Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:24:21
Station Steenwijk poging 2
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:23:08
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:22:00
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Deetrein
Vandaag
om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Pauldg
Vandaag
om 11:53:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 09:16:09
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spoor- en bloknummering (gelezen 1251 keer)
everh003
Offline
Berichten: 385
Spoor- en bloknummering
«
Gepost op:
06 July 2009, 19:45:08 »
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.
Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?
Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #1 Gepost op:
06 July 2009, 20:10:02 »
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.
Even een ander voorbeeldje:
Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.
Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst
Anders zou ik het niet weten.
Gelogd
Julius
Offline
Berichten: 638
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #2 Gepost op:
06 July 2009, 20:30:09 »
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
«
Laatst bewerkt op: 06 July 2009, 20:32:30 door Julius
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27054
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #3 Gepost op:
06 July 2009, 20:48:04 »
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op
http://www.sporenplan.nl/
kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering