Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 09:02:17
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door orientexpress
Vandaag om 08:45:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 08:18:04
Wat vindt AI van jouw baan? door peterha
Vandaag om 08:17:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:07:55
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wilma1970
Vandaag om 00:57:18
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
09 October 2025, 23:12:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
09 October 2025, 23:11:00
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Tickets Modelspoordagen 2026 door Klaas Zondervan
09 October 2025, 22:57:43
Raadplaatje door chrvdv37402
09 October 2025, 22:57:42
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
09 October 2025, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
09 October 2025, 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
09 October 2025, 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
09 October 2025, 20:11:57
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
09 October 2025, 16:22:02
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
09 October 2025, 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
09 October 2025, 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
09 October 2025, 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 October 2025, 11:16:31
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets  (gelezen 14542 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #60 Gepost op: 07 July 2025, 21:22:02 »
Frits,

Dank voor de oplettendheid. Alles is natuurlijk voor verbetering vatbaar maar de kaffa ets voorziet in ieder geval in de waspluggen en de deksels van de waterkasten.
De vetsmeerpunten ontbreken bij alle originele kaffa modelen die ik gezien heb. Garratfan heeft daar wel wat voor geknutseld.
De bellen staan wel in het lijstje van kaffa gunther 1441.
Dat rechthoekige luikje was mij nog niet opgevallen waar dient daar voor?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11464
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #61 Gepost op: 07 July 2025, 21:31:10 »
Alles op een rij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222484907#msg3222484907

Die rechthoekige op de voetplaat: deksels zandkist
Die verticale tegen de huif: smeerpotjes

Deksels waterkasten uit plat plaat?.....het kan/mag, maar is niet volgens 1:1
« Laatst bewerkt op: 07 July 2025, 21:35:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11464
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #62 Gepost op: 14 July 2025, 23:13:23 »
Deze al eens gezien?
Te zien op een Zwitserse databank.

https://ba.e-pics.ethz.ch/#main-search-text=niederlande%20eisenbahnen&main-search-mode=and&detail-asset=e57e0737-e5f7-4b74-b9be-319fbb8f8fff



Details om na te bouwen:

Zie de Servo in de framebalk. Uniek detail.








7583
« Laatst bewerkt op: 14 July 2025, 23:28:44 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #63 Gepost op: 15 July 2025, 08:46:39 »
Frits,

Dank voor de link. Dat is inderdaad een hele mooie foto. En nog openbaar ook.
Helpt zeker met het vinden van onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #64 Gepost op: 16 July 2025, 12:42:32 »
Aan de hand van die laatste foto heb ik toch een vraag.
Ik neem aan dat de deksels op/open geklapt liggen daar,maar waarom zo er bovenop en niet gewoon geplaatst voor de openingen ?
Iemand enig idee ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11464
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #65 Gepost op: 16 July 2025, 16:01:15 »
Zo hoef je toch 0,0 aan te passen of te slopen. En ze kunnen binnen een seconde ook nog dicht. Dus waarom extra werk en kosten?
« Laatst bewerkt op: 16 July 2025, 16:02:59 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #66 Gepost op: 16 July 2025, 21:11:42 »
Tijgernootje,

Ik denk dat je er normaliter niet bij hoeft. Ik kan mij voorstellen dat je er om een aantal redenen wellicht bij moet zijn:
1. smeren van de delen?
2. inspecteren van het mechaniek
3. wellicht op hete dagen open zetten?

Als je om een van deze redenen het al open hebt gezet is er niemand die je verplicht om het allemaal weer dicht te zetten.

Met vriendelijke groet,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 16 July 2025, 21:14:00 door orientexpress »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #67 Gepost op: 18 July 2025, 19:42:31 »
Adriaan, ik denk dat ik je aan een aanvullende informatie omtrent het missende Bemo onderdeel kan helpen. Allereerst vermoed ik dat de nummers van Bemo en Philotrain verwisseld zijn. Ik ga ervan uit dat Harry Bemo spaakwielen voor de loc gebruikte. Ik heb destijds voor Harry een aantal onderstellen voor de RTM 50 stoomloc gebouwd. Harry gebruikte daarvoor de Bemo spaakwielen die destijds bij de SWEG loc toegepast werden. Het waren in feite spaakwielen van de Big Boy loc in spoor N. Ook de tussentandwielen kwamen bij Bemo vandaan.

Groet, Rob

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #68 Gepost op: 18 July 2025, 21:51:08 »
Rob,

Benieuwd wat je kan vinden alle hulp is welkom. Het is wel zo dat de bouwlijst fleischmann n wielen toont.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #69 Gepost op: 19 July 2025, 07:58:41 »
Rob,

Wat betreft de philotrainnummers ik kwam het onderstaande tegen bij een medemodelspoorder. Wat mij er van overtuigd dat er een ouder nummeringsysteem is.



Mvg,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #70 Gepost op: 29 August 2025, 22:18:51 »
Hi,

Soms is een teken van leven van een project even goed. Een eerste stap, de eerste onderdelen:

Meer zal bij weinert vandaan gaan komen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11464
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #71 Gepost op: 29 August 2025, 22:29:14 »
Ik heb een paar dagen geleden die dubbele ketelvoeding nog eens getest op maakbaarheid bij Imaterialise. 0,3mm ligt echt onder hun geadviseerde grens van 0,8mm. Handwielen vallen er in de computeranalyse compleet af en de verbinding bovenop idem. Wat blijft er dan nog over? Weinig. Ik kan daarin dus niets voor je betekenen.

Hoe dan ook... veel plezier met het bouwen van die unieke loc.