Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 23:19:06
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:08:06
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 23:07:27
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 22:58:42
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: einde mat 64 sneller door dit bericht ?  (gelezen 6873 keer)

guest7823

  • Gast
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #30 Gepost op: 19 December 2008, 10:54:24 »
Uit nieuwsgierigheid heb ik het punt van de retourstroom even bevraagd op een Nederlands forum voor bovenleiding (monteurs)


Hallo Paul,
 
Ik zal proberen om het een beetje begrijpelijk uit te leggen.
Of er een of twee spoorstaven gebruikt worden voor de retourstroom is afhankelijk van het soort beveiliging, we kunnen in Nederland z.g. potjesspoor en spoelenspoor .


potjes spoor


spoelenspoor

potjes spoor vinden we meestal op emplacementen, en spoelenspoor op de vrije baan e.a. is te herkennen  aan de potjes die staan bij de es lassen en anders vinden we daar spoelen.
Ik heb foto's toegevoegd.
Bij het spoelenspoor worden altijd beide benen gebruikt voor de retourstroom en door de spoelen wordt de wisselspanning t.b.v. beveiliging eigenlijk met een soort transformator eruit gehaald de spoelen zijn aan de spoorstaafzijde van zeer grote doorsnede en hebben dus bijna geen weerstand voor de retourstroom.
Bij potjes spoor is een been voor de retourstroom en de ander incl. het retourbeen voor de beveiliging behalve daar waar de trein zich bevind want hier worden uiteraard beide benen door de trein doorverbonden. en doordat de trein beide benen doorverbindt is er  geen wisselspanning meer aanwezig waardoor het spoorrelais afvalt en er een bezetspoor melding is.
Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel
 
 
Hoop dat je hier iets aan hebt
 
Met vr, groet
 
Theo
 
webmaster energievoorziening.info



Hieronder nog wat losse opmerkingen n.a.v. vragen in tweede instantie:

Citaat
In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf. Dit is gelijkstroom. De beveiliging is wisselspanning en loopt door beide spoorstaven.

Die lus is er echt voor de afleiding door de overwegbevloering.

Er zijn ook al situaties waarbij de retourstroom door beide spoorstaven loopt, zowel bij overwegen als wissels. In die situaties heb je evengoed een lus voor versterking.

Er is zelfs een situatie waarbij, op een brug, een dubbele lus is gemaakt. Dit omdat het niveau van de ATB te laag bleef. Ik weet alleen niet meer waar we dat hebben gebouwd.

Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.

 
- - - - - - - - - - -

Citaat
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voor zover ik kan zien-  is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen.

de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom

- - - - - - - - - - -

Citaat
Ook de spoorstaaf waar de retourstroom doorgaat wordt gedetecteerd.

De retour (gelijkspanning) gaat door één spoorstaaf. De beveiliging (wisselspanning) gaat via één spoorstaaf heen, en via de andere weer terug. Op die manier heb je een stroomkring. En deze kring wordt met behulp van een lus versterkt.

- - - - - - - - - - -

Als ik het dus goed begrijp is de detectiestroom wisselspanning die gesuperponeerd wordt op de voedingsspanning. Waar zit dan het verschil bij de bovengenoemde overweg, of is dat het verschil tussen potjesspoor en spoelenspoor

ja inderdaad zie boven
 
veel meer over beveiliging vindt je hier http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/

 
 
groeten
 
Theo
« Laatst bewerkt op: 19 December 2008, 10:56:06 door guest7823 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #31 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:05 »
Bij een overweg is de midensectie altijd potjesspoor zoals ik dat eerder al uitlegde dit is gedaan omdat daar de ES (elektrische scheidinglassen dicht bij elkaar zitten, dan gaat het niet met spoelen.[/i]
Ik heb de indruk dat dit een bezuinigingsmaatregel is. Het zal best werken met spoelen, maar dan heb je per spoor 4 spoelen nodig, en nu volstaan ze met twee.
 
Citaat
de ATB stroomloop is wat anders dan de beveiliging. De ATB geeft een frequentie af aan de spoelen die bij de wielen van de trein hangen en hebben niets te maken met de beveiliging of retourstroom
Hier ben ik het echt niet mee eens. De spoorstroomloop voor de beveiliging is toch dezelfde als die voor de ATB? De site van Marc Pieters is daar heel duideljik over. De ATB moduleert de spoorstroomloop, zodat die twee doelen dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #32 Gepost op: 19 December 2008, 11:26:29 »
het verhaal komt bij mij helemaal niet vreemd over dat  ze na 40 jaar  er achter komen.
De auto van nu zit heel anders in elkaar dan voor 40 jaar geleden ,er zitten namelijk veel kunststof onderdelen soms meer dan 40 %.
dat maakt de auto van nu ook veel sterker en geeft dus bij een aanrijding minder mee.
de meeste kunststoffen (PA6)zijn bovendien glas gevuld en zij erg hard vandaar.

mvgr Evert Masselink