Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: einde mat 64 sneller door dit bericht ?  (gelezen 6770 keer)

guest7823

  • Gast
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #30 Gepost op: 19 December 2008, 10:54:24 »
Uit nieuwsgierigheid heb ik het punt van de retourstroom even bevraagd op een Nederlands forum voor bovenleiding (monteurs)


Hallo Paul,
 
Ik zal proberen om het een beetje begrijpelijk uit te leggen.
Of er een of twee spoorstaven gebruikt worden voor de retourstroom is afhankelijk van het soort beveiliging, we kunnen in Nederland z.g. potjesspoor en spoelenspoor .


potjes spoor


spoelenspoor

potjes spoor vinden we meestal op emplacementen, en spoelenspoor op de vrije baan e.a. is te herkennen  aan de potjes die staan bij de es lassen en anders vinden we daar spoelen.
Ik heb foto's toegevoegd.
Bij het spoelenspoor worden altijd beide benen gebruikt voor de retourstroom en door de spoelen wordt de wisselspanning t.b.v. beveiliging eigenlijk met een soort transformator eruit gehaald de spoelen zijn aan de spoorstaafzijde van zeer grote doorsnede en hebben dus bijna geen weerstand voor de retourstroom.
Bij potjes spoor is een been voor de retourstroom en de ander incl. het retourbeen voor de beveiliging behalve daar waar de trein zich bevind want hier worden uiteraard beide benen door de trein doorverbonden. en doordat de trein beide benen doorverbindt is er  geen wisselspanning meer aanwezig waardoor het spoorrelais afvalt en er een bezetspoor melding is.
Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel
 
 
Hoop dat je hier iets aan hebt
 
Met vr, groet
 
Theo
 
webmaster energievoorziening.info



Hieronder nog wat losse opmerkingen n.a.v. vragen in tweede instantie:

Citaat
In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf. Dit is gelijkstroom. De beveiliging is wisselspanning en loopt door beide spoorstaven.

Die lus is er echt voor de afleiding door de overwegbevloering.

Er zijn ook al situaties waarbij de retourstroom door beide spoorstaven loopt, zowel bij overwegen als wissels. In die situaties heb je evengoed een lus voor versterking.

Er is zelfs een situatie waarbij, op een brug, een dubbele lus is gemaakt. Dit omdat het niveau van de ATB te laag bleef. Ik weet alleen niet meer waar we dat hebben gebouwd.

Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.

 
- - - - - - - - - - -

Citaat
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voor zover ik kan zien-  is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen.

de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom

- - - - - - - - - - -

Citaat
Ook de spoorstaaf waar de retourstroom doorgaat wordt gedetecteerd.

De retour (gelijkspanning) gaat door één spoorstaaf. De beveiliging (wisselspanning) gaat via één spoorstaaf heen, en via de andere weer terug. Op die manier heb je een stroomkring. En deze kring wordt met behulp van een lus versterkt.

- - - - - - - - - - -

Als ik het dus goed begrijp is de detectiestroom wisselspanning die gesuperponeerd wordt op de voedingsspanning. Waar zit dan het verschil bij de bovengenoemde overweg, of is dat het verschil tussen potjesspoor en spoelenspoor

ja inderdaad zie boven
 
veel meer over beveiliging vindt je hier http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/

 
 
groeten
 
Theo
« Laatst bewerkt op: 19 December 2008, 10:56:06 door guest7823 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #31 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:05 »
Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.[/i]
Ik heb de indruk dat dit een bezuinigingsmaatregel is. Het zal best werken met spoelen, maar dan heb je per spoor 4 spoelen nodig, en nu volstaan ze met twee.
 
Citaat
de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom
Hier ben ik het echt niet mee eens. De spoorstroomloop voor de beveiliging is toch dezelfde als die voor de ATB? De site van Marc Pieters is daar heel duideljik over. De ATB moduleert de spoorstroomloop, zodat die twee doelen dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #32 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:29 »
het verhaal komt bij mij helemaal niet vreemd over dat  ze na 40 jaar  er achter komen.
De auto van nu zit heel anders in elkaar dan voor 40 jaar geleden ,er zitten namelijk veel kunststof onderdelen soms meer dan 40 %.
dat maakt de auto van nu ook veel sterker en geeft dus bij een aanrijding minder mee.
de meeste kunststoffen (PA6)zijn bovendien glas gevuld en zij erg hard vandaar.

mvgr Evert Masselink