Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie  (gelezen 4651 keer)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #60 Gepost op: 10 July 2024, 14:23:16 »
@Klaas
ik apprecieer uw reactie,

1) ik denk op modelspoormagazine,daar komen we elkaar al eens tegen. maar 100% zeker weet ik het niet.
maar belangrijker,waar ging het over.
mijn vraag aan jouw :
zouden fabrikanten van centrales en boosters niet beter vermelden welk type van booster ze gebruiken H br of Common gnd.
en je was het toen met me eens
en BTW 1000 PB's mag dat wel van Ronald H.

2)het gaat hier over een AC signaal  en of dat nu een blokgolf  of een sinus is, het heeft een PTP waarde, ik heb dat niet uitgevonden.
we staan daar niet bij stil, maar het net heeft een PTP van  */- 633 volt

de truk om zo vermogen  en ook data op de rails te krijgen is toch geweldig,
vr gr
guy

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #61 Gepost op: 10 July 2024, 14:50:46 »

en BTW 1000 PB's mag dat wel van Ronald H.


Je begrijpt er geen snars van.... PB's OPENLIJK behandelen, dat doen we niet. Al stuur je onderling 5 miljoen van die dingen, alleen inhoudelijk bespreken we dat NIET openlijk op het forum. Dat bedoelde ik.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #62 Gepost op: 10 July 2024, 15:06:22 »
en BTW 1000 PB's mag dat wel van Ronald H.

Daar heeft Ronald H niks over te zeggen (sorry Ronald ;D)
Die PB's komen vanzelf naar me toe.

Citaat
2)het gaat hier over een AC signaal  en of dat nu een blokgolf  of een sinus is, het heeft een PTP waarde, ik heb dat niet uitgevonden.
we staan daar niet bij stil, maar het net heeft een PTP van  */- 633 volt

Nogmaals, de PTP waarde is bedacht om op een scoopbeeld makkelijk te kunnen meten. Maar het is niet de werkelijke waarde. Daarvoor moet je eerst door 2 delen en dan nog de vormfactor toepassen.
De PTP van 633 volt wil niet zeggen dat de netspanning 633 volt is. Als ik terugreken kom ik op 224V effectief.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 17:30:41 door Reinout van Rees. Reden: quote tag gerepareerd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #63 Gepost op: 10 July 2024, 15:29:29 »
Dan is er nog je toon:Dat is no bueno gedrag.
De enige diaree hier, is alles wat jij hier tikt.
De enige afgang hier is de afgang die jij voor jezelf aan het maken bent.

Dank je Bas !  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #64 Gepost op: 10 July 2024, 15:35:27 »
Daar heeft Ronald H niks over te zeggen (sorry Ronald ;D)
Die PB's komen vanzelf naar me toe.

Zie mijn reactie Klaas, hij begreep mij blijkbaar niet ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #65 Gepost op: 10 July 2024, 17:29:51 »
Huishoudelijke mededeling: ik sluit dit draadje even omdat het inmiddels een treurige bedoening wordt.
De cola en chips die klaargezet zijn kunnen vast vanavond tussen 21:00 en 22:45 genuttigd worden :)
Over een dagje of wat gooien we het wel weer open als er inhoudelijke reacties zijn.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #66 Gepost op: 24 July 2024, 17:32:08 »
nu de cola geen prik meer heeft, de chips opgegeten zijn door de hond en de voetbal ook weer voorbij is kan dit draadje weer open.
Maar graag weer verder over het originele onderwerp.

team moderators
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #67 Gepost op: 24 July 2024, 20:53:23 »
Een aantal jaren geleden hebben we eens testen gedaan met de voltages. Door met verschillende modellen en decoders in schaal N te rijden met 15V en 18V.

In theorie zou het voltageverschil van 3V niet veel uit mogen maken. De lastregeling heft dit doorgaands op. Echter merkten we in de praktijk wel degelijk verschillen in de snelheidsmetingen. Al was dit wel per type motor en decoder sterk verschillend. Zo had Kuehn er meer last van als bijvoorbeeld. Doehler of ESU. Vooral bij ESU omdat je daar de Vref in kunt stellen. Welke de decoder vaak zelf al op 11-12v zet na het CV54 trucje.

Deze testen waren inmiddels al zo'n 8 jaar geleden. De uitslagen hieruit voortvloeiend hebben we toen in de praktijk gebracht bij veel gebruikers van Z21, EcoS en Dinamo.

In de werkplaats merkten we dat het onderhoud aan de motor minder vaak nodig was met 15V dan met 18V. Ook in H0 kregen we vaak de feedback dat de modellen mooier en rustiger reden.

Op zich wel raar want volgens de theorie zou het verschil nihil moeten zijn.

Vanuitgaande H-brug heb je natuurlijk verliezen. In de H-brug zelf verlies je 1,2V. Vervolgens ook in de stroomdetectie, en nogmaals op de gelijkrichter van de decoder.

Bij 15V kom je dan net onder de 12V op de motor. Doorgaande geen probleem omdat de motoren ontworpen zijn voor 12V. In de theorie zou de decoder dan wel meer last hebben met bijregelen, maar heeft deze minder dissipatie en word hij minder warm. Ook zagen we dat de afstoot van koolstof minder heftig was dan met een hogere voltage.

Later hebben we dit wat bijgesteld omdat er steeds vaker Goldcaps worden gebruikt die dus niet laden onder de 12V. Dan is een 16V weer mooier. Echter zijn er geen stekkervoedingen 16V, dus is een 18V voeding beter.

Inmiddels anno 2024 is dit alweer achterhaald. De decoders hebben grote ontwikkelingen doorstaan. Zo kunnen alle Nano decoders nu met gemak 19V hebben, waar dat toen nog 16V was. Ook hebben Microdecoders nu al de capaciteit om 1500 mA motorstroom te leveren (DH10c) waardoor de belasting steeds minder zwaar belast worden. Bedenk ook dat er steeds meer klokankermotoren gebruikt worden.

Een gemiddelde N loc trekt belast nog geen 125 mA, en in H0 rond de 200 mA belast.

Kortom, momenteel is 18V gewoon goed voor N tot H0. Echter is 15V voor de kleine schalen niet af te raden.

Er zijn voor mij een aantal factoren die in mijn keuze bepalen welke voltage ik gebruik. Bij H0 altijd 18V, bij N kies ik nog wel eens. Standaard neem ik 15V tenzij de modelbaan geautomatiseerd word. Dan bepaal ik zo mijn keuze:

De baan langer is als 4 meter, 18V is stabieler op lange afstanden als 15V. Je moet de verliezen bij toenemende vermogen ook meerekenen. Of wanneer er veel soundlocs gebruikt worden met goldcap buffers dan is 15V ook niet handig.

Bij handgestuurde N banen neem ik altijd 15V.
Rij je met de hand, zonder stroomdetectie dan is je verlies maar 2,4V.

Een andere reden om bij N-spoor voor 15V te gaan zijn gloeilampen. Vooral Arnold modellen hebben gloeilampen die bij 18V of hoger erg heet worden en dat leide wel eens tot gesmolten kappen.

Te laat ingrijpen van de centrale of booster bij een sluiting, of vervallen van pakketjes heeft niets met de voltage te maken, maar met de infrastructuur van de bedrading.

Groetjes

P.s.: van de inhoudelijke werking van de electrotechniek zelf weet ik  op wat basis kennis na weinig af, hierop leef ik van de informatie verkregen van personen die de techniek ook daadwerkelijk ontwikkelen. Ik ben meer van de draadjes en toepasbaarheid van de techniek. De praktijk vind ik vaak een betere graadmeter dan de theorie. Noem mij de ideale testrijder, onwetendheid is lerend.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2024, 20:59:57 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #68 Gepost op: 24 July 2024, 21:09:40 »
Martin, een verzoek: ik merk dat je vrijwel altijd het woord voltage gebruikt. Noem dat liever spanning, zoals de profs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #69 Gepost op: 24 July 2024, 22:17:31 »
In eerste instantie, zou ik je verzoek best willen inwilligen. Ondanks het in mijn optiek een vrij irrelevant verzoek is. Spanning = Voltage, en andersom

Echter, je laatste opmerking sinueert een denigrerende ondertoon, onnodig vind ik zelf en daar is wel even een punt om bij stil te staan. Tenzij ik dit anders interpreteer dan je bedoeld, dan dat jij een prof bent en ik schijnbaar niet. Dit terwijl de manier van schrijven niets zegt over de mate van professionaliteit van iemand. In mijn optiek en ervaring met leken op dit gebied, is voor de leek voltage begrijpelijker als spanning.

Laten we de berichten hier inhoudelijk houden op het onderwerp, en niet afwijken op komkommers. Anders krijgen we weer 5 pagina's aan onzin. Dit begint al door elkaar als gelijken te behandelen in plaats van jezelf boven een ander te plaatsen.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 24 July 2024, 22:19:36 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #70 Gepost op: 24 July 2024, 22:19:19 »
 :-X
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.