Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:05:07
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
  

Auteur Topic: Het begin van het ..................  (gelezen 1795 keer)

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Het begin van het ..................
« Gepost op: 21 October 2009, 22:50:01 »
Na wat puzzelen moet dit hem worden...........hier de eerste indrukken zonder hoogteverschillen (maximale hoogte wordt 20cm)









Ben alleen nog niet tevreden over het station en rangeerdeel, wellicht toch nog maar een extra tafel bouwen voor een kopstation.

Als iemand ideeën heeft die zijn welkom :)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2009, 23:29:49 »
Je gaat niet wegkomen met de hoogtes.
Rechtsonder waar de trafo staat heb je een probleem....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2009, 23:41:15 »
te stijl als ik in de bocht begin?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2009, 23:56:06 »
Ja. Een oplossing kan zijn om het ene spoor wat verdiept te leggen en het andere te verhogen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2009, 23:58:21 »
Hallo Martijn,

Klimmen in een bocht is voor marklin locomotieven geen enkel probleem.
Je moet echter wel proberen te voorkomen dat wissel erg schuin komen te liggen. C-rails is wat vergevings gezinder, maar t is niet 'handig'.
Je kan als grove brekening aanhouden dat je voor elk stuk standaard rechte rail (18cm/19cm) slechts 1 cm omhoog of omlaag kan.
Voor diesel loks heb je minimaal 8 cm nodig, plus evt de rails. Dat betekend 8 stukken rails.
Dit mag natuurlijk in 2 richtingen. Dus t ene spoor 4cm omhoog, de ander 4cm omlaag.

Wil je met electrische lokomotieven (bovenleiding) rijden dan heb je al snel 10/11 cm minimaal nodig, met de extra lengte die je nodig hebt om te klimmen dalen.

Je kan dus deze max. stijging gebruiken, maar dat doet nogal pijn aan de ogen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2009, 23:59:30 »
Zo te zien kun je de beide rechte sporen met 19cm verlengen. Daarmee win je 38cm, wat overeenkomt met 11mm extra klim (bij 3%).

Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 11:01:18 »
In zijn algemeenheid opgemerkt: je legt je baan nu precies passend plat neer, maar past alles nog in elkaar als je straks daadwerkelijk de hoogte in gaat?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 11:08:14 »
Waar komt je station? Wordt het een kopstation bij de drie doodlopende sporen? Dan zijn die wel erg kort. Er zitten ook nogal scherpe bogen in je opzet en dat oogt vaak niet zo fraai. Die zou je moeten camoufleren. Dat wordt het moeilijkst aan de linkerzijde, waar het spoor naar de L-poot gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 11:25:06 »
@ Santerdam --> da idee had ik gisteravond ook al, dus meteen ten uitvoer gebracht :-)

@ Jeepney --> dat had ik al gechecked en voorzie daar geen problemen

@ Ruud K --> Er komen 2 grote bergen aan de achterzijde van de tafel, die zullen wel een en ander verdoezelen, krijg steeds meer het idee dat ik voor een verkeerde opstelling heb gekozen, als het om een kopstation gaat zou ik het via de bocht aan de voorzijde naar een aparte tafel laten lopen, maar ik twijfel enorm.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 11:47:14 »
Hoi Martijn,

Twijfel is helemaal niet erg, dat kennen we - denk ik - bijna allemaal als we een baan gaan opzetten. Het is van belang goed in gedachten te visualiseren waar je wat wilt hebben, zoals een station, een goederenloods, e.d. en hoe je treinenloop er uit zal zien. Je kunt daar het best behoorlijk wat tijd aan besteden voordat je echt gaat bouwen. Veel succes!

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2009, 11:56:54 »
Ik heb ook al de nodige wijzigingen doorgevoerd de afgelopen weken, ga vanavond maar weer eens aan de knutsel