@MartinWeet jij per toeval welk component van de n-schaal decoders het meest sneuvelt? Ik geloof nu zelf dat de gelijkrichter de grootste kans heeft op sneuvelen. Mits men een goede H brug gebruikt, is dit volgens mij de enige chip op het ding die veel warmte kan ontwikkelen? Anders moet het de spanningsregulator zijn, maar het 5v circuit wordt nauwelijk belast Bas
De NMRA norm is overigens een Vmax van 22Vdc voor H0 en N,
@DBCargoDit meetinstrumentje is zelfgebouwd door een clublid. Waar hij het schema vandaan heeft weet ik niet. Wel dat hij er al zeker een dikke twintig gebouwd heeft en dat iedere gebruiker er even tevreden over is als ik.
@MartinAls topic starter voel ik me verplicht even te reageren. Dank voor je eerlijke uiteenzettingen. Ik heb je afgelopen najaar op een clubavond van MSVD ontmoet en waardeer je oprechtheid en goede bedoelingen. Als resultaat van alle boeiende discussies in dit draadje heb ik de voedingsspanning van mijn DR5000 verhoogd van 15 V= naar 16 V=, resulterend in een gemeten blokspanning die van 13,9 V naar 14,9 V is gegaan. Alles functioneert nog steeds naar wens
Een maximale spanning van 24 V (voor spoor N) kan de decoder dan misschien wel aan, menig lampje (bijvoorbeeld binnenverlichting of sluitseinen) gaat dit niet overleven. Uit eigen ervaring toen er 20 V op de baan stond