Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:06:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Hulp bij baanplan  (gelezen 5114 keer)

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
Re: Hulp bij baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 02 September 2023, 00:21:29 »
Net deze ontworpen met marklin c rails. heb hier een dubbel gevoel bij, ene kant prima, maar aan de andere kant misschien te druk voor dit formaat.

Mvg,

Tom

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #46 Gepost op: 02 September 2023, 02:02:03 »
Met dit plan zou ik eventueel het logging camp in een lokaal station kunnen bouwen. Dan zijn er 3 stations op verschillende manieren bereikbaar. En toch rangeer mogelijk met een fabriekje. Of is het gek als de passagier trein naar de logging camp zou gaan als dat een station zou zijn, over het vrachttrein rails deel. Aangezien ik voornamelijk passagier treinen wil rijden.. bruggetje mooi houden met daaronder of een rivier of een landweggetje of een asfalt weggetje. Dan n mooi hoofdweggetje met puur hollandse huisjes. En buitengebiedjes met kleine slootjes met stukjes weiland met koeien etc. En her en der zn klein polder huisje. In het dorpje een mooi hoofdstation, en overweggetjes. Misschien ergens n stukje dijk. Heb met dit plan al vanalles in de kop zitten, meer als met de rest  :laugh:

Is hierop gebaseerd.
 :P

« Laatst bewerkt op: 02 September 2023, 02:11:58 door TomBouman »
Mvg,

Tom

C-rails

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 02 September 2023, 08:28:01 »
Heb met dit plan al vanalles in de kop zitten, meer als met de rest  :laugh:

En tegelijk de grootste valkuil.  ;D ;D ;D In het hoofd kan altijd meer, dan op de plank.  8)

Of is het gek als de passagier trein naar de logging camp zou gaan als dat een station zou zijn, over het vrachttrein rails deel.

Een plan is zoals jij het wil. Je zou natuurlijk een pendeltreintje kunnen doen naar dit stationnetje en groot station, een soort van railbus of zo.

C-rails

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 02 September 2023, 08:37:19 »
Met marklin c heb ik de mooiste plannen kunnen maken op een klein formaat. Met andere rails loopt het mij te ver uit.

Benader het eens van deze zijde: Wat je doet is hobby. Een hobby mag geld kosten en heel zwart/wit gezegd is het geld weggooien.
Je bent een beginner in deze hobby en dus zou ik KISS omarmen. Het grote voordeel van Märklin c-rail, is dat het voor kleine en middelgrote banen een goed doordachte geometrie heeft en je al gauw lekker treintjes kunt rijden. Andere merken hebben ook al Nederlands 3L spul in het assortiment, dus daar kom je ook wel uit.
Ga lekker beginnen met de c-rail. Tweedehands ook goed verkrijgbaar op beurzen ed.

En mocht de hobby je helemaal in de tang hebben, kun je altijd overgaan naar 2L. Dan vermarkt je de AC spullen en c-rail en begin je opnieuw. 

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #49 Gepost op: 02 September 2023, 11:27:38 »
Het logging camp plan is wel piko a rails. Zou je me kunnen/willen helpen deze om te zetten naar marklin c?

Benader het eens van deze zijde: Wat je doet is hobby. Een hobby mag geld kosten en heel zwart/wit gezegd is het geld weggooien.
Je bent een beginner in deze hobby en dus zou ik KISS omarmen. Het grote voordeel van Märklin c-rail, is dat het voor kleine en middelgrote banen een goed doordachte geometrie heeft en je al gauw lekker treintjes kunt rijden. Andere merken hebben ook al Nederlands 3L spul in het assortiment, dus daar kom je ook wel uit.
Ga lekker beginnen met de c-rail. Tweedehands ook goed verkrijgbaar op beurzen ed.

En mocht de hobby je helemaal in de tang hebben, kun je altijd overgaan naar 2L. Dan vermarkt je de AC spullen en c-rail en begin je opnieuw.
Mvg,

Tom

C-rails

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 02 September 2023, 18:44:01 »
Dat wil ik wel. dat is niet erg moeilijk. Je zou het ook zelf kunnen in Anyrail. Open dit plan en vink dan Lagen aan. Kies: Laag toevoegen en je krijgt Laag 2. Hier kun je dan de Märklin c-rail overheen leggen. Als je op het oranje lampicoon van Laag 1 klikt, verdwijnt deze. Door op het contour van de lamp te klikken komt hij weer terug.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2023, 19:02:22 door Cor--24 »

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #51 Gepost op: 02 September 2023, 18:46:50 »
Bedankt voor de tips. Ik ga dat proberen!

Dar wil ik wel. dat is niet erg moeilijk. Je Zou het ook zelf kunnen in Anyrail. Open dit plan en vink dan Lagen aan. Kies: Laag toevoegen en je krijgt Laag 2. Hier kun je dan de Märklin c-rail overheen leggen. Als je op het oranje lampicoon van Laag 1 klikt, verdwijnt deze. Door op het contour van de lamp te klikken komt hij weer terug.
Mvg,

Tom

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 02 September 2023, 19:08:55 »
Tom,

M.b.t. jouw citaat gebruik. Dit forum heeft daar wat gebruiksregels voor. Lees eens deze pagina:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52401.0, en dan punt 4.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2023, 19:10:33 door Jeronimos »
Jeroen

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #53 Gepost op: 02 September 2023, 19:13:09 »
 (y)
Mvg,

Tom

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #54 Gepost op: 02 September 2023, 20:14:48 »
Je zou het ook zelf kunnen in Anyrail. Open dit plan en vink dan Lagen aan. Kies: Laag toevoegen en je krijgt Laag 2. Hier kun je dan de Märklin c-rail overheen leggen. Als je op het oranje lampicoon van Laag 1 klikt, verdwijnt deze. Door op het contour van de lamp te klikken komt hij weer terug.

Ik heb het proberen te doen, maar ik kom telkens maar niet uit op 1 of andere manier.

Mvg,

Tom

arwin

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 02 September 2023, 21:40:11 »
Als het puur om de railgeometrie gaat, komt mogelijk ook trix c-rail in aanmerking. Dat is dezelfde rails als Marklin, maar dan voor 2-rail in plaats van 3-rail.

C-rails

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 03 September 2023, 06:23:42 »

Deze komt het dichtst bij die met Piko A. Hierbij heb ik wat gespeeld met verschillende radii in de bogen. Om wat lengte in de rangeersporen te krijgen heb ik deze iets naar boven verplaatst.

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #57 Gepost op: 03 September 2023, 11:24:34 »
Dankjewel cor!
Mvg,

Tom

Juroen

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 03 September 2023, 21:05:55 »
Citaat
Wat vind je van mijn vorige post het baanplan ervan? Zonder de tunnel en logging camp?

Je vroeg met wat ik van het plan met de lodging camp/sawmill vond. Dit plan spreekt me ondanks de mogelijkheden minder aan. Ik kan niet goed duiden waarom precies. Waarschijnlijk persoonlijke voorkeur. Mogelijk omdat het twee ovalen zijn. Op het beschikbare oppervlak is een trein sowieso al snel terug van z'n rondje, op de kleine binnen ovaal zeker. De plannen van tothebeach zijn eenvoudiger (minder rails) en spreken me meer aan.

Een ander idee
Ik heb een geprobeerd of een keerlus in de ovaal zou passen, dan kan je keren als je dat zou willen. Ik heb wat getekend in SCARM met Flm Modellgleis (daar ben ik mee bekend). Wellicht spreekt dit aan en kun je erop voortborduren.

Bouw in elk geval iets wat je leuk vind!
Groet, Juroen

TomBouman

• Offline Offline
  • Beginner
« Reactie #59 Gepost op: 03 September 2023, 21:09:11 »
Dit is ook een mooi plan inderdaad, en met marklin c kan een keerlus ook zeker zonder al teveel gedoe, met kortsluiting etc.
Mvg,

Tom