Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
  

Auteur Topic: Railreiniging onder de loep  (gelezen 5320 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #60 Gepost op: 26 October 2023, 16:21:46 »
Dat piepen van de stroomafnemers tegen de wielen kun je stoppen door een miniem beetje olie op het contactvlak. Dus precies hetzelfde wat je aangeeft om corrosie tegen te gaan.
Hoi Klaas, dat heb ik inderdaad ook geprobeerd en dan is het geluid verdwenen, maar na een tijdje komt het toch weer terug. Anders eens proberen met een puntje vet, dat blijft misschien langer werken.

M'n oudere Roco locs hebben de stroomafnemers aan de binnenkant van de wielen, daar heb ik nooit één probleem mee. Nou werd daar (conform de toenmalige instructies) het smeren ook gedaan met een molecuul dunne olie hier en daar, wellicht heeft het daar ook mee te maken.
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #61 Gepost op: 26 October 2023, 16:24:54 »
Toevallig wel foto van.
Die messing busjes zitten dus klem en de asjes draaien daarin. De stroomafnemers vallen in dat smalle gleufje naast het wiel.





Stroomafnemer op flens vind ik ook minder, omdat daar wel gemakkelijk vuil tussen komt.
Het ziet er nu in ieder geval erg schoon uit. Ik vind het wel een mooie constructie. De tandwieltjes ogen ook licht vettig, waar doe je dat mee? Of is dit af fabriek?
Groet, Herb73

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #62 Gepost op: 26 October 2023, 16:53:02 »
Bij Roco zijn de draaistellen altijd "ingevet". Zal met Roco 10905 gedaan worden.

Gr, Marc

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #63 Gepost op: 26 October 2023, 16:59:42 »
Ja, inderdaad... maar is deze wadloper dan van Roco? Ook is dat Roco vet meer wittig van kleur, dat zie ik hier niet terug bij de tandwielen.
Groet, Herb73

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #64 Gepost op: 26 October 2023, 17:55:43 »
Ja, is af fabriek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #65 Gepost op: 26 October 2023, 18:00:19 »
En het merk (van de wadloper)?

Ik heb gegoogled... gok Fleischmann of PB Models...
Groet, Herb73

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #66 Gepost op: 26 October 2023, 20:52:06 »
Houdt het maar gewoon op het laatste  ;D
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #67 Gepost op: 27 October 2023, 11:47:06 »
Dat piepen van de stroomafnemers tegen de wielen kun je stoppen door een miniem beetje olie op het contactvlak. Dus precies hetzelfde wat je aangeeft om corrosie tegen te gaan.

Ik mag hopen dat Klaas ATF bedoelde: smerend, tegen corrosie en een geleidend.
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #68 Gepost op: 27 October 2023, 12:13:23 »
Nee hoor, ik bedoel gewoon olie. En daaronder versta ik motorolie, naaimachineolie, huishoudolie of hoe ze dat spul ook mogen noemen.
Je moet het wel zeer spaarzaam toepassen. B.v. een cocktailprikker met de punt in de olie dopen, en dan langs de kant van het wiel vegen waar de stroomafnemer tegen loopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #69 Gepost op: 27 October 2023, 12:17:28 »
Of (als je het hebt) een beetje kopervet. Wordt bij auto's gebruikt om de achterkant van remblokken in te smeren zodat ze niet piepen, maar toch gesmeerd wat kunnen blijven bewegen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #70 Gepost op: 27 October 2023, 14:50:54 »
Nee hoor, ik bedoel gewoon olie. En daaronder versta ik motorolie, naaimachineolie, huishoudolie of hoe ze dat spul ook mogen noemen.
Je moet het wel zeer spaarzaam toepassen. B.v. een cocktailprikker met de punt in de olie dopen, en dan langs de kant van het wiel vegen waar de stroomafnemer tegen loopt.
Helemaal mee eens; overdaad schaadt. Heel "vroegah" maakte ik eens de fout om te denken: "meer is beter". De olie kwam uit de draaistellen op het piepschuim van de verpakking. Dat leer je dan snel weer af ::).

Als het toch eens iets meer moet zijn, kun je ook het oog van een naald gebruiken (daar blijft net iets meer olie in zitten), bijvoorbeeld bij een worm of tandwieltje.
Groet, Herb73

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #71 Gepost op: 27 October 2023, 19:14:00 »
Ik mag hopen dat Klaas ATF bedoelde: smerend, tegen corrosie en een geleidend.

ATF gebruik ik ook, op de rails. Heel spaarzaam. Er is op dit forum al eens een hele verhandeling over ATF geweest.

Rian

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #72 Gepost op: 27 October 2023, 21:38:11 »
Sorry, ATF is olie (weliswaar voor transmissies) dus niet geleidend.
Een tijd geleden stond er in een blad van een vereniging (MERG - merg.org.uk) waar ik lid van ben, een artikel van iemand die de werking van dit soort middelen op een bijna wetenschappelijke wijze, via een test installatie had uitgezocht. Dat ging in eerste instantie over een urban legende in treintjes kringen in de UK over het gebruik van grafiet. Dat leidt daar tot soortgelijke discussies als hier op het forum over ATF. De conclusie van zijn proeven was dat wat wij naaimachine olie noemen, het beste werkte, mits heel spaarzaam aangebracht. De vermoedelijke oorzaak was, omdat het vonkvorming tegenging. Vonkvorming versneld de vorming van oxidatie op de rails en wielen. Alhoewel nickelzilver oxide redelijk geleidend is, vermindert de geleiding wel, vooral bij zware oxidatie. De tweede reden die genoemd werd, door de olie laag wordt nieuwe oxidatie tegengegaan. Het laagje moet heel dun zijn zodat door de puntbelasting van het wiel op de railstaaf het metaal de olie laag wegduwt en er metaal op metaal contact ontstaat.

Overigens heb ik het flesje met ATF, in mijn bezit, weggegooid zodat ik niet meer in de verleiding kan komen om het te gebruiken. Hoe spaarzaam (met een wattenstaafje aanbrengen) ik het ook gebruikte, het resultaat op de tractie van sommige loks (Roco BR01/41/44) was desastreus. Ik gebruik nu alleen een railgum en de wielen maak ik schoon met een wattenstaafje en wasbenzine.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 27 October 2023, 21:40:11 door meino »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4984
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #73 Gepost op: 27 October 2023, 22:07:25 »
Gaat het bij vonken niet om roet..? Verband met versnelde oxidatie is mij niet bekend ??? Maar ik leer graag...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4388
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #74 Gepost op: 27 October 2023, 22:17:10 »
Op af en toe het Rocogummertje na wanneer er echt zo’n zwarte vlek zit gebruik ik niks.

Het had 4 weken zeker niet gereden, aanzetten en geen problemen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI