Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:10:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:00:24
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
Halling aandrijvingen door tothebeach
Vandaag om 11:55:14
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 11:48:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Roco 290 digtaliseren door Albert de Heer
Vandaag om 11:17:20
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:54:35
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 09:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:57
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
15 September 2025, 18:21:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 17703 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 October 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2345
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 October 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 October 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail