Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:35:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:29:23
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 18:26:10
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 17:47:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door saskia
Vandaag om 17:08:53
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
  

Auteur Topic: Booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren  (gelezen 1986 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Gepost op: 03 October 2018, 12:10:30 »
Hallo allemaal,

Ik heb op dit forum een aantal oudere draadjes bekeken om een antwoord te krijgen op de vraag of voor een Uhlenbrock power4 booster beide railstaven geïsoleerd dienen te worden of dat 1 volstaat - ik ben nog aan het bouwen dus het is een theoretische discussie, kan eea nog niet uitproberen maar bouw het liever correct dan later weer zaken te moeten loshalen... Helaas zijn soms de plaatjes van oudere discussies op dit forum niet meer voorhanden. Ik maak gebruik van het Uhlenbrock "ecosysteem" bij een 2rail baan. Als ik de gebruiksaanwijzing bekijk dan lijkt het er op dat

  • ik de massa van de 2 trafo's moet verbinden, de bruine draad
  • de rails dubbelzijdig geïsoleerd moet worden



In deze draadjes wordt volgens mij er voor gekozen om slechts 1 staaf te isoleren
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57599.msg3221440265#msg3221440265
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22110.msg380948#msg380948

En als ik naar andere Uhlenbrock publicaties kijk, de 2018-2019 catalogus, lijkt ook slechts 1 staaf geisoleerd.




Dus de vraag: een power4 en IBII  moeten ze van elkaar gescheiden worden op de treintafel via 1 of 2 geïsoleerde rails?

met vriendelijke groet,

Jean-Paul
« Laatst bewerkt op: 03 October 2018, 16:15:56 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2018, 12:33:07 »
De "bruine" klemmen - in de IB de klemmen 4 en 5, in de Power 4 de klemmen 3 en 4 - zitten volgens mij intern direct aan elkaar. De "bruine" klemmen van de trafo's worden gekoppeld. Dan is het een beetje zinloos om de "bruine" railstaaf te isoleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: booster: rails eenzijdig of tweezijdig isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2018, 15:00:11 »
Dank je Klaas,

Heb er de multimeter eens opgezet en inderdaad lijken de bruine slots in de IB2 en P4 doorverbonden te zijn. Vanuit die gedachte is het ook niet persenodig om de trafo's te  verbinden die al via het spoor verbonden zijn, maar kwaad kan het natuurlijk niet dus dat draadje doen we maar.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper