Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje door Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
12 July 2025, 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: Raillas in bocht  (gelezen 3975 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17785
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Raillas in bocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2018, 10:41:43 »
Wij staan aan de kant en geven "goede" adviezen.
De bouwer beslist.

Hij (de TS) vroeg:

Wie heeft een goede tip om dit probleem op te lossen?

En dus komen er oplossingen. Ikzelf zie op de foto nog een spijkergaatje, zou de boel iets naar binnen toe uitlijnen, spijkertje in het gaatje en evt een spijkertje tegen de buitenste staan en hier de boel solderen. Kan zonder al teveel schade denk ik.

En een volgende keer een van de genoemde andere en betere methodes toepassen :) succes!

Aldus onderscheiden zich de mannen van de jongens.

 :) (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Raillas in bocht
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2018, 11:03:36 »
De meeste tips zijn al gegeven, maar hier even mijn ervaring met het leggen van flexrails (N spoor) in een bocht.
Als eerste de flexrails in model buigen, uit einde van de rails met een tang (in) rond buigen/(model)l buigen.
Dit doe je ook met het aansluitende stuk flex rail.
Verbinden met raillassen, deze voorzien van vloeimiddel een soldeerbout van een ergens van 30 a 40 watt soldeer tin op de tip van de bout.
Even kort de tip van de soldeerbout tegen de rajllas en het vloeimiddel doet zijn werk, de rails zitten netjes gesoldeerd zonder dat de bielzen weg smelten.
En dat de rails vast zetten met lijm,spijkers of met schroefjes.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 15:45:41 door Ronald Hofmeester »

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #17 Gepost op: 08 October 2018, 11:09:42 »
@ iedereen,

Bedankt voor jullie tips. De rail zit vastgelijmd en de ondergrond is karton, dus een spijkertje erin zal minder goed gaan. Wat ik go proberen is de tip van het voorzichtig ombuigen van de railstaaf en het op z'n plaats brengen en houden met spijkertjes. Als het naar mijn zin ligt, lijm ik het vast. Enkele spijkertjes blijven aanwezig om de boel op z'n plaats te houden.

De overige tips ga ik zeker gebruiken als er nieuwe rails gelegd gaat worden.

Joop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
Re: Raillas in bocht
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2018, 11:42:21 »
Wat ik volgens mij nog niet lees hier, is dat je de lassen het best op een verschoven positie van elkaar kunt plaatsen, hierdoor is de plek van de eenzijdige las stabieler door de andere doorlopende railstaaf. Het is wel even pielen om de langstdoorlopende railstaaf in de bielzenmat van de andere te krijgen. Heb dat op een vroeger n baantje zo gedaan en daarna de buitenkant van de railstaven en de raillas met soldeer laten doorvloeien. Het resultaat was naar m'n tevredenheid..een vloeiende boog zonder spoorspatting ,ook jaren later nog. Die tip had ik destijds in een Miba gelezen.

Met Peco streamline#55 was het iets lastiger omdat de X vormige railstaaf in het blielzenbed gegoten zit, heb daar de dwarsliggers doorgesneden over de lengte van de afstand tussen de verschoven lassen, 7-8 cm, en de rail weer samengevoegd, de dwarsliggers herstelt met plamuur en daarna verven, ballasten etc.

Groeten,
Richard

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2018, 11:49:06 »
Dag Richard,

Bedankt voor je reactie, maar zie de eerste reactie na mijn vraag. Iemand was je voor

Joop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Raillas in bocht
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2018, 12:41:10 »
Ik ben geen voorstander van het verspringen van de lassen. Je lost daarmee niet het probleem op van de (mechanische) spanning die er op staat. De spanning in de raillas breng je daarbij over op de doorlopende staaf via de bielzen. De plastic railstoeltjes zijn daar niet sterk genoeg voor.

De goede methode is eerst de spanning er uit halen door het hele stuk spoor sterk voor te buigen en dan laten terugveren. En de einden een beetje helpen met een tangetje. Dat hele stuk gebogen spoor moet als het ware voor dood op zijn plek blijven liggen nog voordat er enige bevestiging in zit.
 
En verder, geen haastwerk leveren. Ik doe rustig een heel uur over het leggen van 1 lengte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.