Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 22:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Duvel
Vandaag
om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:57:32
Minder wissels
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
Vandaag
om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
hervé
Vandaag
om 20:54:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
Vandaag
om 19:21:33
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
Vandaag
om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
Vandaag
om 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
Vandaag
om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
Vandaag
om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan? (gelezen 2814 keer)
henk
Offline
Berichten: 22550
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
«
Reactie #15 Gepost op:
19 August 2023, 12:38:54 »
Een vraag is nog of het concept van de denkende wissels wel altijd zo handig is. Bij een wissel naar twee opstelsporen die je beide stroomloos wilt kunnen maken, is het niet zo praktisch. Er staat altijd op één spoor spanning.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26761
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
«
Reactie #16 Gepost op:
19 August 2023, 12:57:49 »
Goede gedachtengang. Het lijkt mij ook handiger om het aan/uitschakelen van sporen onafhankelijk te maken van de wisselstanden. Dus gewoon elk spoor een eigen aan/uitschakelaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1300
Klaar voor vertrek
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
«
Reactie #17 Gepost op:
19 August 2023, 14:16:39 »
Als Hette in zijn ovaal een aftakking maakt zorgt dat eerste wissel ervoor dat alle sporen van de aftakking spanningsloos zijn en speelt het probleem niet. Zodra hij de aftakking van een eigen regelaar wil voorzien om daar te kunnen rangeren, terwijl op de ovaal een trein rondjes rijdt, weer wel.
Maar de kans dat er dan op alle sporen een locomotief staat én een andere op de aftakking heen en weer rijdt, is alsnog vrij klein, lijkt me. Op het
Wohnzimmer Rbf
is het geen probleem (maar ja, dertien sporen
).
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Te 2/2
Offline
Berichten: 1007
Metrop-Märklin
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
«
Reactie #18 Gepost op:
19 August 2023, 20:43:49 »
Ooit op zoek naar Bahnhof Dischingen (een
Einheitsbahnhof Type IIa (Württemberg)
)
trof ik de website themt.de
Sommigen zullen er google translate voor nodig hebben. De site is in het Duits.
themt.de is een site voor LGB en schaal 1:22,5. Dat is 2-rail, en dus zijn veel van de tips bruikbaar voor 2-rail analoog of digitaal. Zes pagina's knallen eruit:
1.
Elektrisch und Elektronisch
2.
Ab– oder umschaltbare Gleisabschnitte
Daarin wordt uitgelegd dat met "Fahrbetrieb mit Zusatzspannung" analoog mogelijk is om terug te melden of een spoor bezet is en om verlichting toch te laten branden als de trein stil staat. Daartoe is nodig dat beide spoorstaven geisoleerd zijn, en dat de referentiespanning tegelijkertijd met de rijspanning wordt omgepoold.
3. Er wordt ook uitgelegd hoe je sporen met relais kunt afschakelen in
over wissels en seinen
Er wordt van simpel tot complex uitgelegd hoe je analoog wissels omzet (in het duits):
door handbediening, door relais, door spoelen of met warmtedraad.
En geeft hier dus aanknopingspunten, want stel je wilt goedkoop Piko-A wissels omzetten, doe je dat analoog dan het goedkoopst en meest zeker met handschakelaar met Piko-A spoel, handschakelaar met een relais, handschakelaar met een servo, of anders?
4.
terugmelding van de wisselstand
is relevant als je toe wilt naar een schakelpaneel, en besturing op afstand.
5.
Fahrtrichtungs-Signal
Analoog is ompoling (verandering van rijrichting) om allerlei redenen nuttig om automatiseerbaar te maken, zowel om te doen, als om meetbaar te maken, b.v. voor een keerlus, keerdriehoek, pendelen en rangeren. En daarvoor zijn allerlei slimme oplossingen bedacht.
6. [https://www.themt.de/el-1130-vlgt-49.html#h0sl]Fahrzeug–Beleuchtung[/url]
Analoog constante verlichting in h0-schaal is mogelijk, en geen privilege van digitaalrijders.
Bij die zes punten heeft iedere analoog-rijder baat om ze tot zich te nemen.
Je kunt er verschillend over denken, je kunt het verschillend oplossen, en het ondervangt de kritiek van digitaal rijders dat dit alles analoog niet zou kunnen. Als het op jouw baan niet kan, dan wil je dat niet, of je vind het 't geld niet waard.
Concreet:
Schakelaars, welk type, link.
Relais, welk type link
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?