Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: type stroomafnemers NS  (gelezen 1726 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
type stroomafnemers NS
« Gepost op: 14 February 2024, 12:54:47 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:54:50 door Martijn HITV »
-Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: pantograven wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2024, 13:44:12 »
Hoi Martijn,

Kun je iets duidelijker zijn? Over welke periode heb je het? NS is wel vaker overgestapt van type stroomafnemer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2024, 16:53:37 »
bij de honekop bijvoorbeeld.
eerst had je deze. met 2 armen

en toen deze met een arm



-Martijn

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: pantograven wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2024, 17:03:36 »
Dezelfde evolutie vond plaats tussen oude GTLs (Gelede Tram Lang) in Den Haag vergens de laatst geresiveerde versies. Lijkt erop dat eea functioneel niet verschilt...?

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2024, 09:20:44 »
iemand een idee?
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-Martijn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: pantograven wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2024, 09:58:01 »
Ik weet het niet zeker, maar had dat niet te maken met luchtweerstand en dus minder geschikt voor hogere snelheden? Het enige wat ik anders kan bedenken is dat ze technisch complexer en dus duurder waren. Maar ik ben er absoluut niet zeker van.

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: pantograven wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2024, 10:44:18 »
Hi Martijn,

Kijk hier eens: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm.
Interessante website.

Misschien heb je meer resultaat wanneer je de titel van je draadje verandert in bv "Typen stroomafnemers N.S."
Overigens is het pantografen. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:09:09 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: pantograven wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2024, 11:00:17 »
Een voordeel van de éénbeenstroomafnemer is dat die lichter is, en daardoor oneffenheden in de rijdraad makkelijker kan volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: pantograven wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2024, 11:25:41 »
Iets soortgelijks is er bij de DB gedaan met de BR103. Deze zijn oorspronkelijk voorzien van een 'tweebener' en later na de nieuwbouw van de BR111 is er een pantograafwissel geweest waarbij de BR103 en de 'eenbeners' van de 111 hebben gekregen. De reden hiervoor was een stabieler gedrag van de pantograaf bij hogere snelheden. De 103 reed op een aantal trajecten 200km/u.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2024, 14:28:36 »
Zou het zo kunnen zijn dat met de huidige techniek (precisie, materiaalsterkte) één-benige pantografen gewoon beter zijn dan het oude type en dat er nu alleen nog één-benige te krijgen zijn dus als vervanging nodig is krijg je automatisch die?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7334
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2024, 15:05:20 »
Nu beter automatisch kunnen verlagen (inklappen en uitklappen)??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • :D
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2024, 17:52:59 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?

Eventjes kijkend naar de huidige tijd,

We hebben bij NS 2 soorten stroomafnemers op het huidige moment, Faively en DSA. Faively gebruikt deels veren om de stroomafnemer op te krijgen. Bij DSA word er gebruik gemaakt van een luchtbalg. Faively word langzaam uitgefaseerd omdat de DSA stroomafnemers simpeler werken en minder onderhoudsintensief is. Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk  samen met de rest van de informatie in dit topic (y)
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 17:54:40 door StefanNL_Plays »
Uiteindelijk komt alles goed :)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2024, 19:23:10 »
Ter aanvulling:

1) Wikipedia geeft ook aan dat de eenbenige stroomafnemer compacter en 'responsive'  is:
The most common type of pantograph today is the so-called half-pantograph (sometimes Z-shaped), which evolved to provide a more compact and responsive single-arm design at high speeds as trains got faster.
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport)

2) Bij NS
SNG is uitgerust met een stroomafnemer van Schunk, type WBL.
https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853

Het type DSA is een product van Stemmann en zit (o.a.?) op SLT.
https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380

Moderne panto heeft ADD (auto drop down). Als het sleepstuk versleten is ontstaat er een luchtlek en wordt de stroomafnemer neergelaten.



Groet, Juroen