Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: Spoorlijn Weert naar België heropend?  (gelezen 10739 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend?
« Reactie #45 Gepost op: 10 November 2020, 12:13:32 »
Een trein is zeker aantrekkelijker dan een bus!

Maar voor Brabant is er bitter weinig te winnen. Via Breda is het al gauw sneller namelijk. Sterker nog: Eindhoven-Antwerpen kost in de huidige situatie al exact evenveel tijd als Hamont-Antwerpen, nl. anderhalf uur.  Eindhoven (of elders in Brabant) - Antwerpen VIA Weert en Hamont is dus onzinnig.

Voor Midden en Zuid-Limburg zou het wat gunstiger kunnen uitpakken, maar...ook dat valt tegen als je wat gaat rekenen.
Huidige situatie:
Heerlen-Antwerpen via Aken (!) 2:44.
Sittard-Antwerpen via Eindhoven-Breda: 2:29. 
Maastricht-Antwerpen via Luik:  2.17.
Roermond-Antwerpen via Eindhoven-Breda: 2:14

Dan denkbeeldig: Weert-Hamont in 10 minuten en dan nog anderhalf uur naar Antwerpen. Maakt in totaal ong. 1:40, al is dat wellicht zelfs wat optimistisch.
Gerekend vanaf Roermond 1:55, Sittard 2:10 en vanaf Heerlen of Maastricht dan pakweg 2:25 (vanaf Maastricht dus al langzamer dan nu via Luik!) ,

Best case scenario is dus een krappe twintig minuten tijdwinst (op 2+ uur) vanaf een handjevol stations voornamelijk langs de oost(!)grens van het land. En nog altijd ruimschoots langzamer dan via de weg, wat de echte concurrent is.
Wat mij betreft is het bovenregionale belang dus pure luchtfietserij en kaartstaar. Laat lekker een dieseltje pendelen over die grensovergang!

Roald


Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend?
« Reactie #46 Gepost op: 19 May 2021, 22:27:14 »
Het Belgisch parlement wil dat de spoorlijn tussen Hamont en Weert weer in gebruik genomen wordt voor passagiers.

Een motie waarin federaal minister Georges Gilkinet van mobiliteit wordt opgeroepen daar werk van te maken, is dinsdag unaniem aangenomen door de mobiliteitscommissie in het federale parlement. De spoorlijn kan volgens voorstanders een belangrijke verbinding vormen tussen Antwerpen en de economische bedrijvigheid in de regio Eindhoven.

Lees het hele artikel :

https://www.1limburg.nl/belgisch-parlement-wil-trein-hamont-weert?context=latestarticles