Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 23:35:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:21:41
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 23:18:59
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
Vandaag om 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
Vandaag om 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 21:41:08
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 21:37:04
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
Vandaag om 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 30889 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #120 Gepost op: 31 May 2021, 21:36:08 »
En als die journalist dat niet kan inzien als hij (bedenkelijk een stuk schrijft over zijn reis met de nieuwe trein) ,dan zegt dat denk ik meer over de journalist als over de trein  ;D

Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #121 Gepost op: 31 May 2021, 21:47:14 »
Klopt, maar vroeger had het rijden van de treinen prioriteit en werd het spooronderhoud bij wijze van spreken daaromheen gepland.
Met de privatisering van de Britse spoorwegen en de opsplitsing van integrale nationale spoorbedrijven in infrabeheerders en vervoerders is een ontwikkeling in gang gezet, waarbij infrabeheerders hun eigen processen gingen (sub?)optimaliseren. Dit leidde er al snel toe dat eerst alleen in het weekend, later doordeweeks 's avonds, vervolgens ook overdag tijdens schoolvakanties en uiteindelijk zelfs op elk willekeurig moment baanvakken voor langere tijd gesloten werden voor de treindienst. ProRail ziet zichzelf als gebruiker van capaciteit, gelijkwaardig aan de vervoerders. Op een gegeven moment voerde ProRail zelfs een onderhoudsrooster in, waardoor een keer per week niet gereden kon worden, of er nou onderhoud werd uitgevoerd of niet. Tenslotte kwamen er steeds strengere ARBO-eisen, waardoor bijvoorbeeld ook niet meer een spoor in dienst kan blijven als aan het andere gewerkt wordt.
Hoe wil je dan werkzaamheden plannen om het treinverkeer heen als er rond de klok treinen rijden?
Zo'n nachttrein zal er uiteraard meer last van hebben omdat de meeste werkzaamheden wel gepland worden als er de minste treinen rijden en datis uiteraard in de nacht.

Daarnaast plant men grotere werkzaamheden tegenwoordig juist meer een aantal dagen achter elkaar zodat de aannemer in één keer door kan gaan, ipv dat men dat alleen in de nacht/weekeinden moet doen en steeds weer een situatie op moet leveren zodat er treinverkeer mogelijk is tot de volgende nacht/weekeind. Uiteindelijk levert dat veel meer overlast en kosten op omdat het veel tijdrovender is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #122 Gepost op: 31 May 2021, 22:01:10 »
Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

2 uur langer pret in de slaapcoupé...
De 'mile high club' kan hier werkelijk op geen enkele manier tegenop 8)

welterusten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 01 June 2021, 22:55:24 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #123 Gepost op: 01 June 2021, 21:05:55 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Zelfs bij een uiterst complexe operatie als de bouw van het Willemspoortunneltracé, dat grotendeels samenviel met het bestaande tracé, is het baanvak voor het verschuiven van het spoorviaduct slechts enkele dagen buiten dienst geweest. In de jaren vijftig werden de spoorlijnen naar het noorden geëlektrificeerd, terwijl op het andere spoor de treindienst gewoon doorging. Zie bijvoorbeeld 27:25 en 28:50 en voor de uitleg 17.00:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox2_PJgFpIM

« Laatst bewerkt op: 01 June 2021, 21:08:09 door mDDM »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #124 Gepost op: 05 June 2021, 02:05:17 »
Het Empire State Building werd gebouwd in de jaren 30. Toen waren er geen valharnassen e.d. Ging men zitten lunchen op een stalen ligger, tientallen meters boven de grond. Tegenwoordig heb je welhaast valbeveiliging nodig bij werk op 3 meter hoogte.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22468
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #125 Gepost op: 05 June 2021, 13:48:11 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

Tot die tijd hoorde spoorwerker dan ook tot de gevaarlijkste beroepen in Nederland.
https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Tot die tijd gemiddeld enkele slachtoffers door ongevallen per jaar. Dat is veel gegeven de beperkte omvang van de beroepsgroep spoorwerkers. Nadien gemiddeld één slachtoffer per 10 jaar.

Als reiziger oefen ik wel geduld zo nu en dan.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2021, 17:20:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #126 Gepost op: 07 June 2021, 22:35:51 »
Prachtige (nostalgische) reportage uit tijden toen nachttreinen nog heel gewoon waren.
https://www.youtube.com/watch?v=MmX8D5Zp1ls
Ook voor wie geen Frans verstaat, toch de moeite waard!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #127 Gepost op: 30 May 2022, 23:35:24 »
En met het voeren van procedures ben je zo 2-3 jaar verder, maar voor de die hards (Thom? ;D); blijkbaar heeft het College Beroep voor het Bedrijfsleven geoordeeld dat de start-subsidie voor de NightJet niet onrechtmatig was:
https://www.treinreiziger.nl/subsidie-voor-nachttrein-naar-wenen-niet-tegen-de-regels/

Grtz Gerard