Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 24221 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #150 Gepost op: 15 May 2023, 13:25:53 »
Toch nog een uithaalspoor kunnen intekenen voor de lijnwerkplaats.
Hiervoor is Halte zeskant wel zijn passeersporen kwijtgeraakt.



De nieuwe situatie van het kopstation en lijnwerkplaats.


Zeskant is zijn passeersporen kwijtgeraakt.


De lengte van de onzichtbare aansluiting naar België is iets langer geworden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #151 Gepost op: 15 May 2023, 13:29:25 »
Ik denk dat je hier veel plezier van gaat hebben, mooie toevoeging  (y)

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #152 Gepost op: 15 May 2023, 13:57:12 »
Mooi emplacement zo....ik volg het met interesse...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #153 Gepost op: 10 July 2023, 01:36:30 »
Weer iets veranderd, en diverse gebouwen ingetekend.
De perrons van Halte Zeskant zijn van elkaar gescheiden, en ook het enkelsporig grensbaanvak is zo verwerkt dat het achter Zeskant verdwijnt.



De aanpassingen in Halte Zeskant.


De aanpassingen op Maasdal hebben meer vorm gekregen.
Ook is te zien waar diverse gebouwen geplaatst kunnen gaan worden.


In Traincontroller ziet dat er dus zo uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #154 Gepost op: 21 March 2024, 23:57:17 »
Afgelopen weekend op OntraXS geweest en daar zag ik iets dat ik wel heel erg mooi vond.
Ik heb dan ook besloten om de sextant te laten vervallen.
Station Zeskant heet voortaan valkenburg.
het station blijft zijn 3 sporen behouden.
Spoor 1 en 2 zijn de binnenlandse trajecten, spoor 3 gaat naar België.
Aan het einde van spoor 3 komt een spanningssluis.
De overgangen op het station zijn gecombineerd met het openbare voetpad.
Dat betekend dat er 4 voetganger overwegbomen nodig zijn.
Voor het wegverkeer is een setje AHOB's genoeg.



Ook heb ik een beetje spoor gesaneerd in het hoofstation.
voor het stationsgebouw heb ik gekozen voor Neupreußen, alleen dat station blijft de fictieve naam Maasdal houden.
Het is een kopstation, dat kan door de beschikbare ruimte helaas niet anders.
dus  een bestaande naam voor dit station lijkt me dan ook niet gepast.


Jos.

« Laatst bewerkt op: 22 March 2024, 00:05:11 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #155 Gepost op: 22 March 2024, 08:17:01 »
Lijkt mij een mooie toevoeging en persoonlijke mening: je hoofd(kop)station er wel een stuk rustiger uit. Enige nadeel is dat je omloopspoor naar Brand Bier wel een heel stuk korter is geworden. Als ik het inschat kan je daar 3 of 4 (korte) goederenwagens kwijt, dat lijkt mij wat weinig. Misschien het idee om anders het omloopspoor te combineren met het spoor ernaast (spoor 6)? Dan kan je bv ook met een korte reizigerstrein omlopen?

Om dezelfde reden kan je ook overloopwissels toevoegen bij sporen 4 en 5?

Groeten,
Rogier

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #156 Gepost op: 22 March 2024, 12:02:50 »
Rogier,

Meer dan 2 a 3 wagens komen ook niet bij de Brand.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #157 Gepost op: 22 March 2024, 12:47:04 »
Hoe wil je nu kopmaken eigenlijk? Of rij je alleen met treinstellen? Want als je wil kopmaken is een omloospoor handig en/of een kopspoor aan de andere zijde. Beide heb je nu niet echt, behalve het groene spoor voor de PTT, daar kan je 1 of misschien 2 locs kwijt.

Groeten,
Rogier

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #158 Gepost op: 22 March 2024, 12:59:22 »
De trein wordt door een andere lok overgenomen,  en na vertrek wordt de aangekomen lok afgerangeerd.
Goederentreinen,  en ook de PTT komen altijd op het goederenspoor naast het busstation aan waar de lok/motorpost kan omlopen.

Mischien is dat wel voor verbetering vatbaar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #159 Gepost op: 22 March 2024, 13:13:17 »
Beste Jos,

Het is altijd lastig om iets direct goed te ontwerpen, maar mij helpt het altijd om het na te spelen/simuleren. Waar komt welke (soort) trein binnen. Hoe ga je kopmaken? Vanaf welk spoor moet de loc dan komen en waar kan de afgerangeerde loc neergezet worden. Die laatste 2 zie ik niet echt in je plan terugkomen. Ik vind het verder echt een fraai plan, maar het is jammer als je er achteraf achter komt dat je echt compleet iets mist  ::). Vandaar mijn mee-denken.

Je hebt nu (denk ik) ook veel rangeerbewegingen over het hoofdspoor. Dat is iets dat ze in het echt vermijden, want dan kan er niks anders rijden. Dus als het kan is het mooi om dat in model na te bootsen.

Succes!

Groeten,
Rogier


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #160 Gepost op: 22 March 2024, 14:49:54 »
Ik heb de omloop bij de goederen iets verplaats zodat er meer ruimte ontstaat voor langere treinen.
Ook is er een omloop gemaakt bij de PTT.

Bij het afrangeren wordt trouwens altijd via het uithaalspoor van de werkplaats gereden.
van daar kunnen ook de loks weggezet worden.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #161 Gepost op: 22 March 2024, 17:56:00 »
Lijken mij prima toevoegingen  (y)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #162 Gepost op: 22 March 2024, 18:47:31 »
Nog meer sporen gesaneerd.
Bij de brand zijn de uithaalsporen verwijderd omdat ze eigenlijk toch geen functie hebben.
Het seinhuis is verplaatst, en naast het kruiswissel is er nog een kort opstelspoor bij gekomen.



Zodoende is er nog meer plaats vrij gekomen voor scenery.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #163 Gepost op: 23 March 2024, 12:26:29 »
Scenery is altijd goed  (y).

Je zou ook vanaf spoor "7" rechtdoor kunnen gaan met een Engels wissel en het driewegwissel bij Brand dan vervangen door een regulier wissel (of misschien wel geheel vervangen door een bocht). Je krijgt dan wat meer afstand tussen "Brand" en het hoofdspoor, dus je zou daar prima een hek oid kunnen maken. Daarnaast kan je direct vanaf spoor 7 een loc wegzetten op een kopspoor, wat het kopmaken weer makkelijker maakt (hoef je niet via het hoofdspoor te rangeren).

Je zou ook spoor 6 kunnen laten vervallen en spoor 7 als perronspoor gebruiken. Dan kan je ook met je reizigersmaterieel kopmaken (via een Engels wissel) naar het kopspoor, zodat je treindienst gewoon door kan gaan over het hoofdspoor.

Groeten,
Rogier