Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 06:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:03:51
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:21:53
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:12:02
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: verbouw DSG schlafwgen Fleischmann  (gelezen 10062 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #30 Gepost op: 12 May 2009, 00:20:38 »
Hoppa, nog meer:
op schlafwagen.net kun je nog veel meer vinden, namelijk o.a.:

Wl4ü pr-88      20 bedden (bauart pruisen 1888)
Wl4ü-28          22 bedden (bauart 1928)

meer over de benummering kan ik zo niet vinden.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #31 Gepost op: 12 May 2009, 08:38:41 »
Ik bedoelde dit;
Citaat van: www.railforum.de
1958-1961 bezog die DSG von Hansa in 4 Lieferserien 57 Exemplare eines weiterentwickelten Nachbaues WLAB4ümg-59 (Nr. 33 201 - 33 257) in RIC-Ausführung, der nunmehr bei gleicher Baulänge nur noch 11 Abteile mit insgesamt 33 Betten hatte. Die Wagen nun die modernen Gummiwulstübergänge und ab Wagen 33 221 Drehgestelle der Bauart Minden-Deutz. Die Gangfenster waren nunmehr einteilig und nicht mehr zu öffnen. Die Beleuchtung erfolgte durch moderne Leuchtstoffröhren. Durch eine aufwändige Geräuschisolierung mit Doppelglas und Füllung aller Hohlräume konnte eine bisher unerreichte Laufruhe geboten werden. Die Heizungs- und Kühlungsanlage wurde weiterentwickelt (KLIMADEÖ). Die letzte Serie erhielt gemäß den ab 1961 geltenden UIC-Richtlinien verstärkte Ecksäulen und die neuen Drehfalttüren.
Inderdaad een vervolgserie (Nachbau)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #32 Gepost op: 12 May 2009, 12:22:45 »
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

En met het nummer dat begint met 33, lijkt toch te gaan over het aantal bedden.
op jou genoemde site staat ook over de serie 36 201 tot 36  210 dat deze 36 bedden heeft.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #33 Gepost op: 12 May 2009, 12:55:07 »
Geeft niks, de nummering van het vooroorlogse Mitropa was sowieso vrij ingewikkeld. Dat een rijtuignummer begon met het aantal bedden is 'pas' vanaf 1926. De rest van de nummering was geen volgnummer, maar had nog meer betekenis; zelfstandige luchtdrukrem, al of niet verbonden enzovoorts, aantal assen.kijk maar eens hier, onderaan de pagina.
De DSG is daar geloof ik weer vanaf gestapt en heeft alleen rijtuignummer = het aantal bedden behouden. Logisch want na de oorlog hadden ze het remsysteem wel gestandaardiseerd en was het niet meer zó interessant of een rijtuig 4 of 6 assen had.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #34 Gepost op: 12 May 2009, 14:12:24 »
Dan snap ik nu de nummering van mijn Mitropa rijtuigen ook.

Fleischmann rijtuig nummer 20 853 is dus een rijtuig met 20 bedden, de 8 staat voor het remsysteem (wat betekend selbsttätige? zelfstandig/ onafhankelijk oid??) met Hardy Bremse  en 53 staat voor 6 assig.
mijn Roco met nummer 22 641 is dus een rijtuig met 22 bedden, de 6 staat voor het zelfde remsysteem maar zonder Hardy Bremse en 41 staat voor een 4 asser.

Bedankt, weer wat geleerd!

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #35 Gepost op: 12 May 2009, 21:16:51 »
      

Voor de liefhebbers nog twee extra pagina's uit het boek Reizezugwagen Archiv over de slaaprijtuigen type WLAB 4ümg-59 / WLABüm33.

Martijn

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #36 Gepost op: 14 May 2009, 19:35:40 »
Hey Bart,
hoe staat het met de decals, heb je de juisten al gevonden?

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #37 Gepost op: 14 May 2009, 19:54:40 »
@ Michiel:
Het gaat om de Schlafwagen Michiel, maar ik denk omwille van kostenbesparing en efficiency dat zowel de Speisewagen op het zelfde decalvel gedrukt zijn. Ik denk dat samenstellen van tekstcombinaties, voor mij, een stap te ver is omdat de lettertjes zo klein zijn.
@ Harry:
Ik zit nog te puzzelen Harry. Bij Woodland Scenics zijn wrijfletters (Gotisch en Romaans) te koop evenals belijningen in de kleur geel. Samen met het Gassner decalvel denk ik dat ik dan wel tot een eindresultaat kan komen.
Verder denk ik nog aan de volgende optie: Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf. Superdun, net als bij een airbrush. En probeer hiermee letters te typen op decalvel om zo toch tot de juiste teksten te komen. Maar dit moet ik allemaal nog onderzoeken.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #38 Gepost op: 15 May 2009, 01:20:16 »
Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf.
Jij ook al?  ;D
Prima suggestie, maar ik heb 'm al eens geprobeerd en het gaat niet. In de eerste plaats dekt gele inkt voor geen meter en raakt je rotring pen nog verstopt ook. Ervaring mee. Ik ga er even van uit dat je een .25 of .18 zult willen gebruiken.
Je kunt beter een omsteekpennetje nemen (kost een paar dubbbeltjes in de kantoorboekhandel) en daarmee eerst met wit het nummer en daarna met geel overtrekken. Direct op de bak en niet op een decalvel, dat spoelt er zó weer af.
Het zou ook met gele verf kunnen, maar als het zó dunne lijnen moeten zijn is de kleur ook lang niet dekkend.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.