Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 02:31:58
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:06:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:04:29
Aachenau West door Joz
Vandaag om 00:03:14
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Raadplaatje door Modellbahnwagen
15 November 2025, 23:49:39
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 November 2025, 23:25:35
Locatie van foto gezocht door GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois door Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
Frans loodsje et cetera door DJV
15 November 2025, 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
15 November 2025, 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
15 November 2025, 21:16:51
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
15 November 2025, 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
15 November 2025, 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
15 November 2025, 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
15 November 2025, 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
15 November 2025, 15:38:12
  

Auteur Topic: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?  (gelezen 5229 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7728
Ik heb op een audioforum wel eens gelezen dat iemand een klein 12 volt trafo'tje van 1A op de primaire wikkeling bijschakelt in tegenfase zodat het uiteindelijk weer precies goed is. Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 11:23:26 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
Ik kan het wel uitleggen, maar dat ga ik niet doen. Zoals Peter zegt, het is prutswerk en dat moet je niet doen.
Het is ook nergens voor nodig, die trafo doet het nog gewoon op de hedendaagse spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat er gebeurt:
De EMK  (De Electro Motorische Kracht mss een oude benaming ?) van de hoofdwikkeling wordt tegen gewerkt door de lagere EMK  uit de hulptrafo.
De totale EMK is dus lager.
Maar de stroom door  de hulpwikkeling loopt tegengesteld   aan de polariteit van de EMK  in die wikkeling!  ;D
Lijkt mij niet prettig voor de hulptrafo.
Of is er nog meer raars aan de hand ?  ???
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Als ik vroeger wat beter mijn best had gedaan op de LTS electro, had ik de vraag niet gesteld en had ik het wellicht zelf een keer uitgeprobeerd.
Was er een plug-en-play apparaatje dat ik er tussen kon zetten en was dat voor weinig te koop, dan had ik dat hierboven in één van jullie antwoorden wel vernomen.  :)
Maar ik weet genoeg; mooi zo laten en niks meer aan doen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2024, 07:40:45 »
Nog een draadje over de oude metalen trafo's gebruiken. De titel daarvan is wat algemener, misschien dat er daarom veel meer reacties op zijn gekomen. Voor elk wat wils en ter lering en (voor mij althans) vermaak.

Mijn eigen oude metalen Temsi trafo ga ik nu gebruiken om de PWM regelaar in te bouwen. De hendel om de rijrichting om te schakelen komt hier mooi van pas. En van luid gezoem zal geen sprake meer zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
De andere discussie is gesloten (de spanningen liep te hoog op...) vandaar hier in mijn eigen draadje nog een aanvulling.

Sinds gisteren heb ik een digitale spanningsmeter voor in het stopcontact, om mijn vermoeden te bevestigen dat het in mijn huis (met zonnepanelen) wel hoger op kan lopen dan 230V.

Het begon met 233V. Lager is de uitslag niet geweest. Wel hoger, tot zojuist 243 volt.

Ik weet zeker dat het zoemen van de oude Temsi nu luider is dan vroeger, 1950er jaren, maar dat terzijde. Ik ga toch de PBM inbouwen, plus een nieuwe, stillere voeding daarvoor. Ruimte genoeg.

Nog wat voorbeelden buiten het onderwerp waarmee ik in mijn huis te kampen heb, met deze hogere spanning:

1
Mijn elektrische oven voor 220 V ging een tijdje geleden stuk. Het begon met te heet worden op één plek, even later brandde die door. Nu heb ik een vervanger, die doet het wel, maar ook een oude 220er. Die begint nu ook al met op één plek te warm te worden, waardoor de producten op die plek te bruin gebakken worden. Zeker is dat ook deze gaat doorbranden, de vraag is wanneer. Ik ben al aan het sparen/uitkijken naar een nieuwe, die voor 240 V gemaakt is.

2
Twee lijmpistolen a 220 V deden het in mijn vorige woning normaal, nu lopen ze leeg aan beide kanten, onbruikbaar, weggegooid. Een nieuwe gekocht van 220 - 240 V en die is helemaal goed. Komt zelfs geen drup uitlopen tijdens het wegzetten.

Om voor deze oude toestellen een variac aan te schaffen vind ik onzin. Ze moeten toch een keer vervangen worden, dus doe ik dat liever.

Ik wil maar zeggen dat een beetje hogere spanning in huis wel voor narigheid kan zorgen. Handig om te weten hoeveel spanning je in huis hebt en of je nieuwe aanschaf wel daarop afgestemd is.


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7728
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter

Niet mijn gewoonte om te reageren op berichten van drie jaar geleden. Echter, ieder zijn goed recht om dit prutswerk te noemen. Mij viel het op dat dit truukje op dat andere forum dus niet (alleen) door oprechte amateurs (prutsers) werd toegepast, maar ook door cracks. Mensen die elk circuit konden doorgronden en desnoods hun eigen communicatie satelliet konden ontwerpen.

Dus dan denk ik dat er toch wel wat in zit.  :)
« Laatst bewerkt op: 18 May 2024, 18:34:42 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.
Maar als bij een scheidings trafo de ingangsspanning hoger is, dan gaat de uitgang spanning evenredig mee.

Het is geen spanningsregelaar die de uitgang stabiel op die spanning regelt immers.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
In dit geval wel, want behalve scheiden kun je ook transformeren door secundair anders af te takken dan primair.
Zowel primair als secundair zitten er aftakkingen op 110V, 115V, 220V en 230V.

Als je primair de aansluiting op 230V maakt en secundair op 110V, 115V of 220V komt er dus een lagere spanning uit dan erin gaat.
Andersom kan ook, bv. van 110V naar 220V of 230V.

Maar misschien heet het dan officieel geen scheidingstrafo...




Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Bij een scheidingstrafo zijn de primaire en de secundaire  wikkelingengescheiden en hebben helemaal geen verbinding met elkaar.
 Ajs je dus aan de ene kant de netspanning aansluit op de 230V  punten, dan komt er netjes aan de andere kant 220 V uit.
 Dat was toch de bedoeling?
Dan is het probleem opgelost.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen