Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:35:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 07:53:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 07:03:50
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 06:52:00
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
  

Auteur Topic: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem  (gelezen 4067 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2021, 19:18:56 »
Het hoeven niet allen snelwegen te zijn maar ook wegen in een stad . Zo is er een vaste verhoogde brug gebouwd over een beek . Daar rijden de hele dag te snel rijdende vrachtwagens ( container vervoeren tussen overslag boot/auto en de fabriek ) overheen . Ook een stadsdienst maakte er gebruik van maar helaas vaak ook te snel en de passagiers op de banken na de achteras werden af en toe gewoon gelanceerd . Deze "gaten"( verzakkingen in het zand ) vlak voor de beton constructie zijn al diverse keren gerepareerd maar de vrachtwagens blijven te hard rijden waar maar 50 is toegestaan met alle gevolgen van dien .

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2021, 19:22:47 »
Klappers zijn toch open ruimtes met water onder een dwarsligger ?

Klappers zijn kokosnoten  ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4577
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2021, 19:33:33 »
Dat van de slappe bodem is al jarenlang een probleem op vele stukken spoor die op o.a. veengrond zijn gebouwd . Meer en zwaardere treinen maken dat er niet beter op . Zo zijn er in de afgelopen jaren veel zogenaamde "klappers" geweest die veel overlast veroorzaakten . Niet alleen voor treinen maar vooral voor burgers die daar woonden en is het nu pas groot nieuws ?

Klopt, daarom mocht bijvoorbeeld destijds de NS 2200 al niet worden ingezet op het traject Woerden - Leiden, en wordt daar nu met sprinters gereden.   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2021, 19:52:46 »
Wat zeg je nou Klaas?  :o :o Zwaar water? dat lijkt me toch niet  ;D
Toch wel. Wat jij noemt is een ander soort zwaar water. Maar die term wordt ook gebruikt in de utiliteitsbouw voor slappe lagen. Peter noemde het dik water, dat is hetzelfde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2021, 22:41:42 »
... Deze "gaten" (verzakkingen in het zand ) vlak voor de betonconstructie zijn al diverse keren gerepareerd ...
Stootplaten (overgangsplaten) zouden die verzakking moeten voorkomen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2021, 22:46:08 »
 Je hebt ook klapperbomen, en je hebt zelfs klappermelk (Met suiker.)..
 Maar jij kent De Koppeling   natuurlijk niet.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
  • Southern....de oude dan
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2021, 22:57:12 »
Toen de N10, die grotendeels parallel aan de lijn Woerden-Leiden loopt, werd aangelegd waren er dezelfde problemen. Ze hebben dat meen ik geprobeerd op te lossen met foam platen. Maar als je over die weg rijdt is het net surfen.....

Grtz Gerard

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3827
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2021, 23:24:35 »
N11  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
  • Southern....de oude dan
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2021, 23:31:59 »
Ja die.... ;D

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5582
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #24 Gepost op: 15 December 2021, 09:04:17 »
Ooit heb ik in Diemen gewoond en daar was toen een winkelstraat (Arent Krijtsstraat) waar betonplaten waren gelegd, die waren onderheid. Zo slap is/was daar de grond. Om het jaar moesten de rioolbuizen bij onze flat worden vervangen. Doordat het zand wegspoelde of wegzakte, kwamen de buizen los en braken. En dit soort zaken speelt vast op veel meer plekken in het westen van het land, ook bij spoorlijnen dus.
Groet, Frank

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4577
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #25 Gepost op: 15 December 2021, 09:20:45 »
Dat is hetzelfde in De Bijlmer. Alle viaducten zijn daar voorzien van heipalen, en de wegen niet. Vandaar dat je bij elk viaduct waar je overheen rijdt 2x kedeng hoort.