Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
Vandaag om 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
Vandaag om 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Peco wisselmotoren digitaliseren  (gelezen 9386 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2008, 18:22:29 »
Het blijkt dat de stroom binnen 2 milliseconde zijn eindwaarde bereikt. En geen piekstroom, gewoon een toename van 0 tot eindwaarde, en dat was het dan.

Klaas, hoe hoog was de eindwaarde?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2008, 19:33:49 »
De eindwaarde is gewoon de stationaire waarde, dus spanning gedeeld door weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2008, 20:19:22 »

De ohmse weerstand is 4 ohm. Een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet en wisselspanning er op, ongeveer 8 volt.

De zelfinductie maakt de wisselstroomweerstand ongeveer 30% groter.

Deze sommetjes al ruim 20 jaar niet meer gemaakt...dus als het niet klopt, word ik waarschijnlijk vanzelf gecorrigeerd  :P
8/8= 1A => 1 * 1.3= 1,3A? (en dus max. 1A in jouw proefopstelling?)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2008, 21:56:07 »
Nou reken je de verkeerde kant op.
In de wisselstroomproefopstelling heb ik alleen maar de spanningsverdeling gecontroleerd. De stroom heb ik niet gemeten. De spoel heeft een ohmse weerstand van 4 ohm, daarom heb ik een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet. Als de zelfinductie er niet toe doet, zou de spanning over de spoel dus gelijk zijn aan de spanning over de weerstand. Maar dat is niet zo, de spanning over de spoel is ongeveer 30% groter, dat betekent dat de wisselstroomweerstand ook 30% groter is dan de ohmse weerstand.
Let wel, dit geldt dus voor 50Hz en voor deze spoel. Voor een andere spoel kan het anders zijn.

Het resultaat betekent dus dat de stroom bij wisselspanning lager is dan je op grond van de ohmse weerstand zou verwachten. Het proefje weerlegt eigenlijk mijn eigen bewering dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Dat blijkt dus niet waar te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2008, 22:07:24 »


Klaas,

Begrijp ik het nu goed?  Jij test met wisselspanning.  Maar een wisselspoel wordt toch altijd met gelijkspanning aangestuurd ( Behalve bij een Lenz LS150)  in de digitale wereld?
Of is dit alleen voor de test.

Ok, een piek stroom zal er dan niet zijn maar verder zal de spoel gewoon als een ohmse weerstand werken.

Ik werk met een gelijkspanning van 18 volt  (goed afgevlakt). Bij mij gaan er dus wel een paar ampere lopen.  :)

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2008, 23:31:21 »
Peter,

ik heb getest met wisselspanning omdat ik zelf had beweerd dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Nou kun je geen bewering doen zonder bewijs, dus dat probeerde ik te leveren. Maar het bewijs keerde zich tegen mij, de zelfinductie speelt wel degelijk een rol. (bij wisselstroomsturing)

Je hebt gelijk dat decoders meestal gelijkspanning leveren. Maar elders in dit draadje werd beweerd dat diezelfde zelfinductie ervoor zorgt dat de stroom bij gelijkspanning enige tijd nodig heeft om de eindwaarde te bereiken. Dat is ook zo, maar "enige tijd" bleek bij mijn experiment slechts 2 ms te zijn, en dat vond ik zelf verrassend kort. Het is in ieder geval verwaarloosbaar vergeleken met de gebruikelijke pulslengtes die uit een decoder komen. En inderdaad, de eindwaarde is dan gewoon spanning gedeeld door ohmse weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.