Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sikje248
Vandaag om 14:35:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:58:51
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16

Auteur Topic: Klokanker-motortjes  (gelezen 3987 keer)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #15 Gepost op: 12 October 2022, 17:01:50 »
Allereerst welkom op het forum!

Dat hogere voltage is bij digitaal bedrijf. bedoel ik neem aan dat jij analoog rijd?
En Klaas was me net voor ;)

en ik heb tevens een huishoudelijk mededeling: wil je svp bij een reactie kort naar elkaar niet
meerdere onder elkaar zetten maar je aanvulling plaatsen door je bericht te wijzigen.

Ferenc als moderator
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2022, 17:33:16 »
- Ik heb de 8 x 16 mm motor getest op 17V. Dit werkte 9 en een half uur, totdat deze de geest gaf. Je moet het niet doen, omdat ze voor 12V bedoeld zijn, maar ik wil alleen maar even aangeven dat het pittige beestjes zijn.
En dus worden klokankermotoren onterecht de hemel in geprezen. Wat denk je dat er met een gewoon 12 Volt motortje gebeurd als je dat op een veel hogere spanning laat draaien? Ook dat gaat korter mee. De lagers zijn niet gemaakt op het hogere toerental, er loopt meer stroom en dus zal het anker meer opwarmen, tot ook dergelijke motoren gewoon de geest geven.
Uiteraard is de vertraging belangrijk, omdat het minder torque (koppel?) heeft dan de traditionele motor
Volgens mij is dat wederom iets dat niet zozeer met een klokanker te maken heeft, maar gewoon met het formaat van de motor.

Daarnaast ben ik het niet geheel eens met het afbranden van 'de traditionele motor': de vele vervangende motoren uit CD-ROM drives en dergelijke voor Lima-spul, draaien praktisch net zo soepel (er is in ieder geval geen voelbare ankerkleef als je de as met de hand ronddraait) als een klokanker. Misschien dat er er dan ook een klokanker-achtige constructie in zit, maar omdat databladen vaak moeilijk vindbaar zijn en ik slopen zonde vind, moet ik daar het antwoord schuldig op blijven.

@ topicstarter: eigenlijk moet je beide motoren eens naast elkaar voelen. Dan merk je dat een motor met klokanker heel soepel draait en ook door blijft draaien als je een zwieper aan de as geeft. Dit in tegenstelling tot de traditioneler motoren met een flinke ankerkleef, die na een zetje vrijwel ogenblikkelijk stilstaan.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2022, 17:39:10 »

De grote merken gebruiken allemaal de Micro motoren uit China, Piko, FLM, Roco, Marklin geen uitzonderingen.

Dan begrijp ik nog heel even één ding niet, namelijk als FLM 12 Volt motoren is gaan gebruiken, zij steevast doorgaan met het leveren van 14 Volt voedingen. Of heb ik iets gemist?

GreetZzz, Fidoboy
Assumption is the mother of all fuckups.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2022, 19:09:00 »
Ouderwetsche ijzeranker motoren kunnen de ankerkleef verminderen door het anker te torderen/draaien (zie Roco, Mashima ea motoren). Ook de ruimte tussen de ankers zo klein mogelijk houden helpt, maar dan is het wikkelen weer lastiger. De magneten in de motor trekken aan de ijzermassa, als deze meer in elkaar overgaat loopt de motor soepeler en regelmatiger op lagere snelheden. Meer polen (5 ipv 3 bv) helpt daar ook bij en verhoogt het koppel. Een echte trein motor heeft veel meer polen :P .

PWM (pulsbreedte sturing) bij een klokanker is afhankelijk van de frequentie volgens mij. Een decoder doet dit met 10KHz of hoger en oudere pulsbreedte bedieningen gebruiken wellicht gewoon de 50/60 Hz van het stopcontact of een andere lagere frequentie.

Mvg,

Robert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2022, 22:11:39 »
Ben jij al zo oud?
Zo'n 30 jaar geleden gebruikte ik al Verbeck-aandrijvingen met 12V Faulhaber (klokanker-)motoren in modeltreinen.
Ik had even moeten aangeven dat ik refereerde naar de Chinese klokankermotortjes. Niet Faulhaber/Maxon uiteraard. Er was toen ik er mee ging experimenteren maar een beperkt aanbod en ik heb speciaal voor de modelspoor motortjes laten ontwikkelen die er voorheen niet waren. De Chinese motors werden indertijd op fora gezien als niet sterk genoeg. De Tramfabriek heeft dat inzicht en de markt veranderd.

Zelf kijk ik minder naar de specificaties, misschien juist ook waarom ik er mee aan de slag ging. Ik ben meer van het proberen. Zelf ben ik nog steeds zeer onder de indruk en ik hoor toch regelmatig van klanten dat ze verrast zijn hoe sterk dit soort motortjes zijn. Een video met de trekkracht is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=nWsSrThWlHQ . Het was alleen het gebrek aan gewicht in de loco en de bocht waardoor de loc ging slippen.

Toen ik drie jaar geleden met de chef van de ontwikkelafdeling van Dapol sprak, zei hij dat ze bij Dapol voor standaard motoren kozen omdat deze goedkoper te produceren waren en de klokankermotoren volgens hem niet betrouwbaar genoeg waren. Maar Bachmann, en Märklin Z volgens mij ook, installeert ze in hun 009 modellen. ESU trouwens ook met hun nieuwe T18 stomer.

Mijn advies dus: je kunt er lang en breed over discussiëren, maar gewoon eens proberen als je er onbekend mee bent.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2022, 22:39:45 »
@Sven,

Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat klokankermotoren goed zijn. Integendeel, ik ben er een grote fan van.
Mijn kanttekening ging alleen over de combinatie met PBM. De harde woorden waarmee jij mijn ervaring op dit gebied afserveerde als "ongeinformeerd",  "geruchten" en "flauwekul" schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat. Iedereen mag zijn mening hebben en iedereen heeft zijn eigen ervaring. En die delen we hier met elkaar, liefst met een beetje respect.

En nog even ter onderbouwing van mijn mening (die jij niet hoeft over te nemen): in de gebruiksaanwijzing van de Escap RG4, de veelgeprezen aandrijving met klokankermotor, wordt door de fabrikant gewaarschuwd dat gebruik met pulssturing leidt tot meer trillingen en een kortere levensduur van de motor.

Grtz, Ton

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2022, 22:47:45 »
PWM (pulsbreedte sturing) bij een klokanker is afhankelijk van de frequentie volgens mij. Een decoder doet dit met 10KHz of hoger en oudere pulsbreedte bedieningen gebruiken wellicht gewoon de 50/60 Hz van het stopcontact of een andere lagere frequentie.
Ik gebruik de Weistra regelaar en die heeft een frequentie die varieert van 30 tot 100 Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.