Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Dilemma wisseldecoder en motor  (gelezen 941 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Dilemma wisseldecoder en motor
« Gepost op: 28 September 2022, 16:11:54 »
Hallo,

ik heb een digitale doorstart gedaan met een z21 start (zo'n witte).

Bevalt goed, 1ste locs gedigitaliseerd en rijden.

Nu kom ik bij wat wissels.

Ik gebruik de Conrad aandrijvingen met Peco code 55 N-spoor wissels. Met het veertje verwijderd.
Ik vind het altijd een crime om het goed afgesteld te krijgen. Dan met name dat de wisseltong goed aandrukt.

Er zijn genoeg decoders die overweg kunnen met de Conrad aandrijvingen, al dan niet met hulpschakeling. Maar veelal bieden die veel aansluitingen.
Ik heb bijvoorbeeld op 1 locatie maar 3 aansluitingen nodig, terwijl een volgende locatie 3m verder ligt.

Dus dan heb je betaald voor een x-aantal aansluitingen die je niet gebruikt (Nedelander he :) )

Nou zie je bijvoorbeeld vaak servo decoders die in met 4 aansluitingen werken. Dat is aantrekkelijk, maar hoe eenvoudig is dit af te stellen?

Wie wil zijn gedachten/ervaringen hierover delen?

Verwijzingen naar merken en types zijn welkom.

Jeroen


N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2022, 17:37:13 »
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen. En die Conrad-aandrijvingen kan je best 3 meter verderop aansluiten.

Servo’s zijn nauwkeurig af te stellen. De uitslag regel je na installatie van de aandrijving met de elektronica. 
Maar juist servo’s kan je niet te ver van de decoder aansluiten met het oog op een nauwkeurige werking.

Kortom, met servo’s is de kans eigenlijk groter dat je een viervoudige decoder niet vol krijgt.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 07:24:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6285
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2022, 19:59:20 »
Servo‘s zijn inderdaad prima na installatie in- en af te stellen. Alleen moet je de aansluitkabel tussen servo en decoder zeker niet langer dan 75 cm á 1 meter maken. Er is echter ook een fabrikant die servodecoders maakt waar je 2 servo’s op kunt aansluiten. En omdat in de behuizing 2 losse prints zitten kun je op die manier ook de print direct bij de servo plaatsen. (Fabrikant is Rosoft en nee, heb geen aandelen of belangen)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2022, 11:26:40 »
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen

Heb je hier voorbeelden van? Ik vind vooral de Digikeijs DR4018, maar die heeft 16 uitgangen.

Andere  bijvoorbeeld de ESU 51830 SwitchPilot 3, hebben dus nog een hulpschakeling nodig.
Maar bijvoorbeeld de LDT S-DEC-4-MM-F kom ik op dat punt niet uit.

Jeroen


N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.