Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
  

Auteur Topic: Wohnzimmer AW werkrapporten  (gelezen 17843 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #75 Gepost op: 16 January 2025, 22:45:36 »
Zou de Versuchsanstalt het ook zo willen proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=ix9GYaLzDjU
(op eigen risico!)


Groet, Juroen

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #76 Gepost op: 16 January 2025, 22:49:33 »
Heldhaftig!
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #77 Gepost op: 17 January 2025, 12:42:28 »
Haha, een held op sokken zul je bedoelen! Met een lokje van € 6,99 durft iedereen het wel. Ik heb mijn BR 94 van € 60,- aan dit experiment gewaagd.

Overigens heb ik deze video al eens gezien. Samen met verslagen hier op het forum was dat de aanleiding om verschillende van mijn eigen locomotieven (met eeuwigheidswaarde) al eerder een wasbenzinebad te geven.

Misschien is dat, voor vieze locomotieven, wel net zo effectief als een ultrasoonbad. Zoals in deze video te zien veroorzaakt de draaiende aandrijving heel wat golven en belletjes :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5172
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #78 Gepost op: 17 January 2025, 13:37:58 »
Is wasbenzine niet lichtelijk risicovol op vlammetjes en zo?
Treintjes kunnen vonken toch?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7948
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #79 Gepost op: 17 January 2025, 14:00:13 »
Aangezien wasbenzine als vloeistof op zich niet brand, het is de damp die brand, lijkt mij het risico gering.
Mits het model volledig is ondergedompeld in de vloeistof!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #80 Gepost op: 17 January 2025, 20:11:45 »
Onder de video staat:
Das Produkt hier im Video: "Modellbahnöl SR24" von der Firma: SR24 Modellbahnöl Weiß und Schmidt GbR.
Dat is geen wasbenzine.


Groet Juroen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #81 Gepost op: 17 January 2025, 20:52:21 »
Ik heb het vandaag met - bijna reukloze - lampenolie geprobeerd, die had ik al heel lang in huis. Nooit aan gedacht dat het hiervoor te gebruiken zou zijn. De video met SR24 bracht me op het idee. Het kon weleens (bijna?) hetzelfde spul zijn, met vooral een verschil in prijs. Lampenolie in een bakje, locje erbij, aansluiten op de motor en laten draaien. Het werkt als een gek, het locje ging weer soepel lopen. De lampenolie is niet geleidend. De aangekoekte olie/vet/roet/koolstof op het motorschild heb ik met een tandenborstel afgeveegd, terwijl het in de lampenolie lag. Na het spoelen kon ik de lampenolie er gewoon vanaf deppen en blazen met de luchtspuit, het droogde mooi op, verdampte op den duur.

Volgende proef is de lampenolie met een volgende loc in de ultrasoonreiniger mikken en kijken of aangekoekte vet-en koolstofresten op het schild los wil trillen, of dat er toch nog een kwastje / tandenborstel nodig is. Zo niet, dan is de ultrasoonreiniger eigenlijk overbodig/nutteloos.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #82 Gepost op: 17 January 2025, 23:53:56 »
Met SR24 heb ik geen ervaring en ik heb het ook niet in huis. Het is wel een stuk duurder (€ 23,- per liter) dan wasbenzine, spiritus of lampolie die je in de supermarkt koopt.

Met dat laatste heb ik ook geen ervaring. Omdat dat, net als SR24, olie is, is een badje daarvan misschien wel een goede combi van reinigen én smeren. Maar ik vermoed dat het dus ook een oliefilm achterlaat op de niet te smeren delen van je locomotief. Huub, weet je zeker dat die lampolie helemaal verdampt?

Met de resultaten van een wasbenzinebad ben ik tot nu toe tevreden, ik zie geen reden om over te stappen op iets anders. In het geval van de BR 94 gaat het om een onbekende smurrie, waarvoor ik niet heb kunnen ontdekken welk oplosmiddel het probleem oplost ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #83 Gepost op: 18 January 2025, 09:25:41 »
De lampenolie verdampt volledig en laat geen olie achter. Is dan ook ongeschikt als smeerolie. Het klinkt tegenstrijdig vanwege de olie, maar het verdampt helemaal. Smeren moet je nadien met smeerolie doen.

Vandaag ga ik een test doen met lampenolie in een rookgenerator, om te zien of het ook geschikt is als 'rookolie'. Ik vermoed van wel.

Nu ik de lampenolie heb 'ontdekt' (gewoon voor mijzelf dan), vind ik het een uitkomst, omdat in dit jaargetijde alles binnenshuis moet gebeuren. Lampenolie stinkt niet, wasbenzine wel. Overigens vind ik wasbenzine ook nummer 1 voor dit doel.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #84 Gepost op: 18 January 2025, 10:19:10 »
Een hele korte zoektocht levert tegenstrijdige beweringen op over lampolie (net als bij wasbenzine). Op fiets.nl beweert de een dat lampolie olie is en dus een laagje olie achterlaat:

“Lampenolie verdampt nauwelijks, terwijl wasbenzine zeer vluchtig is. Wasbenzine laat dus geen beschermend laagje achter, olie dus wel.“

Klinkt logisch. Maar een ander zegt:

“Lampolie is geen olie maar een oplosmiddel dat langzaam vervliegt. Laat maar eens een druppel op een vloeipapiertje vallen, na föhnen laat het na verdamping totaal geen sporen achter.“

Klinkt ook logisch. En die test lijkt me wel zinnig.

Waarmee ik niemand wil verplichten om dit ook te testen. Ik ben geen chemicus en uiteindelijk gebruik ik, net als de meesten hier, wat mij het beste bevalt.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #85 Gepost op: 18 January 2025, 12:30:24 »
Als ik het goed onthouden heb zijn er 2 soorten lampolie. De ene op aardolie en de andere op (even verderfelijk) palmolie.
Maar dat geeft niet aan of er restjes achter blijven. In die aardolievariant zit ook iets van paraffine en de palmolie is van zichzelf wat lobbiger dus als het vervluchtigt is zal er mogelijk wat smering zijn van palmvet of paraffine maar zeker niet vetvrij om te schilderen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #86 Gepost op: 18 January 2025, 13:00:43 »
Mee eens, al zal het een heel dunne film zijn, maar toch.

Dat geldt ook voor wasbenzine waarmee je een vettig iets schoonmaakt, / laat weken, dan komt er olie/vet bij de wasbenzine en die zal ook sporen daarvan achterlaten. Ook weer ontvetten nadien.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #87 Gepost op: 18 January 2025, 13:26:50 »
Bij ontvetten nadien houd je dat probleem toch? Want in de praktijk krijg je niets 100% zuiver of schoon. Ik heb bij een practicum ooit geleerd dat elke spoelbeurt zo’n 90% van de weg te halen stof (in ons geval: vuil) verwijdert. Na drie spoelbeurten zou je dan 99,9% hebben verwijderd.

Of de achterblijvende film bestaat uit alleen vuil, of een combinatie van vuil en schoonmaakmiddel, lijkt me - los van de exacte percentages, in de praktijk niet uitmaken.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #88 Gepost op: 01 August 2025, 22:35:24 »
De afdeling Inkoop heeft het Wohnzimmer AW weer eens voor het blok gezet. Ze hebben, voor de herstelde Roco BR 64 nummerplaten gekocht. Wat het personeel steekt is dat er niet het Wohnzimmer AW op staat ;). En ze voelen zich in de maling genomen omdat het locnummer hetzelfde is als wat er al op gedrukt staat. Maar lastiger is dat ze niet zo goed weten hoe de boel erop te krijgen.

De afdeling Inkoop heeft het Wohnzimmer AW voor het blok gezet. Ze hebben, voor de herstelde Roco BR 64 nummerplaten gekocht, bij Roco zelf. Toegegeven, ze zien er mooi uit! Voor een lagere prijs dan die van Gaßner of Weinert krijg je DB-Keks, nummerschilden en plaatjes die aangeven in welk Bw en AW de loc onderhouden wordt. Wat het personeel steekt is dat dat niet het Wohnzimmer AW is ;). En ze voelen zich in de maling genomen omdat het locnummer hetzelfde is. Maar lastiger is dat ze niet zo goed weten hoe de boel erop te krijgen. Onder andere recht plaatsen blijkt moeilijk:



De Wohnzimmer Versuchsanstalt is dus op onderzoek uit naar de beste werkwijze.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #89 Gepost op: 31 August 2025, 15:54:52 »
De chaos bij het AW wordt steeds groter. De werkdruk heeft nu ook al invloed op de eindredactie van de werkrapporten, zie de dubbele tekst in het vorige bericht ;).

Dat is de schuld van de afdeling Inkoop, die maar materieel met een beperking blijft aanschaffen. Of eigenlijk van de directie, die de BR 94 als favoriete speeltje ziet en er maar geen genoeg van kan krijgen (genoeg exemplaren, met name). Als die nou nodig waren voor het intensieve rangeerwerk op het Wohnzimmer Rbf, maar het verkeer daar ligt al een tijd volkomen stil.

Het Treppenkeller Abstellbahnhof is overvol en de afdeling Verkoop houdt zich bezig met klein bier zoals reed-contacten en spiegels en kraaltjes.

De verzamelwoede van de directie lijkt zich uit te breiden naar de BR 55, waarvan ook een volgend exemplaar is binnengereden:



Natuurlijk weer een goedkoop tweedehandsje (zoek de beperking ;)), waar het AW zijn tanden in mag gaan zetten. Alsof ze daar niet al genoeg te doen hebben. En was het niet de bedoeling dat het oude materieel rijvaardig gemaakt zou worden? Dat plan is bij de directie in een lade verdwenen, zo lijkt het.

Als goedmakertje heeft de afdeling Inkoop wél wat stekkermateriaal aangeschaft. In het AW zijn ze daar wel blij mee, omdat het wisselen tussen verschillende elektrische aansluitingen een stuk makkelijker wordt. Zoals de rollenbank en de koolborsteldoppen voor Fleischmann-rondmotoren. Ook die rails kunnen zo van stroom worden voorzien.

Nu nog een paar banaan-contrastekers en de verschillende eindstukken van de multimeter-snoeren (zakje rechtsboven) kunnen ook ingezet worden voor voeding.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 16:10:20 door Ferdinand Bogman. Reden: Meer gedoe »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf