vonken bij afremmen dat kranten oid (die door passagiers uit het raam gegooid worden) in brand vliegen waardoor de melders worden aangesproken.
Voordat de brandweer ter plaatse is is zo'n krant of al opgebrand, of door voorbij rijdende treinen meegezogen, uitgegaan en vele meters verderop neergekomen.
Schoonmaken is daar onbegonnen werk. Misschien wat preventief werk door al die gratis kranten niet meer uit te delen? Helaas is dat niet aan "ons hulpdiensten" maar aan de spoorbranche...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 13:53:16 »
@simonst
Juist ter voorkoming van dit soort onechte meldingen gebruiken ze dus geen rookmelders in tunnelbuizen. Alarmering vindt plaats doormiddel van handbrandmeldingen. En als ze al rookmelders gebruiken is het een dualtype wat rook en plotselingen warmte stijging moet zien voor hij alarm geeft. Voor de goedere tunnels gebruikt men fibrolaser om de sprinkler aan te sturen voor automatische blusing.Deze reageert alleen op een tempratuurstijging op een specifiec punt binnen vastgestelde parameters, een krant doet deze echt niet afgaan. De melding komt waarschijnlijk uit een dienstgebouw of vluchtschacht. In deze gebouwen zijn vaak ruimes waar apparaatuur staat welke wel door rookmelders bewaakt wordt.

gr Peter

PS alle  buizen van "onze" overkaping te barendrecht worden weldegelijk 2 x per jaar gereinigd.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2009, 16:05:04 »
Hmmm, bijzonder. "Mijn" lezing kreeg ik van mijn contactpersoon bij ProRail n.a.v. de brandmeldingen in de Schipholspoortunnel waarbij de blusploegen vaak in de tunnelbuizen moeten om "uit te sluiten" dat er inderdaad geen brand is.
"Jouw" lezing vind ik meer logisch, dus dat gaan we nog eens navragen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2009, 20:46:54 »
Dat de brandweer de buis in gaat is normaal, dit doen ze bij elke melding vanuit de buis. Er is vanuit de NEN een verplichting dat er een brandweerpaneel aanwezig is. De locatie van dit paneel is bekend bij de brandweer deze kan zien waar het alarm vandaan komt. Schiphol tunnel is net als de hemspoor en de willemspoortunnel een al wat oudere tunnel, zover ik goed geinformeerd ben zijn daar een soort gasdector achtige melders aangebracht die wat ongevoeliger voor stof zijn als rookdetectors. nieuwe tunnels worden hier zeker niet meer van voorzien, zover mijn info strekt zijn er ook in de groene hart tunnel alleen handbrandmelders in de tunnel geplaatst.

gr peter