Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:56:39
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48

Auteur Topic: einde mat 64 sneller door dit bericht ?  (gelezen 6765 keer)

guest7823

• Gast
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #30 Gepost op: 19 December 2008, 10:54:24 »
Uit nieuwsgierigheid heb ik het punt van de retourstroom even bevraagd op een Nederlands forum voor bovenleiding (monteurs)

Hallo Paul,

Ik zal proberen om het een beetje begrijpelijk uit te leggen.
Of er een of twee spoorstaven gebruikt worden voor de retourstroom is afhankelijk van het soort beveiliging, we kunnen in Nederland z.g. potjesspoor en spoelenspoor .

potjes spoor

spoelenspoor

potjes spoor vinden we meestal op emplacementen, en spoelenspoor op de vrije baan e.a. is te herkennen  aan de potjes die staan bij de es lassen en anders vinden we daar spoelen.
Ik heb foto's toegevoegd.
Bij het spoelenspoor worden altijd beide benen gebruikt voor de retourstroom en door de spoelen wordt de wisselspanning t.b.v. beveiliging eigenlijk met een soort transformator eruit gehaald de spoelen zijn aan de spoorstaafzijde van zeer grote doorsnede en hebben dus bijna geen weerstand voor de retourstroom.
Bij potjes spoor is een been voor de retourstroom en de ander incl. het retourbeen voor de beveiliging behalve daar waar de trein zich bevind want hier worden uiteraard beide benen door de trein doorverbonden. en doordat de trein beide benen doorverbindt is er  geen wisselspanning meer aanwezig waardoor het spoorrelais afvalt en er een bezetspoor melding is.
Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel

Hoop dat je hier iets aan hebt

Met vr, groet

Theo

webmaster energievoorziening.info

Hieronder nog wat losse opmerkingen n.a.v. vragen in tweede instantie:

Citaat
In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf. Dit is gelijkstroom. De beveiliging is wisselspanning en loopt door beide spoorstaven.

Die lus is er echt voor de afleiding door de overwegbevloering.

Er zijn ook al situaties waarbij de retourstroom door beide spoorstaven loopt, zowel bij overwegen als wissels. In die situaties heb je evengoed een lus voor versterking.

Er is zelfs een situatie waarbij, op een brug, een dubbele lus is gemaakt. Dit omdat het niveau van de ATB te laag bleef. Ik weet alleen niet meer waar we dat hebben gebouwd.

Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.

- - - - - - - - - - -

Citaat
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voor zover ik kan zien-  is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen.

de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom

- - - - - - - - - - -

Citaat
Ook de spoorstaaf waar de retourstroom doorgaat wordt gedetecteerd.

De retour (gelijkspanning) gaat door één spoorstaaf. De beveiliging (wisselspanning) gaat via één spoorstaaf heen, en via de andere weer terug. Op die manier heb je een stroomkring. En deze kring wordt met behulp van een lus versterkt.

- - - - - - - - - - -

Als ik het dus goed begrijp is de detectiestroom wisselspanning die gesuperponeerd wordt op de voedingsspanning. Waar zit dan het verschil bij de bovengenoemde overweg, of is dat het verschil tussen potjesspoor en spoelenspoor

ja inderdaad zie boven

veel meer over beveiliging vindt je hier http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/

groeten

Theo
« Laatst bewerkt op: 19 December 2008, 10:56:06 door guest7823 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:05 »
Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.[/i]
Ik heb de indruk dat dit een bezuinigingsmaatregel is. Het zal best werken met spoelen, maar dan heb je per spoor 4 spoelen nodig, en nu volstaan ze met twee.

Citaat
de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom
Hier ben ik het echt niet mee eens. De spoorstroomloop voor de beveiliging is toch dezelfde als die voor de ATB? De site van Marc Pieters is daar heel duideljik over. De ATB moduleert de spoorstroomloop, zodat die twee doelen dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #32 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:29 »
het verhaal komt bij mij helemaal niet vreemd over dat  ze na 40 jaar  er achter komen.
De auto van nu zit heel anders in elkaar dan voor 40 jaar geleden ,er zitten namelijk veel kunststof onderdelen soms meer dan 40 %.
dat maakt de auto van nu ook veel sterker en geeft dus bij een aanrijding minder mee.
de meeste kunststoffen (PA6)zijn bovendien glas gevuld en zij erg hard vandaar.

mvgr Evert Masselink