Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 11:22:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:17:47
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Piko 2025 door hmmglaser
Vandaag om 11:09:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:40:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 24314 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #135 Gepost op: 03 May 2023, 00:36:59 »
Zoals ik al eerder aangaf komen nu de plaatjes van het nieuwe ontwerp,
De hoofdbaan is veel rustiger geworden, en door het toepassen van een volledig kopstation dus ook een keerlus minder.









De onderste lagen zijn onveranderd gebleven, alleen op de beide schaduwstations is een keerlus te vinden.


Ook halte Zeskant is ongewijzigd gebleven.


De verbinding met België heeft ten opzichte van het vorige ontwerp geen keerlus meer.
Dat is nu immers niet meer nodig omdat de Belgische uitgang van het station aan de zelfde zijde is als de nederlandse uitgang.
De Belgische verbinding is op het zichtbare gedeelte enkelspoor, en nadat hij "ondergronds" is gegaan wordt hij dubbelspoor om toch treinen elkaar te laten passeren.


Tja, nu de hoofdbaan, die is totaal veranderd.
rechts bovenaan is de grote lijnwerkplaats die helaas alleen maar op het linkerspoor kan uitkomen vanwege de lengte van de loods.
Tussen de lijnwerkplaats en het station heb ik de postoverslag van de PTT geplaatst.
Het kopstation heeft 7 perronsporen, waarvan het 7e spoor het douanespoor wordt, want in Maasdal hebben we nog geen open grenzen. ;D
Links naast het station is wat ruimte om locomotieven en dergelijke te parkeren.
Ook is er ruimte voor de goederenafhandeling, met helemaal linksboven de drankoverslag van Brand Bier.

Zodoende is op de bovenbaan extra ruimte gekomen voor wat meer scenery.


Jos,
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #136 Gepost op: 03 May 2023, 00:43:30 »
Heel ander idee; Maastricht als keerstation..? Bouwt korter want dit bespaart je wisselstraat.
Sterker nog: je moet toch van tractie wisselen, dus je kan zelfs besparen op wissel aan kopspoor.
Die heb ik mij in mijn oren geknoopt, en zie mijn voorlaatste post als resultaat.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #137 Gepost op: 03 May 2023, 07:46:34 »
Kan je het nu nog wel Maastricht noemen.. Of kunnen we nadenken over fantasienamen, terwijl jij gaat bouwen (y)

Geulbergen, maasdal?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #138 Gepost op: 03 May 2023, 10:04:57 »
Naam was toch al bekend: Maasdal.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #139 Gepost op: 03 May 2023, 11:10:54 »
Die aankondiging had ik gemist; dacht dat het op Maastricht moest lijken, met Post T, kopsporen, etc  :angel:

Maar dan is het klaar en kan je gaan bouwen!  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #140 Gepost op: 03 May 2023, 12:07:38 »
Je wilt (dacht ik) veel met locs en rijtuigen rijden toch? Dan is het naar mijn idee wel realistisch om ook een de kant van de wisselstraat opstelsporen te hebben voor elocs, waardoor je ook kop kan maken. Nu moeten (zoals ik het zie) alle rangeerbewegingen over het hoofdspoor. Hetzelfde geldt voor het rangeren in het werkplaatsterrein. Dat oogt mij niet echt realistisch.

Het eerste kan je oplossen met een Engels wissel bij spoor 7 en daar 1 of 2 kopsporen. Misschien zou je bij de werkplaats ook zoiets kunnen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #141 Gepost op: 03 May 2023, 13:37:43 »
Goed punt; uithalen via vertrekkend spoor zou nog kunnen, nu alleen zigzaggen naar werkplaats over binnenkomend spoor.
Wordt (in de theorie) vermeden omdat je inrijsporen dan verder weg komen te staan.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #142 Gepost op: 03 May 2023, 18:23:37 »
Ik zie eigenlijk het probleem niet.
Als ik vanuit spoor 7,6 en 5 rangeer is het kruis sowieso bezet.
Vanaf spoor 1,2 en 3 wordt sowieso niet gerangeerd, dat is puur voor treinstellen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #143 Gepost op: 03 May 2023, 18:29:12 »
Probleem is een groot woord ;D qua theoretisch-realisme ivm inrijseinen staat reden hierboven.

Uithalen via je binnenkomend spoor vreet vermoedelijk ook iets meer in op je dienstregeling; met uithalen hou je dat spoor ook langer bezet (dan met alleen passeren). Uithalen via vertrekspoor kan je ook direct doen nadat trein vertrokken is, en als tie niet kan vertrekken staat tie nog lamgs perron; handiger dan op vrije baan. Voor Uithalen via binnenkomend spoor moet je wachten tot trein binnen is; als die vertraagd is moet je langer wachten. Als je uithalende trein voor laat gaan, moeten vertraagde reizigers nog langer wachten, etc
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 18:54:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #144 Gepost op: 04 May 2023, 11:12:51 »
Inderdaad geen probleem, maar naar mijn idee is het natuurlijker om een kopspoor te maken waarvan een opgestelde loc kan komen. Dan kan je ook van loc wisselen (zoals destijds in Zandvoort het geval was), dus een nieuwe (andere) loc voor de trein en na afloop de binnenkomende loc afrangeren naar het kopspoor. Het hoeft niet veel te zijn, Arnhem had bv 2 (kleine) kopsporen, welke vanuit de eerste 2 sporen bereikbaar waren.

Als je wel met dezelfde loc omloopt, bezet je het hoofdspoor alleen tijdens het kruisen van en naar het kopspoor. je kan dus een loc afrangeren, een andere trein laten vertrekken en vervolgens de loc weer aan de trein koppelen.

Ook in het verlengde van spoor 1 zou je een kopspoor kunnen leggen, dan kan die spoor 1 en de post sporen bedienen voor het kopmaken.

Dit allemaal met het idee om je rangeermogelijkheden te verhogen en realistischer te maken. Maar uiteindelijk is het jouw baan  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #145 Gepost op: 04 May 2023, 20:43:45 »
Die in Arnhem waren volgens mij niet zozeer voor uithalen/rondmaken, maar eerder voor het (langer) wegzetten van tractie; om bij de perrons aan Sonsbeekzijde te komen, die volgens mij voor de internationale treinen werden gebruikt, moet de lok namelijk alsnog zigzaggen over de hoofdsporen.  Lijkt mij eerder een compromis voor beschikbare opstelplaatsen, en niet zoals Zandvoort of zeg Bad Bentheim waar een dergelijk kopspoor daadwerkelijk gebruikt werd om loks/treinen uit te halen en/of elkaar te laten passeren. Maar zoals dat in mooi nederlands wordt gezegd; please correct me if i'm wrong..   :) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #146 Gepost op: 04 May 2023, 21:17:46 »
Locomotieven blijven trouwens gewoon in het station staan, en gaan pas weg als de trein vertrokken is.
Zoiets als in Den Haag Centraal ook voor kwam.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #147 Gepost op: 04 May 2023, 21:55:51 »
Nou, als je er zelf mee kan leven: bouwen! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #148 Gepost op: 05 May 2023, 08:18:37 »
Die sporen in Arnhem heb ik inderdaad alleen als opstel in gebruik gezien, niet voor werkelijk kopmaken. Ik bedoelde die dan ook slechts als voorbeeld dat je niet een enorm emplacement hoeft toe te voegen.

Uiteraard blijft het de baan van Jos, dus ik ben benieuwd naar de voortgang  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #149 Gepost op: 05 May 2023, 09:56:32 »
Overigens kan je zo'n Zandvoort-midden-uithaalspoor vrij eenvoudig toevoegen, met boogwissels... Maar wordt wel steeds drukker.



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn