Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
27 August 2025, 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 August 2025, 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?  (gelezen 3540 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2021, 23:33:42 »
Bij die draadkoppeling staan bij duwen de buffers gewoon tegen elkaar.
Ik ben op zoek gegaan naar een foto van dat systeem maar nog niet gevonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2021, 09:30:59 »
Ik kreeg van iemand een link toegestuurd van een koppeling die lijkt op wat ik bedoelde:
http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html
Niet helemaal hetzelfde, maar wel compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2021, 09:46:18 »
Overigens, de Staatsspoorwegen gebruikten ook een combinatie van deze koppelingen en gewone buffers.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2021, 10:57:10 »
 Ik heb het hele verhaal over de TB koppeling doorgekeken.
Onderwijl  vroeg ik mij af ,hoe het toegaat in bogen. Pas aan het einde van het stuk schrijft  hij :

Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar.

Verderop staat ook nog dat je voor personen rijtuigen bogen van < 80cm moet gebruiken en slanke wissels.
Slanke wissels is een rekbaar begrip.  ;)
Ik heb wissels van 1 op 5,5 tot 6.Slank voor sommigen mss ,maar lang niet slank genoeg. Ik heb bogen van 130 cm ,( schaal 0. )
Maar de grootste onderlinge verschuiving is bij wissels ,daar  wijken de rijtuigen veel uit elkaar. Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar. Dooral bij overloop wissels is dat goed te zien.
Ik laat het maar zo, bij mij gaat het nog wel goed.
Toch bedankt voor de link natuurlijk. (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2021, 11:32:55 »
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.

Qua afstand tussen de wagens is dezelfde koppeling van Bachmann dan een beter alternatief. Deze is op verschillende onderdelen net wat korter.
Nadeel van de Hornby en Bachmann, de eigenlijke buffer is wat weinig groot, horizontaal gezien. Maar voor dat overbufferen bij geduwd rijden is ook wel weer een oplossing.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2021, 11:44:15 »
Ik heb gewoon een middenbuffer gemaakt ,een brede die tussen de buffers zit, en een smallere waar in de haak zit.
Op die manier is de afstand tussen de rijtuigen ietsje minder in de bogen  en de benodigde speling ook.
De uitzwaai ,de hartlijnen van de twee rijtuigen wijken al gauw 15 mm. uit elkaar.
Ik heb geen keerlus ,daarom kunnen de koppelingen  verschillen , mannetje en vrouwtje zeg maar.  ;)

Peter
« Laatst bewerkt op: 22 March 2021, 14:37:18 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen