Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:37:59
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?  (gelezen 3333 keer)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Gepost op: 09 January 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien  de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
 
« Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder »
Groet, Pk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes  :angel: )

Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.

Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2019, 19:31:36 »
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren ;D

Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig... :-\ Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.

En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.

En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig. ::)

En voor de kabel, ja 2,5mm 2 kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.

Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,

Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Groet, Pk