Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 23:13:06
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 23:12:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 22:34:35
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Maerklin CS en bovenleiding  (gelezen 2847 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Maerklin CS en bovenleiding
« Gepost op: 17 November 2008, 09:54:21 »
Hallo Allemaal,

Een spoorvriend van me bouwt op zijn Maerklinbaan bovenleiding. Volgens "horen zeggen" zou het niet mogelijk zijn om digitaal te rijden (Central Station) met voeding van de bovenleiding. Iets wat mij, als analoge rijder, onbegrijpelijk overkomt.

Kan iemand het juiste antwoord geven?
Dank je wel.

Groet,
Basilicum

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2008, 09:58:24 »
Hier is recent een heftige discussie over gevoerd, de conclusie is, werkt gewoon via de bovenleiding. Zie op het 3Railforum.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 10:01:34 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2008, 10:11:54 »
Dank voor de link.  :D

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2008, 11:01:35 »
De reden waarom digitaal met bovenleiding word afgeraden is het mogelijk slechte contact.

Digitaal valt of staat met de dataoverdracht, panto's schijnen niet altijd even goed contact te maken, waardoor de informatie naar de loc niet goed door komt.

Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2008, 11:10:58 »
Dat was altijd het theoretische verhaal. De schaarse praktijkervaringen lijken me belangrijker. Overigens lees ik vooral uit dat draadje dat die ervaringen verschillen.

Bij wissels mag je blij zijn als de sleper meer dan 1 of 2 puko's raakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2008, 11:15:41 »
Kees, het verhaal staat op het andere forum, stel daar je vragen, of uit daar je verwondering. Blijft het verhaal compleet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2008, 11:39:12 »
Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.

Dat was een opmerking van mij, maar op het 3-railforum is niemand daarop ingegaan. Het is een situatie die lijkt op het beroemde voorbeeld van een stoel met 4 poten. Bij de minste oneffenheid is er altijd 1 die de grond niet echt raakt. Aangezien het bij de sleper niet om een vlak gaat, maar om een lijncontact, is het daar nog erger. Er zijn maximaal 2 pukkels die echt contact maken met de sleper. De overige lijken ook tegen de sleper te liggen, maar door microscopische oneffenheden maken ze net geen echt contact.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2008, 14:49:45 »
Klaas, ik vraag me af of je niet een vergelijkbare theorie zou kunnen beschrijven voor 2-rails (dus niet sleper-puko).

Analoog aan de stoelpoten raken slechts 3 wielen de rails. Dus 2 wielen aan een kant en slechts één wiel aan de andere kant. Dat ene wiel is rond en raakt een vlakke rails. Het netto kontaktoppervlak is dus heel klein.

Ik zeg niet dat het een probleem is. Voor mijn gevoel kan jouw beschouwing over 3-rails ook geschreven worden voor 2-rails. Effectief zullen beide systemen dus wel even goed werken.

Sander 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2008, 15:13:12 »
Dat is geen theorie, maar een oud feit. Om die reden vragen twee-en ook wel drie-assertjes extra aandacht en zijn die vaak lastig over kunststof puntstukken te dirigeren.
Maar draaistellen bewegen onafhankelijk van elkaar. Bij een draaistelloc beschik je voor de stroomafname als het ware over twee twee- of drieassertjes.
Het scheelt ook nogal als de wielstellen eniszins onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, zoals bij veel modellen van stoomlocs toch wel het geval is. Kleine oneffenheden worden vrij goed gevolgd. Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2008, 15:30:38 »
Klopt Henk. Zeker bij meerdere draaistellen, die onafhankelijk bewegen, zal het effect zijn dat er op meer plaatsen spanningsopname is - zeker bij puntstukken dus geen probleem.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2008, 17:03:13 »
Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Dat is inderdaad de beste oplossing. Dan drukken alle wielen altijd met dezelfde kracht op de rails.
Overigens wordt bij sommige locs een pseudo compensatie toegepast. B.v. bij de Roco Hippel. Daar drukken de stroomafnameveren bovenop het wiel, zodat de wielen gedwongen worden om de oneffenheden te volgen. Mits die oneffenheden niet al te groot zijn natuurlijk.

Om nog terug te keren naar de sleper, daarvan zou je het aantal contactpunten kunnen vergroten door de sleper flexibel te maken en meerdere ophanpunten te geven. Ongeveer zoals een ruitenwisser. Maar misschien gaat dat wat ver. In de praktijk geeft een sleper op puntcontacten zelden problemen.

We raken nu wel een beetje van het pad, want het ging tenslotte over digitaal via de bovenleiding. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2008, 17:42:33 »
Ja Klaas, aan het eind van je verhaal kom je erachter dat we een beetje afdwalen...  ;)

Maar goed, terug naar digitaal via bovenleiding. Mijn theorie dat stroomafname minder goed vanaf de bovenleiding zou gaan, is omdat de panto en de bovenleiding niet krachtig genoeg op elkaar gedrukt kunnen worden.

Op de sleper kan veel meer druk gezet worden op de ondergrond, die ook nog eens star is. Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale digitale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 19:25:41 door HuubvG. Reden: zie doorhaling, verkeerd woord ingetypt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2008, 19:16:04 »
Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

Op het 3-rail forum komen ze anders tot een heel andere conclusie. Daar zijn een paar lieden die met succes digitaal rijden via de bovenleiding. Maar ik vraag me nog steeds af wat daar de toegevoegde waarde van is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9170
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2008, 19:56:25 »
Inderdaad geen toevoegende waarde. Wel vervangende: je hebt de derde rail niet nodig.

;)

Gr/H